Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stenging av tråder

Startet av Go-carter, fredag 18. november 2011, klokken 23:47

« forrige - neste »

elektrolux

Klarer du det kjøper jeg 2 plater til nye Thinken. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

...da heiv jeg med rundt i autocad, og smallt opp en enkel, men illustrerende dwg. La ved to PDF'er også, den ene i 1:5 skala på et A3 ark, den andre målsatt på papiret.

Fikk ikke lagt ved DWG'en, så hvis noen absolutt vil ha autocad-fila så skrik ut, så sender jeg den på mail :)

Ligger også ved et lite bilde, som viser plata. Den er delt i to pga. stabstaget mitt, og for å kunne lage den enklere. Foran dyttes den i mellom radiator og forntfanger, bak festes den i skruer. Dere uten stabstag bør vurdere å ha en festanordning på midten også.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: cra på fredag 06. januar 2012, klokken 11:06
Sitat fra: El rayo på tirsdag 29. november 2011, klokken 23:06
Har lagt inn bunnplata på Elbilwiki.
http://www.elbil.no/wiki/Think:Annet
Har lekt litt med Google Sketchup (lastes ned gratis, selvsagt) og lekt litt med det, og det tror jeg kan være velegnet til denne type ting.
Det er fritt fram for alle å forbedre ting på elbilwiki. Scannet bare en frihåndstegning fordi jeg ikke har lært meg Google Sketchup (enda). Hadde forresten et CAD-program til Commodore 64, men lærte meg aldri det den gangen, heller, kanskje fordi jeg ikke hadde mus. Husker jeg planla å lage 'haleløs' mus etter en open source tegning, men det ble heller aldri noe av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

...ser ut som kreativitet er en fellesnevner hos elbilentusiaster  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Da har jeg lagt opp en Sketchup-versjon av El Rayo sin fil på elbilwiki'en. Skal ikke påstå at den ble særlig bedre; målene er jo akkurat de samme.  ;)  Jeg prøvde å laste opp .skp fila også, men det går ikke foreløpig. Hvis noen skulle ønske .skp-fila så ta gjerne kontakt med meg pr PM på forumet, så skal jeg sende den over. :)  Hvis ikke er den såpass enkel at den kan være et greit treningsprosjekt for å sette seg inn i Sketchup.

Jeg brukte bare verktøyene Rectangle, Line, Tape Measure, Eraser og Dimension for å få det til. Og så Orbit for å få en pen vinkel, da.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jahnarne

Noen som har tanker vedr. å ettermontere en vindusspylevæskevarmer? Demoeffekten er jo fin, men vil den spille noen forskjell i praksis? Strømforbruket er 600W i 30 s, så 24W / timen for å holde den varm.

http://www.sigmaautomotive.com/HotShot/hotshot.php
http://www.youtube.com/watch?v=fTYlbemxBrI&context=C375dfadADOEgsToPDskJ7YXDFKIqYW0ZAUlu-coQQ

Go-carter

Sitat fra: jahnarne på mandag 06. februar 2012, klokken 18:26
Noen som har tanker vedr. å ettermontere en vindusspylevæskevarmer? Demoeffekten er jo fin, men vil den spille noen forskjell i praksis? Strømforbruket er 600W i 30 s, så 24W / timen for å holde den varm.

http://www.sigmaautomotive.com/HotShot/hotshot.php
http://www.youtube.com/watch?v=fTYlbemxBrI&context=C375dfadADOEgsToPDskJ7YXDFKIqYW0ZAUlu-coQQ

...har varm frontrute, så det trenger jeg ikke  ;D

Spøk til side; det så litt interessant ut, men er vel ikke kjempe-nødvendig annet enn et-par dager i året vil jeg tro.

Jeg driver derimot å forsker på oppvarmet ratt nå om dagen... Det gleder jeg meg til å få ferdig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Sitat fra: Go-carter på mandag 06. februar 2012, klokken 18:37
...har varm frontrute, så det trenger jeg ikke  ;D
Det har ikke jeg ;) Har fått en ca. pris på ettermontering på 10-13k + mva noe som jo er litt stivt. Leter derfor etter andre, noe rimeligere, løsninger.

Sitat fra: Go-carter på mandag 06. februar 2012, klokken 18:37
Jeg driver derimot å forsker på oppvarmet ratt nå om dagen... Det gleder jeg meg til å få ferdig :)
Noen tanker om fremgangsmåte? Søkte litt på det før jul, men det så ikke helt rett fram ut...

El rayo

Har ikke sett behov for å varme spylervæska noen gang, men det kan sikkert være en fordel i kaldere deler av landet.

Busser og lastebiler har gjerne vindusspylertanken inne i kupeen slik at den holder seg varm. Dette er nok lite virkningsfullt på en privatbil som ikke er i drift hele tiden.

Å holde spylertanken varm hele tiden synes jeg er sløsing med energi (varmetap til omgivelsene). Bedre løsning mener jeg er å varme spylervæska like før den brukes.

Et triks på fossilbiler er å legge spyler slangen noen runder rundt en radiatorslange.

Tror man må lage et system spesiellt tilpasset hver elbil. Hva med å legge en kobberspiral (eller annet varmeledende rør) som spylervæska går gjennom like før den går til spylerdysene? Spiralen kan plasseres i varmluftstrømmen fra varmeapparatet eller ha en egen strømdrevet varmekilde. Spiralen trenger kanskje ikke å varme spylevæska umiddelbart, men inneholde nok varm væske til én spyling.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Kjempetrist. Vi trenger vel ca 3000 bunnplater......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Sitat fra: El rayo på tirsdag 07. februar 2012, klokken 01:05
Har ikke sett behov for å varme spylervæska noen gang, men det kan sikkert være en fordel i kaldere deler av landet.

Busser og lastebiler har gjerne vindusspylertanken inne i kupeen slik at den holder seg varm. Dette er nok lite virkningsfullt på en privatbil som ikke er i drift hele tiden.

Å holde spylertanken varm hele tiden synes jeg er sløsing med energi (varmetap til omgivelsene). Bedre løsning mener jeg er å varme spylervæska like før den brukes.

Et triks på fossilbiler er å legge spyler slangen noen runder rundt en radiatorslange.

Tror man må lage et system spesiellt tilpasset hver elbil. Hva med å legge en kobberspiral (eller annet varmeledende rør) som spylervæska går gjennom like før den går til spylerdysene? Spiralen kan plasseres i varmluftstrømmen fra varmeapparatet eller ha en egen strømdrevet varmekilde. Spiralen trenger kanskje ikke å varme spylevæska umiddelbart, men inneholde nok varm væske til én spyling.
Dette kan vel løses enkelt ved å ha en av/på-knapp inne i kupeen for oppvarming av spylevæsken. Da blir det jo bare oppvarming like før den brukes ved behov. Dog, som du sier, er vel det ikke helt store behovet der, men kommer på 4-5 anledninger i vinter hvor det hadde vært kjekt ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA