Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stenging av tråder

Startet av Go-carter, fredag 18. november 2011, klokken 23:47

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Lå og romsterte litt under sikringsboksen på Think'en nå i ettermiddag - og oppdaga nok en ting det stod Ford på!  :o Etter litt søking av delenr fant jeg ut at det er en såkalt "GEM"-boks, som styrer (nesten)alt av elektronikk som ikke har med fremdriften å gjøre.

Såå... Etter enda mer googling fantes det en tysk oversikt over de forskjellige hjernene - så man kan få f.eks. komfortblink(1blink med hendel = 3 blink med lyset), alarm, blink ved åpning +++. Mulighetene er mange  ;)

http://www.foka24.de/Focus/FFB/ZVModul-GEM-Uebersicht.html#GEMs

Spørsmålet er bare - hvilke bokser gjør hva? Tenkte så naivt at man bare kunne be R&S dra opp diagnosesoftwaren(som på denne boksen da må være det samme som Ford, eller?) og programmere inn alle dingsene. Men så enkelt var det angivelig ikke, pr. verdens Focus forumer må man bytte hele boksen - om man ønsker nye funksjoner. Vurderer å bestille en fra UK med komfortblink, alarm og litt annet dilldall... Så får vi se om det funker!

Andre meningsløse gadget's som dette fører til, er at man f.eks. kan bruke flip-key fra Jaguar XJ, og i tillegg få "nød-knapp" på nøkkelen. Hva nå enn man skal med det  ::)

http://www.foka24.de/Focus/FFB/FFB-main.html

Er litt nysgjerrig på om andre ting som cruise etc kan styres fra denne boksen også(og legges til), men det krever vel litt research.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Det er imponerende hva du finner uttav på Thinken din.

Godt jobba.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

...er morro å finne ut av ting som ligger der, men ikke er utnytta :) Dessuten trengs det vel en database for deler, så man kan få tak i rimelige erstatninger om det kreves.

Forøvrig så viser det seg at fullspekka alarm også krever interiørlys med ultralydsensorer, som man kan få for drøye hundrelappen i UK.

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-MK3-INTERIOR-MAP-LIGHT-INTRUDER-SENSOR-/320793094169?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ab0c22819#ht_500wt_1287

Samt sensor for å merke om panseret er oppe eller ei... Det som er ironisk er at jeg har sett dette på noen konseptbiler og tidligere modeller, men min -11 bil så er den borte  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

...videre kan det nevnes at om man spanderer på seg et innvendig speil fra MK3 facelifta mondeo, regnsensor og litt kabler, kan man også få regnsensor + autolys om man ønsker det... ::)

Får vel tenke på å teste det ut snart.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

#4
Da har jeg endelig fått bekreftet at NOE av hjernen er Ford  ;D Prøvde to guider, og begge fungerte.

Låse dører over 10km/h:

1: Skru på tenninga, men ikke start bilen
2: Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
3: Skru av tenning
4: Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
5: Skru på tenning, du skal nå høre et "BIP" fra bilen
6: Skru av tenning, nok et "BIP"

Digitalt/utvidet dashbord:

1: Skru bilen HELT av, og la den stå av i ti sekunder.
2: Hold inne trippteller, mens du slår på tenningen.
3: Voila! Avansert dash :)

Dette betyr de ulike verdiene på en bensinbil, må forskes på for å finne ut hva det betyr i Thinken:

Gauge test(testa riktignok denne, og alt av nåler roterte i hytt og gevær  :D )
All LCD are illuminated
Indicator bulbs
ROM level (r----)
NVM (EEPROM) level (Er----) - this (e.g. Er0206) is often mistakenly assumed to be an error code!
DTC revision level (dtC985)
DTC. The DTCs stored will be displayed. The DTC codes will scroll through if there is more than one, or "nOnE" if there are none. See below for interpretation.
Road speed mph (SP----)
Road speed km/h (SP----)
Averaged speed, some sort of hex reading (S60---), probably not useful to the end user.
Engine speed rpm (TA----)
Averaged tacho signal, some sort of hex reading (T60---), probably not useful to the end user.
Odometer counter (od ---)
Fuel level sensor (F ---, 010 (empty) - 254 (full))
Averaged fuel level (F60---, range as above)
Fuel flow rate (FL --, hex counter)
Fuel percentage/remaining? Hex? (FP --)
Cylinder head temperature (---C)
Battery voltage (bAt---)

Her er listen over feilkoder dash'en kan vise:
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=Instrument_Cluster_Self-Diagnostic_Mode

Ser at man bl.a. kan lese ut av dashbordet når bilen går over i power-save(>10%), og når det er for lite strøm(>0%).
Antakeligvis kan man lese ut SOC også.

Får se om jeg får testa diagnose av GEM-modulen også, mulig jeg gjorde det feil første gangen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

POSi411

Sitat fra: Go-carter på søndag 13. november 2011, klokken 21:43
Samt sensor for å merke om panseret er oppe eller ei... Det som er ironisk er at jeg har sett dette på noen konseptbiler og tidligere modeller, men min -11 bil så er den borte  ???
Den sitter der på min '08-modell fra vanlig produksjonsserie. Samme bryter sitter på min '05 Maverick, så det er en standard Ford del.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Go-carter

Takker! Fant i det minste hvor kabelen skulle inn på GEM'en, så da kan jeg bare google opp delenr'et til bryteren... :) Kanskje alarm -var- i tankene hos Th!nk, men at det ble lagt bort?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cs

#7
Hello to all.

As I am always looking for new methods of diagnostic for the Think 2 I tried the diagnostic dashboard.

It works, I got a row of sections and code readings but none from the List you mentioned.
Now it is at us to research and find out if there is something useful behind the readings for an Elbil driver.

I will try to drive in diagnostic dash and see if any dates will change. Maybe we could try this all.

Kind regards Chris


P.S. : UPDATE  tried the modes in drive but no useful readings could be made
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

Go-carter

Hello!

Nice to hear :) I haven't tried to drive with it, I'll try it next week.

Let us know if you find out something :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Såååå... Nok en tullete idé ;D Slo meg at for å få lengre rekkevidde kan man gjøre mange ting - f.eks. forbedre aerodynamikken! Det enkleste, som så og si alle andre biler på markedet har(spesielt gjennomtenkt på Leaf) er "belly pan", eller bukplate under motorrommet. Der er det jo et STORT turbulenshull, pr. dags dato.

Slik ser jo Leaf sin ut:


Og Think til sammenligning...


Skal se om det lønner seg å lage plata i aluminium, eller plastikk... Vet ikke om jeg får tak i store nok plastplater her på skolen, området som skal dekkes under bilen er 102x106cm.

Noen meninger? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Think Classic har bunnplate i plast, kanskje du kan modifisere og bruke den? Den går fra størfangeren og ender opp på framkanten av batterikassa.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Go-carter

Takk! Det var et godt tips, skal se om jeg finner noen bilder, evt. et eksemplar av den.

Fikk anbefalt alu her på skolen, plastikk hadde vi ikke stort nok av. Og da måtte det isf vært slagfast plast :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 23. november 2011, klokken 10:02
Slo meg at for å få lengre rekkevidde kan man gjøre mange ting - f.eks. forbedre aerodynamikken!
Skal se om det lønner seg å lage plata i aluminium, eller plastikk... Vet ikke om jeg får tak i store nok plastplater her på skolen, området som skal dekkes under bilen er 102x106cm.

Noen meninger? :)
Tror det har noe for seg, selv med forholdsvis lave hastighetene vi kjører i. Har planer om å dekke til undersiden på Ginetta-en.

Vi har jo langt mindre mengde varm luft som må ut av motorrommet enn fossilbiler. Derfor er lite om ingen uønskede bivirkninger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: El rayo på onsdag 23. november 2011, klokken 10:45
Sitat fra: Go-carter på onsdag 23. november 2011, klokken 10:02
Slo meg at for å få lengre rekkevidde kan man gjøre mange ting - f.eks. forbedre aerodynamikken!
Skal se om det lønner seg å lage plata i aluminium, eller plastikk... Vet ikke om jeg får tak i store nok plastplater her på skolen, området som skal dekkes under bilen er 102x106cm.

Noen meninger? :)
Tror det har noe for seg, selv med forholdsvis lave hastighetene vi kjører i. Har planer om å dekke til undersiden på Ginetta-en.

Vi har jo langt mindre mengde varm luft som må ut av motorrommet enn fossilbiler. Derfor er lite om ingen uønskede bivirkninger.

Ja, i tillegg kan man legge på en komposittplate, og få økt lyddemping. Også en ting jeg ønsker å oppnå.

Må tegne ut plata i CAD først, før jeg begynner å eksperimentere i virkligheten :) Har noen her bilde av understellet, evt plata på en Think Classic?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#14
Sitat fra: Baltor på onsdag 23. november 2011, klokken 10:15
Think Classic har bunnplate i plast,
Ergerlig at jeg ikke tenkte på å kjøpe noen av dem, det var vel et dusin på høggern på Nesodden i 2007. Tenkte antagelig at det er en del som aldri går i stykker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA