Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Th!nk Big

Startet av Griffel, onsdag 07. november 2007, klokken 21:48

« forrige - neste »

Griffel

Hver høst skjer det noe rart på ring 3: Overgang fra «normal-fartsgrense» til «miljø-fartsgrense». Det jeg ikke har fått klart for meg er hva som er forskjellen mellom en vanlig fartsgrense og en miljø-fartsgrense.

Kan det være:
At  miljø-fartsgrensen bare er for biler med piggdekk?
At  miljø-fartsgrensen bare er for biler uten piggdekk?
At  miljø-fartsgrensen bare er for elbiler?
At  miljø-fartsgrensen ikke er for elbiler?
At  miljø-fartsgrensen er for dieselbiler uten partikkelfileter og med piggdekk? (dette hadde vell vært meningsfylt)
At  miljø-fartsgrensen er en nedre grense? (siden normal-fartsgrensen er en øvre grense)
At  miljø-fartsgrensen er veiledende?

Nei det må være:
At miljø forandringene ikke må skje så raskt som de gjør nå, men må begrenses.
Men hvorfor bare når det er normal tid?
Og hvorfor 60km/h?

Etter å ha studert trafikken har jeg kommet til at folk flest tror at det er den nest siste av disse,
men det må jo være det siste som er viktig og riktig?

Og hvorfor finnes det alltid flere spørsmål enn svar? ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Jeg skal ikke engang gjøre et forsøk på å besvare alle spørmålene dine, men bare si 'Hurra, nå er miljøfartsgrensen her!'. For oss som kjører Buddy er det herlig å tøffe avgårde i samme fart som alle andre, istedenfor enten å tømme batteriet altfor fort, eller oppleve skumle forbikjøringer, av typen en lastebil foran deg, en ved siden, og en bak :-)

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Jeg tror miljøfartsgrense er det samme som nattfartgrense som en ser i Tyskland.

Nemlig redusert fart for å redusere dekkstøy.

Alle som har stått ved siden av en tysk motorvei med fri fart vet hvor mye støy der kommer fra bildekk i høy fart.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Det er nok ikke bare dekkene som støyer, men også luftstrømmen rundt bilen. Du kan prøve å snakke i mobilen ute ved 22 sekundmeters vind (liten storm)(samme som 80 km/h) det blir utrolig mye støy!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#4
Sitat fra: ilmarw på søndag 04. november 2007, klokken 20:31
Jeg skal ikke engang gjøre et forsøk på å besvare alle spørmålene dine, men bare si 'Hurra, nå er miljøfartsgrensen her!'. For oss som kjører Buddy er det herlig å tøffe avgårde i samme fart som alle andre, istedenfor enten å tømme batteriet altfor fort, eller oppleve skumle forbikjøringer, av typen en lastebil foran deg, en ved siden, og en bak :-)

ilmar
Jeg har ikke merket noen forskjell, utenom rushtiden kjører de andre fremdeles i 120 km/t, i rushtiden står trafikken stille. Gjennomsnittsfarten blir vel dermed 60 km/t. ::)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Nja, kjørte Ringveien to ganger i helgen og holdt en snittfart på 65 km/t. Ble ikke forbikjørt av så mange. Hadde jeg kjørt elbilen i samme fart hadde nok alle kjørt forbi...

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Håkon

Miljøfartsgrensen er innført for å redusere spredningen av vegstøv ut i boligområdene langs hovedvegene i Oslo.

Lavere fart betyr 1) at piggdekkbrukerne gnager mindre på vegene, og 2) at alle oss andre i mindre grad virvler opp støvet og sender det avsted.

Måleverdien dreier seg om støv på under en hundredels millimeter, og grenseverdiene er strenge. Ti gram PM100 spredd ut over Ullevaals gressmatte i tre meters høyde gjør at fotballspillerne utsettes for grenseoverskridende verdier.

Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

bosonic

Sitat fra: Håkon på fredag 09. november 2007, klokken 00:00
Lavere fart betyr 1) at piggdekkbrukerne gnager mindre på vegene, og 2) at alle oss andre i mindre grad virvler opp støvet og sender det avsted.

Piggdekk, er det nødvendig ?  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

tom

Skal El-biler som er registrert som MC betale piggdekk avgift i Oslo?
/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

"De" sier ialle fall at de ønsker at ca 30% av bilistene skal kjøre med piggdekk. Dette for at snøen skal rives opp, og ikke bli en glattpolert skøytebane.

At det er mer nødvendig noen steder enn andre er jo også nokså kjent, så det får bli opp til hver enkelt å vurdere. Selv bor jeg langs kommunal veg, og det er ikke helt det samme føret som i nærmeste by (Ålesund).

Jeg ser jo at omkring her salter de i byen, men ikke utenfor. Altså kan de som bor i byen kjøre piggfritt, mens de som bor utenfor må vurdere det. Det er jo gjerne slik at de utenfor byen ikke uten videre kan la bilen stå på de ekstreme dagene pga at de ikke har all verdens kollektivtrafikk.

Dette er selvsagt *veldig* forenklet. En annen faktor som spiller inne er hva man føler seg trygg på.

Kokt helt ned tror jeg man kan si at:
For de aller fleste spiller det ingen praktisk rolle hvilken dekktype de bruker. For disse tror jeg trygghetsfølelsen ("fordommer? ;) gammel vane? ) avgjør valget.
Noen få MÅ ha piggdekk
En del burde absolutt ikke ha piggdekk, fordi de aldri kjører på is.

Jeg har selv pigg på både Careavellen og Thinken. Jeg kunne tenke meg å prøve piggfrie på thinken, så der blir det ikke pigg neste gang. Den ble imidlertid levert med splitter nye piggdekk, så det blir nok et par sesonger.

Caravellen kjøres på en del langturer (familiebesøk) som kan gå på svært tvilsomt føre, så den er foreløpig uaktuell for piggfri-testing. Trygghetsfølelsen spiller også inn her, for i bussen har vi "alle eggene i en kurv", så da tar vi ingen sjanser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Jeg er tildels enig med deg cra, men det er meget store forskjeller på vinterføret alt etter hvor i landet du bor.
Store deler av Vestlandet har kun et par dager i hele vinterperioden hvor det er skikkelig vinterføre, allikevel kjører svært mange med piggdekk og asfalten slites fort ned. Resultatet blir farlige veier hele året pga store mengder vann i veibanen.(Det regner mye her)

Jeg har kjørt piggfritt i over 20 år på mange forskjellige biler, til dels fjelloverganger og har fått testet piggfrie vinterdekk på mange typer vinterføre. Hurtigkjetting er selvsagt alltid med, men er sjelden i bruk.

Makelighetshensyn synes å være fremtredende hos mange som velger å kjøre med piggdekk på steder hvor det er helt unødvendig.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Ja, det er jo nettopp forskjellene rundt om man må ta hensyn til. En kompis i Bergen sier han kunne kjørt med sommerdekk hele året, untatt kanskje at par uker.

I skrivende stund har jeg 10 cm snø på veien utenfor vinduet, og om et par timer skal jeg opp bakkene til barnehagen. Glad jeg ikke har sommerdekkene på, i alle fall! (Men jeg tror dagens føre er ideelt for piggfrie, da)

Det meste av vinteren kunne vi nok klart oss uten pigg her også, men detr er likevel en god del dager igjen da vi ikke klarer oss uten. Hadde man visst når disse dagene var så hadde det jo vært helt kurant å enten planlegge annen transport eller legge om fra pigger til piggfritt. Problemet er at man kan reise på jobb om morgenen med bare veier og ha isholke på vei hjem (litt satt på spissen, men det skifter lett over natta)

Jeg tror likevel stadig flere vurderer piggfritt, det være seg pga avgifter eller bedre dekk. Så vi kommer nok dit en dag, skal du se.

Selv ønsker jeg meg mindre salting, så får heller vinterføre være vinterføre. Dette "melet" av snø, sand og salt er det aller verste å kjøre på uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Piggdekk er noe herk, det er bare det at enkelte bor i områder der det oppstår  isete og glatte veier på minutter.
Med bakgrunn fra skinnegående transport er det uforståelig at ingen har gjort forsøk med sandstrøapparat for biler.

En sentrifugalvifte med sandtrakt over, og slanger ned foran forhjulene  burde gjøre nytten!
En "lyshornbryter"  starter viftemotoren, og vips , det glatte føret er ikke lenger noe problem.

Værsågod, det er bare å lage i  vei! Alle delene får du hos biltema!

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg så da en slik maskin (ent for lastebiler) på TV for sikkert 15 år siden, minst. Den var ment til bruk i bakker, både oppover og nedover, og ville hjelpe mindre biler også siden sanden ble liggende igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA