Referral programmet avsluttes 1. februar

Startet av Øyvind.h, torsdag 17. januar 2019, klokken 08:33

« forrige - neste »

Roy Aasen

Takk til Jim Roger Johansen og Teslanytt. Meget bra oppklaring!

Du må gjerne bidra med nytt og nyttig her, så mye du orker.  :+1:

noto

https://electrek.co/2019/01/17/tesla-roadster-free-killed-referral-program/

De må gi bort opptil 80 Roadstere. Det blir ikke bare dyrt, men reduserer potensielt gleden for de som blar opp millionene fra egen lomme, når mange kjører rundt med gratisbiler.

SurSnasen

Sitat fra: Teslanytt på fredag 18. januar 2019, klokken 02:50
Når det gjelder effekten av henvisningsprogrammet har den vært ekstremt bra for Tesla. Det har kostet Tesla mellom 550.000.000 og 800.000.000 siden 2015 og det høres ut som sinnsyke tall men deler man 800.000.000 på 465000 biler produsert siden da vil det kun koste Tesla 1720kr pr bil.
Tesla bruker 0kr på reklame mens de andre bilprodusentene bruker milliarder av dollar på dette.

Effekten for Tesla har nok ikke vært så ekstremt bra som du antyder. Litt reklameeffekt har det hatt. De fleste som har brukt referral ville nok kjøpt bil uansett.
Reklame-kostnaden for Tesla har definitivt ikke vært lik 0. Referral-programmet er markedsføring. Showrooms er markedsføring. Kjøpesentereksponering er markedsføring. Reklamekampanjer er markedsføring/salgshjelp.
Tesla har, i likhet med andre bilprodusenter, betydelige utgifter til markedsføring. Men de tradisjonelle avisreklamene, TV-reklamene etc har de unngått.

Og referral-programmet har nok gått over stokk og stein. Spesielt når Tesla gir ut biler og annet svært kostbart.

emmern

Sitat fra: noto på fredag 18. januar 2019, klokken 13:21

De må gi bort opptil 80 Roadstere. Det blir ikke bare dyrt, men reduserer potensielt gleden for de som blar opp millionene fra egen lomme, når mange kjører rundt med gratisbiler.

Ja, den er litt kjip. Tror du de går tilbake på dette, eller noe annet skjer, som at de som kjøper får levert først, og at de som ha fått den via ref må vente leeeeeenge?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

noto

Som noen sa her over, så ville det store flertallet biler blitt solgt uansett. Kostnaden pr ekstra salg er derfor skyhøy når så mange når «toppgevinsten». Skal bli spennende å se hvordan de håndterer det.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tiger123

Fordi..? Statusen blir ikke så stor? Andre kan tro at du har fått den gratis? Bil gir meg uansett null komma nullnull status, er jo ikke 18 år lengre, så gratulerer hadde jeg reagert med.

Så noen hadde regnet på kostnaden av referral programmet med salgspris x 80 stk og det er vel langt unna fasit.

Hva tror dere "kostpris" er på en roadster?

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 19. januar 2019, klokken 05:56
Hva tror dere "kostpris" er på en roadster?
Kostprisen på Roadster er vel mye dominert av batteriprisen. Så jo lengre Tesla utsetter produksjon av Roadster, jo billigere blir det. Så de trenger jo bare å utsette levering av Roadster så reduserer de denne. Men klart, de kan jo ikke utsette levering i en evighet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noto

Fordi..? Statusen blir ikke så stor? Andre kan tro at du har fått den gratis? Bil gir meg uansett null komma nullnull status, er jo ikke 18 år lengre, så gratulerer hadde jeg reagert med.

Hehe. Tøff du. Skal du ha nye Roadster (250k USD)? Hvorfor det i så fall? Kommer jo greit frem de fleste steder med andre Tesla-biler.

Tiger123

Sitat fra: noto på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:27

Hehe. Tøff du. Skal du ha nye Roadster (250k USD)? Hvorfor det i så fall? Kommer jo greit frem de fleste steder med andre Tesla-biler.

Det har jeg ikke råd til gitt:)

noto

Nei, akkurat. Da er du kanskje ikke den rette til å uttale deg om andres motivasjon for å kjøpe biler i den prisklassen.

mthoring

Sitat fra: noto på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:25
Nei, akkurat. Da er du kanskje ikke den rette til å uttale deg om andres motivasjon for å kjøpe biler i den prisklassen.

Han uttaler seg vel strengt tatt om sin egen motivasjon, det er lov.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

noto

Sitat fra: mthoring på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:55
Sitat fra: noto på lørdag 19. januar 2019, klokken 13:25

Han uttaler seg vel strengt tatt om sin egen motivasjon, det er lov.

I så fall ikke relevant for problemstillingen (som var at 80+ gratisbiler potensielt kan skade salget).

OlaM

Referralprogrammet har vært brukt for å oppnå fordeler for begge parter, som rabatt og gratis lading for kjøperen, ikke for å overbevise folk om å kjøpe noe de kanskje ellers ikke ville kjøpt. Det var kanskje en god idé tidlig i Teslas historie, ellers har det vært et rent netto tap for Tesla. I tillegg til 80 Roadstere, et utall felgsett, Powerwalls, flere TWh med gratis lading osv osv.

Det er en håndfull flinke, flittige personer som har gjort seg fortjent til gratis greier, ellers har det vært like irriterende som når nettverksmarkedsføring var på sitt verste. Glad for at det endelig fjernes.
'21 3LR

Kito2380

Jeg har en 3. henvisning til en som ikke har fått bilen sin enda. Jeg må velge premie innen 28 februar sies det. Men jeg får ikke velge det før han får bilen sin.
Noen som vet hvordan dette løses ?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA