Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler ankommet forhandlere

Startet av Karlsbike, fredag 18. november 2011, klokken 22:03

« forrige - neste »

hens

Da jeg så Brusa BC 29 ah-teller begynte det å lyde kjent, begge de to bilene jeg har bygget om hadde det. Men ikke Zivan lader. Hvor kommer den fra, hva er regnummeret og farge?

Jeg har komplett elskjema for Eljet 2, men bare original+mine ombygninger.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Karlsbike

Hei Hens
Jeg innser nå også at det jeg sitter på er ditt verk (når jeg ser kallenavnet ditt...)!
Sendte deg en email forrige uke, jeg er karlinsplit(at)yahoo.no

Følgende specs på bilen:
1992 El-jet2
12 x STM5-100 MRE Batterier
Curtis 1209B Controller
Curtis 1400E DC/DC Converter
BRUSA BC29 Ah counter
IKKE Zivan lader - ukjent merke ('hjemmesnekret';)
Rød i fargen, og nyinnkjøpt fra Tønsberg traktene (Ole)

Elskjema hadde vært fantastisk, og dessuten info om laderen ville ha hjulpet mye.
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

michael

hey, jeg har selv lige fået en kewet eljet 2 og er ved at renovere den. Jeg har stor glæde af http://kewet.de/ hvor der er reservedels liste og teknisk info og mere.

Jeg skriver alle mine egne erfaringer om renoveringen af min kewet 2 her:

http://kewet.blogspot.com/

håber det kan hjælpe dig videre :)

mvh michael

citroen c1 EVie elbil

Karlsbike

Hei Michael
Takk for linkene - jeg ser du gjør en grundig jobb med din!
Jeg har nøyd meg med å få skilter på den, og gjøre den kjørbar i første omgang.
Forresten ser jeg at du vurderer å skifte motor - merk at originalmotoren (Thrige-Titan Electric) går fint med 72V NiCd...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

hens

Hei,
jeg ser du viser til LED pærer på eBay...
Til bremselys, baklys parklys, skiltlys og kupelys er disse pærene meget anvendelige.

Men det selges også LED H4 hovedlyspærer på eBay. Disse er IKKE på noen måte å anbefale da de er langt ute av fokus og derfor ikke i stand til å gi noe godt kjørelys. Det blir en masse lys rett foran bilen, og minimalt lengre frem. Dessuten er de ikke avblendet slik H4 nærlyset skal være.

Det er liten grunn til å skifte motor for å bedre effektiviteten på bilen ved ombygning til 72 eller 96 volt.
Thrige Titan motoren tåler godt både økning i spenning og turtall, jeg har kjørt 50.000 kilometer med 72volt på min serie 1 "Sølvreven".

Det som er mer viktig er å kontrollere hjulopphenget, både foran og bak.
Enkelte av Kewet'ene er langt ute av justering, og det er derfor direkte farlige å øke hastigheten.

Spissingen skal være + 2 til 4 mm bak, og 0 foran ved nominell last.
På grunn av de korte styrestagene kan det derfor være nødvendig å justere tannstanghøyden for å få dette riktig.
Bak må de indre festehullene flyttes bakover for å oppnå riktig spissing.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

michael

Sitat fra: Karlsbike på tirsdag 27. desember 2011, klokken 15:47
Hei Michael
Takk for linkene - jeg ser du gjør en grundig jobb med din!
Jeg har nøyd meg med å få skilter på den, og gjøre den kjørbar i første omgang.
Forresten ser jeg at du vurderer å skifte motor - merk at originalmotoren (Thrige-Titan Electric) går fint med 72V NiCd...

Hey, jeg går lige det hele igennem og sliber/maler det, her i danmark bruger de meget salt på vejen, så der er meget overflade rust :)

Overrasket over at en standard thrige titan 7,5 kw comp motor på 48 volt tåler 72 volt ? Det lyder virkeligt godt hvis den kan det ;) ?

der er vel ikke forskel på om man bruger nicd, blybatterier eller lifepo4, det er vel spændingen der betyder noget ?

;)

mvh
citroen c1 EVie elbil

michael

Sitat fra: hens på onsdag 28. desember 2011, klokken 10:16
Hei,
jeg ser du viser til LED pærer på eBay...
Til bremselys, baklys parklys, skiltlys og kupelys er disse pærene meget anvendelige.

Men det selges også LED H4 hovedlyspærer på eBay. Disse er IKKE på noen måte å anbefale da de er langt ute av fokus og derfor ikke i stand til å gi noe godt kjørelys. Det blir en masse lys rett foran bilen, og minimalt lengre frem. Dessuten er de ikke avblendet slik H4 nærlyset skal være.

Det er liten grunn til å skifte motor for å bedre effektiviteten på bilen ved ombygning til 72 eller 96 volt.
Thrige Titan motoren tåler godt både økning i spenning og turtall, jeg har kjørt 50.000 kilometer med 72volt på min serie 1 "Sølvreven".

Det som er mer viktig er å kontrollere hjulopphenget, både foran og bak.
Enkelte av Kewet'ene er langt ute av justering, og det er derfor direkte farlige å øke hastigheten.

Spissingen skal være + 2 til 4 mm bak, og 0 foran ved nominell last.
På grunn av de korte styrestagene kan det derfor være nødvendig å justere tannstanghøyden for å få dette riktig.
Bak må de indre festehullene flyttes bakover for å oppnå riktig spissing.

hey, tak for tips,  jeg regner med at bruge LED overalt, undtagen langt lys / nærlys. Her i danmark må LED bruges som kørelys i dagtimerne, men ikke som nærlys efter mørkets frembrud. Hvad kan man ellers bruge til forlygterne istedet for almindelige 60/55 watt halogen? de bruger meget strøm :) Kan det betale sig at købe originale forlygter til en buddy? eller skal man investere i godkendte xeon?

Jeg er virkeligt glad for hvis thrige titan kan klare 72 volt ??.  Den jeg har er en 7,5 kw comp. 48 volt, hvilken type er din?

Jeg må hellere kontrollere hjulophæng, lyder som ret vigtigt. Jeg håber jeg kan få min el jet 2 til at køre 70 - 80 km/t på jævn almindelig vej, tror du det er muligt med 48 volt batteri pakke eller skal jeg satse på 72 ??tak, ;)

mvh
citroen c1 EVie elbil

jkirkebo

Sitat fra: LiFePo4 DIY på onsdag 28. desember 2011, klokken 15:58
hey, tak for tips,  jeg regner med at bruge LED overalt, undtagen langt lys / nærlys. Her i danmark må LED bruges som kørelys i dagtimerne, men ikke som nærlys efter mørkets frembrud.

Det kan vel neppe være en generell regel siden Leafen har LED nærlys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Sitat fra: LiFePo4 DIY på onsdag 28. desember 2011, klokken 15:48
Sitat fra: Karlsbike på tirsdag 27. desember 2011, klokken 15:47
Hei Michael
Takk for linkene - jeg ser du gjør en grundig jobb med din!
Jeg har nøyd meg med å få skilter på den, og gjøre den kjørbar i første omgang.
Forresten ser jeg at du vurderer å skifte motor - merk at originalmotoren (Thrige-Titan Electric) går fint med 72V NiCd...

Hey, jeg går lige det hele igennem og sliber/maler det, her i danmark bruger de meget salt på vejen, så der er meget overflade rust :)

Overrasket over at en standard thrige titan 7,5 kw comp motor på 48 volt tåler 72 volt ? Det lyder virkeligt godt hvis den kan det ;) ?

der er vel ikke forskel på om man bruger nicd, blybatterier eller lifepo4, det er vel spændingen der betyder noget ?

;)

mvh

Vis du bruker litium ion celler så mener jeg å lest at da må du gjøre noe med fjæringene også. Bilen blir så mye lettere at den blir helt umulig å kjøre med. Men det kan nok Hens siker svare deg på tenker jeg.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Karlsbike

Godt nytt år, folkens!
Når det gjelder Lithium batterier og vekt ser jeg ingen problemer med at den blir for lett (annet enn evt. mot myndighetene...) - det er jo bare å legge inn en permanent vekt der hvor den gjør mest nytte.
Jeg ser at min med 8x6V NiCd under setene, og 4x foran er noe høy foran, så enten senking eller en vekt foran ville nok fått den riktigere. Merk likevel at selv i 80 (90 på speedo'en) går den ganske så pent, så Hens sitt poeng om hjulspissingen er helt klart viktig (han justerte min i fbm ombyggingen for omtrent 10år siden).
Jeg har en kasse foran der jeg legger jeg ladeledning, verktøy, vindusspylerveske osv, så jeg får litt vekt der...

Angående hastighet på flat vei, tror jeg ikke du klarer 70-80 virkelig fart med 48V, tipper 70 på speedo'en omtrent?...

LED: Har skiftet bak/bremselys til LED, mens de som bare lyser av-og-til gir intet (rygg & blink). Kjørelys til dagbruk, derimot, ser jeg et poeng med, og jeg lurer på om jeg skal montere noe LED greier i støtfangeren, og koble om litt slik at bare disse lyser når lysbryteren er av, og vanlig H4 kjører igang når bryteren er på.
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA