Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler ankommet forhandlere

Startet av Karlsbike, fredag 18. november 2011, klokken 22:03

« forrige - neste »

Karlsbike

Hei alle
Er ny elbileier - og ny her på forumet.
Har nettopp kjøpt meg en '92 mod El-Jet 2, som trenger endel TLC. Denne kjøpte jeg først og fremst for å ha noe å kjøre på jobben med når MC-sesongen er over...
Den er bygget om til NiCd batterier, og jeg antar at jeg får kjørt 2 x 15 km selv når det er kaldt.

Nå er jeg ute etter mest mulig info, både mekanisk og elektrisk, og har lest her, søkt på nettet osv., men finner ikke helt det jeg er ute etter i første omgang:
er det noen som vet om det finnes en brukermanual, delebok eller lignende - som enten kan kjøpes eller lastes ned (elbilnorge har lag ned websiden også...)
Det er evt også nyttig med noe fra nyere modeller også, for jeg regner med at spesielt mye av det mekaniske er likt.
Er også ute etter koblingsskjemaer.

Merk: Jeg har ingen peiling på elbiler, men er mekanisk oppegående;). Har bygget både motor og ledningsnett for motorsykkel, og denne skal jeg også klare å få i stand.

Alt vel,
Karl
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Karlsbike

Hei Elmo
Takk for tips - jeg hadde misset de sidene...

Ellers, noen som har oversikten over sikringer i en El-jet 2?

Alt vel,
Karl
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

Wired

Prøv Kewet.de

Det som er av informasjon på Kewet 2 hos Pure Mobility er svært begrenset, og elskjema er kun i hodet på gamlekara som jobbet det (og knapt der).

Hens her på forumet er vel den som har jobbet mye med de gamle 2'erne

Karlsbike

Hei Wired
- Takk for tips.
I tillegg til kewet.de, ser denne siden bra ut også med mye info og manualer osv:

http://www.evdl.org

Må bare finne ut hva jeg har...

Så langt (har eid bilen nesten en uke nå) ser jeg at både det mekaniske og 'normale' elektriske virker imponerende enkelt satt opp. Min feilsøking så langt har fungert og jeg har fått fikset noen enlke el feil...

Bilen er forresten veldig åpen - er det noen som har montert plastplater e.l. for bedre beskyttelse av motor, koblinger og andre komponeneter?

Når det gjelder framdriften, er jeg mer forskitig, og der har jeg mye å lære...

Alt vel,
Karl
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

#5
Gratulerer med elbil, Karl! Gøy å se at de gamle Kewet modellene fremdeles brukes daglig.

Jeg kjenner ikke så veldig godt ElJet2, men tror den opprinnelig hadde 48V drivspenning. Når batteriet er byttet kan det tenkes at motor og motorstyring er byttet til en type som bruker høyere spenning.

Tror at 12V anlegget på ElJet 1-4 er litt forskjellig fra ElJet 5, Buddy og de nyere modellene.

Vet at det ble brukt Zivan ladere med NiCd ladeprogram i nyere Kewet med 72V NiCd, og den var montert i bagasjerommet, tilgjengelig gjenom bakruta(-luka).

Info om Saft STM5-100MR, som sannsynligvis er i din bil finner du på
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
"5" betyr 5 celler, som gir 6V spenning.
"100" betyr 100Ah kapsitet.
"E" til slutt i typenummeret betyr vannkjølt.

Zivan-laderne har ikke program for vedlikholdslading, slik Saft foreskriver i lade-manualen. Destillert, avionisert vann skal fylles på rett etter full lading. Det har fungert OK.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#6
Edit: ifølge Pluto er det ikke DC/DC converter i ElJet2, 12V batteriet lades med egen lader samtidig med drivbatteriet.

Dersom din ElJet er ombygget med DC/DC converter:
Lading av 12V blybatteriet (dynamoen eller generatoren er erstattet av en DC/DC converter) aktiviseres idet tenninga skrus på og slår seg automatisk av etter ca 20 timer. DC/DC converteren tar strøm fra drivbatteriet for å lade 12V batteriet.

12V batteriet sitter under gulvet i bagasjerommet.

Når bilen ikke er i bruk bør tenninga skrus på og av en gang i uka for å holde 12V batteriet toppladet. Alternativt kan en vedlikeholdslader kobles til.

NiCd batteriet skal helst være utladet når bilen ikke er i bruk.

DC/DC omformeren til ElJet 3-5 klarer ikke å levere nok strøm til å holde 12V batteriet fulladet når lys, vinduspusser og vifte er i bruk samtidig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#7
Varme.
Forhåpentligvis er det montert Webasto eller Eberspächer luftvarmer i din ElJet. I såfall er det en 5 liters kanne under luka foran. Den kan du fylle parafin eller avgiftsfri diesel på. Andre ting som brenner er lampeolje og diesel med avgift.

IKKE bruk det elektriske varmeapparatet samtidig med Webasto dersom det fremdeles er tilkoblet. Da blir luftekanalene så varme at plasten smelter og tar fyr. Det elektriske varmeelementet er en spiral med motstandstråd som ligger i en sirkel inne i luftekanalen. Det skal være en overopphetingssikring nær varmeelementet, men den kan være koblet ut en gang det ble brudd i den. Varmeelementet er dimensjonert for 48V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Det elektriske varmeapparatet, om du har det, kan du rive ut av bilen og pælme med en gang.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Kewet 2 er på 48 V originalt. Du kan lese mye om den i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,415.0.html

Den største forskjellen på 2 og de som kom etter er at denne har vanlig 4 trinns gearkasse med fri og revers. Den har mindre elektronikk, færre releer, men Curtis motorstyring og Zivan lader som de som kom etter.
Originalt har den 4 store 12v blybatterier, 2 foran og 2 under setene. Plassen under setene er mindre enn i seinere modeller, batterikassa er kortere, gropa bak batterikassa (under setet)er større.
Toppfarten er lavere, motoren yter kun 5kW.
Hens har påpekt at Kewet 2 har et stort potensiale, han kjørte en trimmet utgave i rally  :o
Jeg har en stående i hagen som er tilsalgs hvis noen blir fristet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4120.msg39851.html#msg39851
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Se der, ja! Skulle ha sjekket denne siden først, retter feil i mitt første innlegg.
http://www.aspenberg.info/Kewet/vitals.html
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 16. november 2011, klokken 21:06
Det elektriske varmeapparatet, om du har det, kan du rive ut av bilen og pælme med en gang.

Jeg vet, men kanskje du kunne link til noe som viser hvorfor ? (for nye lesere)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Sitat fra: Go-carter på onsdag 16. november 2011, klokken 21:06
Det elektriske varmeapparatet, om du har det, kan du rive ut av bilen og pælme med en gang.

Ja, altså, om du ikke følger dette rådet kan du potensiellt være 5 minutter unna et skrekkscenario som jeg opplevde:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5402010.ece

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Karlsbike

EL rayo og andre: Mange takk for info!
Kjerra har kun elektrisk varmeapparat, men jeg skjønner det kan være et poeng i å bygge inn en diesel varmer.
Noen tips om hva som funker/hva jeg skal se etter på eBay e.l.?

Kjennskapen av hva jeg har er noe begrenset foreløpig - men ting klarner opp etterhvert;)
Så, dette vet jeg:
12x6V SAFT 100A batterier +1 x 12V std batteri
Original motor, gir, hydr. clutch
Ikke-original controller tror jeg (må finne ut produsent/merke)
Separat lader til 12V,
Zivan lader (dette må jeg sjekke)
Brusa BC-29 Ah counter
Bremseklosser fra Peugeot 205 passer
...
Alt vel,
Karl
2011 Tazzari Zero Evo
1992 El-jet2 72V NiCd (ca 10 000km kjørt)- til salgs

El rayo

Th!nk brukte Webasto AirTop 2000. Den som sitter i min Th!nk fungerer like fint enda. Bruker kun parafin som ikke skiller ut voks og tetter filter og dyse når det er kaldt.

Eberspächer har en tilsvarende modell.

Den varmer luft og kan kobles til de eksisterende luftekanalene i Kewet 5. Vet ikke om luftekanalene er like i Kewet ElJet 2. Dersom du har "sneglehus"-vifte (lik Kewet 5) kan den beholdes, den kobles til på inntaket til Webasto-en og kan settes på alene om sommeren for å få friskluft.

Husk alltid å åpne minst 2 av lufteventilene før Webasto/Eber startes.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA