Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stenging av tråder

Startet av Ernie, fredag 18. november 2011, klokken 16:21

« forrige - neste »

Ernie

Jeg har lest litt om fjernstart av biler (remote car starter) og lurer på om det kan være noe som kan benyttes for å få varmen i "Ellen" (når jeg ikke benytte DEFAen). Bilen blir ikke akkurat raskt varmt og det er kjipt å sitte og vente 10 minutter mens dugen på ruten smelter.

Jeg merker at når man snur om "tenningsnøkkel" til posisjon II  kommer varmeapparat på i samme instilling da bilen blir avskrudd. Kan det være så enkelt som å ha en relé som kobler sammen kablene som vanligvis "kortsluttes" av å snu om tenningsnøkkelen. Relén kunne aktiveres ved timer eller fjernstyring.

Spørsmålet mitt er om startsperren forhindre at bilen kan vekkes til nøkkelposisjon II uten at nøkkel med chip benyttes, eller om det kun kreves nøkkel med chip for å få "start" på bilen (pos III).
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

erik e

Det tar da ikke 10min. Tenning på,varme på MAX,AC på,Varme sete på,vent 3 min.(=ta inn avisen,siste slurk kaffe,lås døren) og kjør til jobben.  Det blir enda en flott dag.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

moso

Trodde bilen måtte være "startet" før varmen var aktiv og ikke bare viften?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)


Ernie

Tja. 3 minutter kan virke som 15 minutter når man helst vil hjem fra jobb.

Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Gunnarbu

Hei,

Jeg har en Peugeot Ion.

Hvis man står i 'Park' kan man starte bilen med ladekabelen tilkoblet. Jeg har kort vei til jobben - så rekkevidde er ikke tema. Hvis jeg da starter varmeapparatet for å tine opp bilen, vil den fortsatte ladingen kompensere sånn ca. for forbruket fra varmeapparatet, slik at det nesten blir som om du hadde en separat elektrisk kupevarmer? Var det kanskje et 'dumt' spørsmål ? :)

Gunnar

gbzdoc

Tror ikke det er noen forskjell på Ion og I-Miev, men på I-Miev får du kun aktivert viften, det blir ikke noe varme med mindre det lyser "Ready" i dashboardet.

Skal du får varme/"Ready" må ladekabelen tas ut.

Haahov

Sitat fra: Gunnarbu på fredag 02. mars 2012, klokken 20:47

Jeg har en Peugeot Ion.

Hvis man står i 'Park' kan man starte bilen med ladekabelen tilkoblet. Jeg har kort vei til jobben - så rekkevidde er ikke tema. Hvis jeg da starter varmeapparatet for å tine opp bilen, vil den fortsatte ladingen kompensere sånn ca. for forbruket fra varmeapparatet, slik at det nesten blir som om du hadde en separat elektrisk kupevarmer? Var det kanskje et 'dumt' spørsmål ? :)
På min iOn blåser det kun kald luft så lenge ladekabelen er koblet til. Med andre ord; det er kun strøm fra 12v batteriet som kan brukes så lenge ladekabelen står i.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

wat

Du får ikke "startet" bilen, d.v.s. at Ready lampen lyser så lenge ladekabelen står i. Så lenge bilen ikke "starter", vil ikke fremdriftsbatteriet aktivisere varmen. Det er kun fremdriftsbatteriet som kan levere strøm til varmen i bilen, men mindre man har montert andre systemer. Jeg har montert Defa i min, og dette fungerer bra. Eneste ulempen et at man trenger to stikkontakter hvis man både skal lade og varme bilen. Man kan også montere Eber dieselvarmer, men jeg syns dette er kostbart. Jeg fyller mye diesel på fossilbilen for 25 - 30' kroner...
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA