Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av Helge, torsdag 17. november 2011, klokken 20:46

« forrige - neste »

Helge

Det var tid for vannservice på vår P106E nå så det ble utført i går kveld (fortsatt ganske lite forbruk av vann på våre relativt nye batterier forresten). Batteri ble fullladet og temperaturen var oppe på 25,5 grader når jeg startet vanpåfyllingen. Da både bærbar PC og Lexia-adapter allerede var nede i bilen byttet jeg også i går om på størrelsen på ladestrømmen på vår P106E (har tenkt på det en stund). Dette var imidlertid ikke så lurt da jeg ikke får startet initiallading av bilen. Med fulladet batteri viste energimeteret etter omskifting plutselig bare 25 % og etter første kjøretur står nå energimeteret under null mens det enda er masse med kraft fra motor/batteri :(

Hva gjør jeg nå....? Kjører til ladelampen lyser opp og da lader bilen som normalt? Vil da energimeteret bli noenlunde rett? Eller må jeg finne en eller annen i området med diagnoseinstrument som klarer å få bilen vår i initialladingsmodus? Har ikke fått noen forslag på den tråden jeg startet om problemer med å starte intiallading og vedlikeholdslading med mitt Lexia/PP2000 - adapter.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Boogie

Kapasitetsmeteret vil rette seg ifm lading.
Men det kan ta litt tid.

Selv ville jeg nok brukt km-telleren og kjørt bilen til hva jeg antar er ca 10%, og så lade den fullt opp.
Siden bilen overlader med 15% av det som lades, så vil du være på ca 100% når lading avsluttes.

Grunnen til problemet er antagelig pga parameteroppdatering før verdiene fra vannservice har blitt lagret.
Da bruker den siste verdi som lå mye lavere....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Helge

Takker Boogie

Da gjenstår bare mitt problem og mysterie med at jeg ikke ser ut til å få slått på hverken vedlikeholdslading eller inititiallading.... men alt annet jeg har prøvd virker jo:
- skifte ladestyrke
- lese ut temperaturer og spenninger
- avslutte lading (charge cancellation)
- nullstille vannserviceteller
- med mer...

...så hvorfor ikke initial charge og maintenance charge??  ??? ??? ???
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Jeg testet ut et Lexia program fra Kina/eBay for litt siden (bruker mest evLite'n). Der klarte jeg ikke å få testene av "ting" ute i motorrommet til å funke. Testet på to biler. Men instrumenttestene og ladingene funket. Klarte til og med å laste lagrede data fra Saxo'n inn på P106'n i et ubetenksomt øyeblikk :-[
Kan hende vi skal forsøke å byttelåne program (dvs.  .iso kopi) ??

Jeg har opplevd at SOC har blitt nullstilt to ganger.
En gang skjedde det når jeg drog "hovedsikringen" for å få noen 100m til en kald vinterdag. Da mistet jeg bare ca 20%.
Andre gangen ifm vannservice med evLite. Vet ikke helt hva jeg gjorde feil men 0 ble den.

Men som Boogie sier, det ordner seg etter 2-3 fulladinger.  
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 10. november 2011, klokken 18:35
Jeg testet ut et Lexia program fra Kina/eBay for litt siden (bruker mest evLite'n). Der klarte jeg ikke å få testene av "ting" ute i motorrommet til å funke. Testet på to biler. Men instrumenttestene og ladingene funket. Klarte til og med å laste lagrede data fra Saxo'n inn på P106'n i et ubetenksomt øyeblikk :-[
Kan hende vi skal forsøke å byttelåne program (dvs.  .iso kopi) ??

Jeg har opplevd at SOC har blitt nullstilt to ganger.
En gang skjedde det når jeg drog "hovedsikringen" for å få noen 100m til en kald vinterdag. Da mistet jeg bare ca 20%.
Andre gangen ifm vannservice med evLite. Vet ikke helt hva jeg gjorde feil men 0 ble den.

Men som Boogie sier, det ordner seg etter 2-3 fulladinger.  

Ja om dette har med software eller hardware (USB-adapter) vet jeg ikke. Men med min versjon av software og USB-adapter så sliter jeg altså med å få satt initiallading og vedlikeholdslading på begge de elbilene jeg har prøvd på til nå. Ellers er det ingen ting som IKKE har virket (av det jeg har prøvd vel og merke) både på elbil og flere bensinbiler.

Software er enkelt å byttelåne for å se om disse problemene/feilene er relatert til softwareversjon - da jeg har egen FTP-server (filserver) hjemme på en 40/40 Mbps fiberlinje. Jeg kan eventuelt lage en bruker til deg og legge min ISO-fil der så kan du laste opp din.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 10. november 2011, klokken 18:35Men som Boogie sier, det ordner seg etter 2-3 fulladinger.  
Nå har vi ladet den 3 ganger og i følge fruen sto den også i morges etter lading i natt bare på ca 85 % som den gjorde etter første og andre lading etter vannservice og endring av ladestyrke...???
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Sjekk kjølevifte (den foran radiatoren altså, ikke motorkjølingen).
Hvis det blir for varmt avsluttes lading -og det skjer typisk rundt 85% (det er ihvertfall min erfaring).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. november 2011, klokken 12:50Sjekk kjølevifte (den foran radiatoren altså, ikke motorkjølingen). Hvis det blir for varmt avsluttes lading -og det skjer typisk rundt 85% (det er ihvertfall min erfaring).

Har ikke rukket å sjekke vifte, men dette kan ikke stemme i vårt tilfelle. Der virker det MYE heller som om energimeteret viser ca 15 % for lite når meteret viser nesten fullt og nesten tomt. Sist bilen ble ladet stoppet den på 85 % men det kunne også kjøres helt til 0 % på meteret før motoren begynte å virke slappere og ladelampen få minutter senere lyste opp. Så selv etter 3 ladinger viser nok energimeteret altså ca 15 % for lite både ved fullt batteri og ved nesten tomt batteri. What to do?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Siste medling fra fruen... Etter lading fra under 0 på energimeteret i natt sto det i morges på 90 % (altså 5 %) mer enn etter de 3 foregående ladingene. Må vi virkelig lade bilen helt ned så mye for å karre oss sakte oppover mot 100 % på meteret? Er det et alternativ på kalde batterier å overlade f.eks. i en halv time med initiallading (9 - 10 A) for å få et løft mot riktig vist energinivå?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Hvis du nå har lexia (eller evLite) kan du vel heller tvinge en balanselading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Boogie på torsdag 10. november 2011, klokken 12:16Kapasitetsmeteret vil rette seg ifm lading.
Men det kan ta litt tid.
Ja tid tar det ja... mye mer enn jeg regnet med. Også i dag kunne jeg kjøre energimeteret helt ned til 0 uten at ladelampen tente og ved siste lading stoppet meteret på ca 89 til 90 %. Nå blir det 6 lading og vi kommer vel neppe i nærheten av 100 % etter den heller. Men i så fall blir det vel kanskje så jeg satser på en ekstra liten kjøring med balanselading eller en av de andre lademodusene.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Men NUH... viser endelig igjen energimeteret maks (over 100 %) når lading er ferdig  :)

Det som overrasket meg var at:

1.) det skulle over dobbelt så mange ladinger til i forhold til hva jeg hadde forventet (og fått tips om)
2.) maks vist nivå etter lading økte litt i rykk og napp og ikke med jevn stigning fra gang til gang.

Det tok sin tid, men nå er vi der altså  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA