Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bombrikke

Startet av Elisabet, torsdag 17. november 2011, klokken 16:14

« forrige - neste »

Elisabet

Hei, alle!

Jeg har nå hatt min Think fra 2008 i 2-3 måneder, og foruten litt tull med en ladekabel, som ble byttet ut hos R&S Sandvika, er jeg svært fornøyd. :)

Men jeg savner en instruksjonsbok som ikke har delvis sammenklistrede sider, og må derfor stille spørsmålet her:

Hva gjør jeg hvis "Power limit" begynner å lyse under kjøring? Det har skjedd to turer nå, første gang for noen dager siden, og også i kveld.

Første gangen hadde jeg ligget i over 100 km/t med nokså høyt energiforbruk en god stund, og det virket som om lampa lyste pga det. Bilens batterinivå var vel på omtrent 50 %. Merk at ingenting annet skjedde - det var kun at lampa lyste, ingenting i forhold til kjøreegenskaper osv. Jeg roet ned kjøringa det siste stykket av turen, og satte den på lading som vanlig. De neste dagene fungerte den helt fint.

Så skjedde det igjen da jeg kjørte hjem fra jobb i kveld. Jeg kjørte til siden, slukket bilen og startet den på nytt, og da var alt helt fint. Dette skjedde to ganger.
Også i dag var det mens energi-måleren var langt nede, men batterinivået var ikke lavere enn 30, ca.

Jeg har drodlet litt rundt ideen om at det har å gjøre med kulde og hvor lenge det var siden bilen var tilkoblet strøm... I dag har det vært litt småkjøring og mye stilleståing for bilen, kan det ha noe med saken å gjøre?

Er det flere enn meg som har opplevd dette, eller som vet hva det dreier seg om? Jeg er takknemlig for alle slags innspill - både høyttenkning og kunnskap! :)

Elisabet

Ps: Hvis noen har en instruksjonsbok til overs i Oslo-området, eller en elektronisk versjon, tar jeg GJERNE imot ;)

Go-carter

Hvor mange prikker ned på economy-måleren går du? På fullt pådrag kan det fort gå med 3-4-5 prikker, men over lengre tid så bør man vel holde seg på max 2-3.

Power-limit lyset kan man vel lese om at enkelte andre her på forumet har fått også, det pleier å holde å stoppe og slå bilen av/på :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cpa

Power limit lyser normalt sammen med en annen varsellampe.  Og det er den som angir hva som er feil.  Jeg har både opplevd at power limit har lyst på grunn av for liste kjølevæske, og på grunn av dårlig spenning på 12V batteriet.  Første feil rettes ved å fylle på mer kjølevæske av riktig kvalitet (Blå Statoil hvis jeg husker riltig - står i instruksjonsboka), feil nr 2 kan være utladet/dårlig 12V batteri eller feil på PCU'en (som fører til at 12V batteriet ikke lades).

Elisabet

Takk for svar! Jeg bekymrer meg mindre nå, etter at jeg greide å lirke fra hverandre to sider i instruksjonsboka, og leste at "lampen lyser når batteriet har begrenset kapasitet". Det var forståelig og ikke så "skummelt", synes jeg. Lampen slukket jo ved omstart.

Jeg var nok nede på 4-5 prikker i litt for lang tid der, ja. Skriver det på det + ikke tilkoblet til strøm hele dagen.

Fant noen andre innlegg før jeg skrev, men de handlet om alle gangene den lyser sammen med noe annet - og det skjedde jo ikke meg :)

Takk for innspill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA