Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

elektro

Da er du egentlig godt dekket ja, @shooter. :) Jeg har i likhet med deg lagt inn Fortum sin brikke hos Cirkle K. (Egen brikke fås kjøpt på stasjonene for noen tiere.) Mer, tidl. Grønn kontakt, fungerte av seg selv med mitt e-tron Charging Service kort. Dette kortet fungerer i tillegg til de du har nevnt, også på E.On og Lyse, samt hos Audi forhandlere. :+1:

I tillegg til disse to brikkene kan, som @Orbit skriver, en brikke fra Kople med fordel bestilles hvis du kjører i gamle Buskerud, Akershus og omegn. Kople har bla ny lynlader på Rødberg (i Uvdal), Beitostølen og flere rundt Hønefoss, Nannestad, Sandvika, Hokksund osv. Samt mange AC ladere, også på østsiden av Oslofjorden. https://www.kople.no/ladenettverk

Jeg har også en brikke fra InCharge (Vattenfall), som er særlig aktuell i Troms/Finnmark, men også over hele Sverige. Ishavsveien er også nevnt, for de som bor- eller reiser i Nord. De har vel ingen betalingsløsning pt, men er gratis i åpningsperioden.

En annen operatør er Supercharge. De har noen lynladere litt spredt rundt i landet. Har testet den v. Olavsgaard. De lar deg ikke legge inn brikke i appen, men det blir sagt at kundeservice kan gjøre dette for deg manuelt.

Tips! MyAudi appen gir faktisk god oversikt over ladestasjoner, og lar deg filtrere på HPC/DC/AC og de som er en del av Audi Charging Service.

PS! Bruker man NAF kredittkort som betalingsmiddel, får man 15% rabatt på fakturaen fra alle ladeoperatører, hvis jeg har forstått riktig. Cirkle K Extra medlemmer (gratis) får i tillegg 10% rabatt på lading der. Kan denne kombineres med OBOS rabatt mon tro? :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

shooter

Tusen takk for gode svar!
Ser nå at infrastrukturen på ladere i Norge i none-testesla ikke blir et like stort problem som jeg hadde trodd.

E55
P90
P85

ThomasEL

Så var det blitt min tur til å bestemme meg for om jeg vil la Audi charging service avtalen forlenges eller ikke... Og jeg er jammen veldig i tvil...

Økonomisk er jeg 98% sikker på at det ikke vil lønne seg.
Til tross for at jeg har kjørt 27000 km på ett år, noe som vel er over snittet av hva norske familiebiler går, så har jeg kun hatt behov for "langs veien lading" ca 12-13 ganger. Av disse har vel 9 vært lynladinger, og av disse 9 tror jeg 6-7 har vært på Ionity..

Så sånn sett er det jo galskap å i det hele tatt vurdere en forlengelse..!

Men her er noen tanker om hvorfor jeg likevel vurderer det:
- De få gangene jeg faktisk har hatt behov for lynlading langs veien, så har det vært fantastisk å komme til ladelokasjoner uten kø
- Det oppleves deilig der og da å betale lite per kWt
- Jeg har et ønske om at Ionity skal lykkes i å bygge opp et skikkelig robust nettverk
- Hvis det skulle bli en bilferie nedover i Europa ei gang, så ville jeg ansett det som gull verdt å ha Audikortet med Ionity avtale, fremfor å skulle finne frem i jungelen av andre mulige selskaper og apper.

Noen innspill? Andre som tenker litt som meg? Eller er dette bare sært, og penger ut av vinduet?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Interessante tanker og jeg må i august ta samme beslutning.

Jeg vil gjerne støtte Ionity men når de fullstendig driter i hele Nord-Skandinavia så er jo valget enkelt for oss her oppe. Finnes ikke lenger nord en Trondheim og Östersund, ingen byggeplaner heller.

Eneste som kan få meg å beholde kortet er hvis man ikke får lov å tegne abonnement igjen etter et opphold?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på mandag 26. april 2021, klokken 21:37
Noen innspill? Andre som tenker litt som meg? Eller er dette bare sært, og penger ut av vinduet?
Det er jo ikke akkurat mye penger ut av vinduet. Noen ganger er det verdt å bruke mere penger enn nødvendig bare for litt "peace of mind". Da slipper du å lete etter alternativer til Ionity, slipper å regne på om det hadde lønt seg eller ikke med abonnement.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Da min gratisperiode med Transit-avtale gikk ut, var det mye å spare på å ha City (i praksis BKK-lading). Jeg flyttet derfor kortet over på City, og har blitt der. Etter de siste prisendringene både hos DCS (Audi) og de norske operatørene, har ikke Audi-kortet lenger noen prisfordel av betydning i Norge - utenom Transit dersom en lader mye hos Ionity. Jeg har likevel beholdt det (ref @turfsurf "pease of mind"), og skal jeg ut av landet kan jeg gå over til Transit (riktignok med 12 mnd bindingstid) men noen få tastetrykk. Ionity er i dag for tynt utbygd i Norge til at det sammenfaller med steder jeg kjører langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Så man kan melde seg ut og inn igjen som man vil? Ikke så att man mister muligheten til abonnement i fremtiden hvis man melder seg ut nå?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Du kan fint melde deg ut, men kortet blir da deaktivert. Vil du inn igjen, må du betale for nytt kort (ca 70 kr), samt vente noen dager på å få det tilsendt. Etter du har mottatt kortet må du aktivere det på nettsidene, og det kan ta en ytterligere en dag før dette er gjennomført.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Ja ja, da slipper jeg gruble mer på om jeg skal forlenge etter utløp av gratisperioden🤪
- Jeg oppdaget nå at den utløp for 14 dager siden😂😂

Like greit, da kan jeg rettferdiggjøre det overfor meg selv ved å tenke at jeg ble tvungen til forlengelse🤪🤪😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Audi har revidert avtalen 3-4 ganger siste året, og ved hver anledning har det vært mulig å gå ut uten hensyn til bindingstid. Så det kan komme muligheter for å avslutte før nye 12 mnd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Hvordan går det med den saken noen Audi-eiere løftet til Forbrukerrådet om lovligheten av 12 måneders avtaletid?

ID WeCharge-avtalen har også 12 måneder avtaletid, noe som er ganske upraktisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Doppler

Jeg prøver meg med et spørsmål i denne tråden. Det kan være skrevet om før, og da beklager jeg og skulle ha funnet denne opplysningen på forumet.

Jeg har et E-tron ladekort og en E-tron Charging Service konto som jeg satt opp når jeg fikk bilen i mars i år. Jeg har også lastet ned og satt opp diverse apper fra Mer, Bilkraft, Circle K etc. Jeg lader for det meste hjemme, så det har så langt vært lite lading langs veien.

For å trene, benyttet jeg en Mer lader i mai. Jeg benyttet en RFID brikke fra NAF som jeg har registrert i Mer appen. Til min forbauselse så jeg at denne ladesesjonen ble belastet min E-tron Charging Service konto og sto oppført på regningen som kom i juni. Dette er helt ok for meg.

Men, her på Vestlandet er det BKK (eller Bilkraft) som er dominerende. Det hadde derfor vært fint om det var en lignende avtale med BKK (Bilkraft). Tidligere innlegg i denne tråden kan antyde at det er en slik kobling, og at E-tron Charging Service avtalen gir billigere takster hos BKK.

Når jeg logger inn på E-tron Charging Service avtalen er det bare Mer som er oppgitt som avtale, og denne har den prisen jeg fikk når jeg ladet hos Mer (med RFID brikke registrert hos Mer). Hvis det eventuelt også er en kobling til BKK (Bilkraft):

•   Kan jeg da fremdeles benytte en RFID brikke registrert i Bilkraft appen, eller kan jeg benytte E-tron kortet?
•   Hva er i så fall prisen hos BKK når det gjennom E-tron Charging Service?

Takker så my for svar.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

janbanan

Du kan bruke e-tron Charging kortet hos BKK.
Prisen derimot, har jeg ikke oversikt over.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

Både Mer og BKK er tilknyttet Audi "digital charging service" (DCS), men på litt forskjellig vis.

Hos BKK må du bruke Audi-kortet for å bli fakturert via DCS. Bruker du en RFID som er registrert direkte hos BKK, er det de som fakturerer deg. Da får du også ladebonus hos BKK (i praksis 9% rabatt over tid).

Hos Mer kobles Mer-kontoen din direkte til DCS, og all lading hos Mer (uavhengig av hvilken brikke eller app du bruker for å starte lading) faktureres av Audi DCS. Du beholder likevel evt avtale- og volumrabatter fra Mer selv om faktura kommer fra DCS.

Prismessig er det ikke store forskjellene. Du får noe volumrabatt hos Mer dersom du ladet mye foregående måned (lite aktuelt for deg?), evt med diverse organisasjonsmedlemsskap. Med null rabatt hos Mer, blir prisene (for tiden) som under.

• Hos Mer lønner det seg alltid å bruke Audi-kortet (så lenge du uansett ønsker å betale månedsavgiften på dette)
  • På en lynlader hos BKK (>75 kW snitteffekt), er det gunstigst å bruke BKK sin egen app, og en RFID tilknyttet denne
  • På lavere effekter hos BKK (< 75 kW), er Audi DCS gunstigst da de har flat pris på 4 kr/kWh
[attachment id=0 msg=990308]
Audi DCS hadde tidligere en veldig gunstig pris for lynlading hos BKK, men den er tatt bort nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

:+1:Takker så mye for grundig og greit svar. Nå har jeg oversikten og kan benytte meg av den optimale løsningen.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA