Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:35
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 25. august 2020, klokken 22:48
I følge artikkel hos Teknisk ukeblad får Taycan nå automatisk oppkobling ved Ionity ladere. Audi implementerer det samme i løpet av året.

- Har dere tro på at vi som allerede har e-tron får dette implementert ved software oppdatering? Eller vil dette bli forbeholdt 2021 modeller og videre fremover?
Bør jo la seg gjøre så sant Audi vil.
0 tro på at vi får det dessverre.  Ny funksjon= nytt kjøp, det er tradisjonen.

Har heller ikke noe tro på det, dessverre. Jeg mangler f.eks. trådløs Apple CarPlay og mulighet for å endre ladegrense mobiliappen fordi jeg har fjorårsmodellen. Har heller ikke fått utvidelsen av netto batteri..

Kjenner at dette med Plug & Charge egentlig ikke er så viktig, så lenge det ikke fungerer over alt. Vil heller ha én RFID brikke som fungerer på alle hurtigladere i Norge.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Deler for så vidt Daktari og Elektros skepsis vedrørende hva Audi ØNSKER å bruke av ressurser på omprogrammering...

Men det er vel en viss mulighet for at bilene allerede i dag deler nødvendig info (VIN nr eller liknende) med lader..?

I så fall er det kanskje bare en sammenkobling mellom bil og ladeavtale, samt en tillatelse til Ionity som må på plass..?
- Så KANSKJE kreves ingen endring i den enkelte bil..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Fastned tilbyr allerede Autocharge, basert på en unik ID som sendes over CCS. Det står ikke noe om dette er basert på ISO 15118. Men ironisk nok står det at Audi e-tron er den eneste CCS-bilen hvor Autocharge ikke støttes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#138
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 26. august 2020, klokken 08:26
Deler for så vidt Daktari og Elektros skepsis vedrørende hva Audi ØNSKER å bruke av ressurser på omprogrammering...

Men det er vel en viss mulighet for at bilene allerede i dag deler nødvendig info (VIN nr eller liknende) med lader..?

I så fall er det kanskje bare en sammenkobling mellom bil og ladeavtale, samt en tillatelse til Ionity som må på plass..?
- Så KANSKJE kreves ingen endring i den enkelte bil..?

Det kan jo tenkes at Ionity og andre ladeoperarer er nøkkelen her. Men @Orbit sin melding om Fastned var jo litt foruroligende. Hvis det ikke bare dreier seg om at de ikke følger standard. Som virker litt rart.

Heller ikke helt positivt at dette presenteres som en nyhet ved 2021 modellen av Taycan.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. august 2020, klokken 08:37
Fastned tilbyr allerede Autocharge, basert på en unik ID som sendes over CCS.
CCS kommuniserer jo over en homeplug variant hvor alle enheter har en i utgangspunktet unik addresse. Tipper det er den de benytter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

h1rik

Prisen på Ionity-lading er nå satt ned til 1,85 kr/kWh med Transit-abonnement. Synd de ikke har gjort noe med månedspris og bindingstid i samme slengen.
2020 e-tron 55

Orbit

Men det er bare en kampanje ut 2020. I den komplette prislisten er de tilbake på 3,20 NOK/kWh fra 01.01.2021.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:25
Men det er bare en kampanje ut 2020. I den komplette prislisten er de tilbake på 3,20 NOK/kWh fra 01.01.2021.

Hvor står dette? :) I mail fra i dag står det prisen gjelder «Fra og med 1.9.2020
(NY PRIS)» og «Endringen trår automatisk i kraft 1. september 2020» uten noen sluttdato.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Tviler på at prisen går opp igjen. Men det er litt merkelig at de som kjøper id.3 kan få en Ionity peis på 4,40 uten månedsavgift eller 1,60 med en månedsavgift på 109 kr.
Synes ladeselskapene er i overkant kreative i prisingen. Har aldri hørt at Audi eiere har måtte betale mer for bensin og diesel enn VW kunder.

Orbit

Sitat fra: elektro på fredag 11. september 2020, klokken 23:30
Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:25
Men det er bare en kampanje ut 2020. I den komplette prislisten er de tilbake på 3,20 NOK/kWh fra 01.01.2021.

Hvor står dette? :) I mail fra i dag står det prisen gjelder «Fra og med 1.9.2020
(NY PRIS)» og «Endringen trår automatisk i kraft 1. september 2020» uten noen sluttdato.
Det stod ennå i prislisten da jeg postet dette 1/9, men ikke lenger nå. Så ting endrer seg fort.......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Ja, det er bare surr. Greit nok at eiere av merkene som har finansiert Ionity får en rabatt, så lenge alle kan lade der, men det burde vært uten abonnement. Og ikke så billig som dette. Nå blir det kø. :'(

Prising burde vært innrettet sånn hos alle operatører, at man får flest mulig kunder gjennom i døgnet- og året, og minst mulig kø. Helt sjanseløst at ID.3 eiere skal kunne stå og oppta en 350 kW lader hos IONITY til under 2 kr/min på utfartsdager ol.

Det blir nå for billig for e-tron eiere også. Bare så det er sagt. Abonnementet bidrar jo bare til en «nå skal jeg ha valuta for pengene» eller «jeg gir f*, for jeg har betalt for det»- holdning.

Det er dyrt å bo på høyfjellshotell i påsken, for å si det sånn. Og to netter koster gjerne dobbelt då mye som én. Men skal du lade på veien dit, koster det det samme som ellers, og det blir det billigere per minutt om du står 40 min enn 20 min.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Ser vi her konturene av det samme som med mobiltelefoner for noen år siden..?

I mobilens spede barndom var abonnementet billig, men tellerskrittene svindyre.
Etter hvert ble abonnementsprisen dyrere, men tellerskrittene stadig billigere.
I dag betaler man en fastpris, og kan ringe og sende meldinger ubegrenset. Man bruker også normalt data «fritt» opp til en viss grense som abonnementet inneholder.

Er det noe liknende som vil skje med ladeavtalene?
På sett og vis er det jo slik Tesla gjør det. Bare at abonnementsprisen er innbakt i bilkjøpet. Og så er «tellerskrittene», altså pris pr kWt svært lave/ubetydelige.

Sier ikke noe om dette er dumt eller smart, bare prøver å forstå tankegangen, om det er dette som skjer....?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#147
Det er vanskelig å forstå hvordan de tenker. Nå blir det vel endringer i effektprisingen i Norge, vet ikke om dette får noen konsekvenser for prismodellene, men dette at man ikke har funnet noen god prismodell er jo et europeisk/globalt problem.

Fastpris er imidlertid ikke veien å gå, fordi varen som etterspørres først og fremst er en ledig lader. Derfor er etter min mening eneste løsning å ta betalt for tiden man opptar den. Eventuelt tiden og strømmen, som Grønn kontakt. Men de må de begynne med forskjellige takster, som taxi. Halv pris når det er få som vil lade, dobbelt pris når det er mange som vil lade.

EDIT: Problemet er at det blir utrolig komplekst. Men man må finne en måte å unngå kø og samtidig tiltrekke seg flest mulig kunder. Jeg ser ingen annen løsning en en minuttpris med minst tre takster.

Hos Uber endrer dette seg dynamisk ut fra trafikk og man får melding i appen. Det kunne man jo også hatt ved lading, problemet blir at det blir mange apper. På mange ladestasjoner er det imidlertid plass til mye informasjon på skjermen. Den burde vist prisen mens man ladet, som en bensinpumpe. Man kunne også hatt rød bakgrunn når det var dyrt og grønn når det var billig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Helt grei Sørlending

Tror vi kan si med rimelig stor sikkerhet at du aldri vil klare å oppnå overgang til elbil for de store massene med et system med ulike priser ved kø etc. Eneste måten å bli kvitt kø ved ladestasjoner er ved å bygge ut mange og store nok stasjoner (8-16 punkter). Det å bygge ut stasjoner med to-fire punkter som i tillegg deler på effekten blir fullstendig feil strategi.

Gjør en dette vil ikke kø bli et problem, og man har ingen grunn til å lage kompliserte prismodeller. Husk også at ladetiden automatisk vil gå kraftig ned etter hvert som biler med 150 kWh (og etter hvert høyere) overtar.

RJK

#149
Sitat fra: elektro på søndag 13. september 2020, klokken 00:41
Det er vanskelig å forstå hvordan de tenker. Nå blir det vel endringer i effektprisingen i Norge, vet ikke om dette får noen konsekvenser for prismodellene, men dette at man ikke har funnet noen god prismodell er jo et europeisk/globalt problem.

Fastpris er imidlertid ikke veien å gå, fordi varen som etterspørres først og fremst er en ledig lader. Derfor er etter min mening eneste løsning å ta betalt for tiden man opptar den. Eventuelt tiden og strømmen, som Grønn kontakt. Men de må de begynne med forskjellige takster, som taxi. Halv pris når det er få som vil lade, dobbelt pris når det er mange som vil lade.

EDIT: Problemet er at det blir utrolig komplekst. Men man må finne en måte å unngå kø og samtidig tiltrekke seg flest mulig kunder. Jeg ser ingen annen løsning en en minuttpris med minst tre takster.

Hos Uber endrer dette seg dynamisk ut fra trafikk og man får melding i appen. Det kunne man jo også hatt ved lading, problemet blir at det blir mange apper. På mange ladestasjoner er det imidlertid plass til mye informasjon på skjermen. Den burde vist prisen mens man ladet, som en bensinpumpe. Man kunne også hatt rød bakgrunn når det var dyrt og grønn når det var billig.


Drivstoff til bilen er ikke en vare som har forskjellig kvalitet, og der man på tur kan velge om man klarer seg me billig "Rema-strøm", eller kjøper "eksklusiv høykvalitetsstrøm servert på eksklusive råvarer" hos Maaemo.


Blir skremt over at enkelte maner om at priser må opp fordi det er for billig. Det virker heller som en egoistisk holdning der alle tiltak som skremmer bort andre folk fra laderne når du ønsker tilgang, er gode tiltak. Skjerp deg, sier jeg til en slik holdning.


Man opptar som regel ikke en ladeplass lengre enn man må for å komme seg videre. Det opplever man som regel mest hos folk som tror de står på en dyr parkeringsplass, og er villig til å betale for den, og driter i om de sperrer for andre som har behov for laderen.


Om man velger å stå litt lengre når man først stopper, eller fyller kun så mye at man rekker neste stopp på en slik måte at man har mest effektiv kjøring, får være opp til hver enkelt, men når man er ferdig ladet, skal man flytte seg. Noe annet er elendig folkeskikk, om man ikke har en god forklaring på hvorfor man ikke rakk å flytte i tide.


Er det slik at det dannes lang kø, så er kapasiteten for dårlig, og er det som må løses. Og høyere pris er IKKE løsningen, da bre forskyver man problemet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA