Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:09
Enda bedre spørsmål, kan jeg registrere et avregistrert Audi-kort hos Kople, som et rent rfid-kort?  (tusjer ut Audi og skrive Kople på det... )

Godt spørsmål, e-tron kortet er jo bare et RFID kort. Er det noen steder man ikke kan registrere dette?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Du kan i alle fall ikke registrere Audi-kortet hos andre med det nummeret som er trykt på baksiden, da det ikke er selve RFID-nummeret. Sannsynligvis kan du legge inn kortet dersom du har en RFID-leser som kan gi deg nummeret. Alternativt kan du hente ut RFID ved å registrere kortet hos Charge365/Defa cloudcharge. Det må gjøres på en av deres ladestasjoner (typisk AC-lading ved kjøpesenter), og du får da opp RFID-nummeret i app'en etterpå. Skal prøve dette selv snart.....

Sitat fra: elektro på torsdag 20. august 2020, klokken 09:12
Hva er det minste antall brikker man kan klare seg med da, hvis man ønsker å kunne lade hos alle operatører i Norge med to biler, og brikkene skal ligge i bilen? Som sagt, prisen spiller mindre rolle. Og lading vha. app er uaktuelt.
Du må ha tre brikker per bil (Elbilforeningsens brikke, pluss to andre hvor du kjenner RFID-nummeret), for å komme deg forbi begrensningen hos CK/e.On/Virta. I tillegg må en av disse være Audikortet (gitt denne kan registreres inn hos andre) dersom du vil ha Audi sine fordelspriser hos BKK og Ionity.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. august 2020, klokken 09:19
Du må ha tre brikker per bil (Elbilforeningsens brikke, pluss to andre hvor du kjenner RFID-nummeret), for å komme deg forbi begrensningen hos CK/e.On/Virta. I tillegg må en av disse være Audikortet (gitt denne kan registreres inn hos andre) dersom du vil ha Audi sine fordelspriser hos BKK og Ionity.

Hvilke begrensninger? Min brikke er registrert hos CK og fungerer da automatisk hos e.On. Bruker den på e.On stadig, da laderne i P-huset vi bruker på jobb styres av e.On.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

storeulv

SitatDet er klart, hvis alle hadde hatt bankkortleser, hadde problemet vært løst. Men det øker kostnaden ved installasjon og drift av hvert punkt, og er egentlig ikke ønskelig. Man kunne jo hatt en kontaktløs leser, men pt. er maksgrensen 500 kroner holder faktisk ikke. Her må det da være en businessmulighet for de som klarer å tilby én brikke som knytter alle sammen, enten operatøren vil eller ei? Er det ikke mulig?

Det enkleste hadde vært å ha kortleser på hver lader, ja.

Jeg har tidligere sagt at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå hvorfor man på død og liv skal ha alskens brikker og apper og dill for å lade når det vitterlig ikke trenger å være mer komplisert enn det er å fylle fossilt. Og CircleK som har et kortsystem der man belaster kortet og faktureres månedlig kan like gjerne brukes på ladestasjoner som på fossilpumper, men neida, her skal det finnes opp krutt.

Jeg er ikke veldig imponert over kundevennligheten.
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. august 2020, klokken 09:37

Hvilke begrensninger? Min brikke er registrert hos CK og fungerer da automatisk hos e.On. Bruker den på e.On stadig, da laderne i P-huset vi bruker på jobb styres av e.On.
Du får ladet, men til CK sine priser (siden du har brikken registrert hos dem). Jeg hadde det omvendte problemet, med Elbilforeningens brikke registrert hos e.On (den gang kun i Sverige), og fikk belastning i SEK med e.On sine priser ved lading hos CK da de begynte med ladere. (Og du kunne den gangen også bruke brukernavn/passord fra e.On eller Virta, til å logge inn i CK sin app, så det var forvirrende hvilket kundeforhold du faktisk brukte....).

Så dersom målet er færrest mulige brikker, kan en da klare seg med to per bil (som var elektro sitt opprinnelige spørsmål).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Det enkleste er kanskje å bestille gratis ladebrikke fra hver operatør ved bestilling. Registrering går på 5 minutter. Enn så lenge er jeg takknemlig for 0 i månedsavgifter og ingen binding. Unntatt håpløse Audi charging service...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. august 2020, klokken 09:49
Du får ladet, men til CK sine priser (siden du har brikken registrert hos dem). Jeg hadde det omvendte problemet, med Elbilforeningens brikke registrert hos e.On (den gang kun i Sverige), og fikk belastning i SEK med e.On sine priser ved lading hos CK da de begynte med ladere. (Og du kunne den gangen også bruke brukernavn/passord fra e.On eller Virta, til å logge inn i CK sin app, så det var forvirrende hvilket kundeforhold du faktisk brukte....).

Har CK andre priser enn e.On? Laderne jeg bruker er oppgitt til å koste 2,50 pr. kWh og det er nøyaktig det jeg betaler med brikke registrert hos CK. Tidligere måtte jeg bruke Easypark og da ble det dyrere pga. Easypark sitt påslag.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Orbit

De var i alle fall forskjellige, først og fremst på grunn av stor kursforskjell SEK/NOK. CK hadde også gratis lading på mange ladere under innfasingen, men når jeg brukte RFID registrert på svensk kundeforhold fikk jeg standard pris på disse. Siden jeg nå uansett har fått skilt disse, vet jeg ikke status per i dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: elektro på torsdag 20. august 2020, klokken 09:17
Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:09
Enda bedre spørsmål, kan jeg registrere et avregistrert Audi-kort hos Kople, som et rent rfid-kort?  (tusjer ut Audi og skrive Kople på det... )

Godt spørsmål, e-tron kortet er jo bare et RFID kort. Er det noen steder man ikke kan registrere dette?

Du kan i alle fall ikke registrere Audi-kortet hos andre med det nummeret som er trykt på baksiden, da det ikke er selve RFID-nummeret. Sannsynligvis kan du legge inn kortet dersom du har en RFID-leser som kan gi deg nummeret. Alternativt kan du hente ut RFID ved å registrere kortet hos Charge365/Defa cloudcharge. Det må gjøres på en av deres ladestasjoner (typisk AC-lading ved kjøpesenter), og du får da opp RFID-nummeret i app'en etterpå. Skal prøve dette selv snart.....
[snip]

Har fått lest ut RFID fra Audi-kortet nå (samt et knippe andre), men hverken Kople, Fortum eller Grønn kontakt aksepterer denne eller andre ID'er fra ikke-partnere. Audi-kortet fungerer uansett på GK, men det da fakturert via Audi. Det går ikke å legge det inn i GK sin app og kundeforhold.

Circle-K aksepterer alle fremmede ID'er (og da er det nok det samme for e.On og Virta), inklusive de fra kontaktløse bank- og kredittkort. Så dersom alle operatører hadde akseptert å legge inn vilkårlig RFID på kundeforholdet, kunne vi klart oss med bank/kredittkort slik mange ønsker...... riktignok ikke (nødvendigvis) belastet på det samme kortet, som kanskje hadde blitt forvirrende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 20. august 2020, klokken 09:15
Sukk, synes ikke dette holder. Her må myndighetene i EU/Norge på banen. Jeg skal nok alltids få ladet, men dette er alt for vanskelig for folk flest. Det får holde med rekkeviddeangst, kø på ladestasjonene, og vanskeligheter med å planlegge/finne dem, om ikke folk skal slite med å få startet ladingen. Jeg har kjørt elbil i snart seks år, og synes bare det har blitt mer komplisert. Det er vanskelig å anbefale noe annet enn Tesla til folk som ikke er spesielt interessert og ønsker å bruke mye tid på å sette seg inn i dette, prøve og feile. Men så er det slett ikke alle som finner bilen de ønsker hos Tesla. Da blir plug-in hybrid løsningen for de som er litt nysgjerrig på elektrisk. ::)

Personlig blir det jo til at jeg unngår de fleste andre operatører enn Ionity og Grønn Kontakt. Vel, og en og annen Fortum.. Så dagens løsning fungerer jo når det gjelder å begrense konkurranse. Kjenner at jeg kvier meg for å lade på Cirkle K også, siden jeg fikk problemer da jeg skulle lade på Bamble og 10 minutters stoppen ble til 20 minutter. Er ganske allergisk mot dette. Én ting er når jeg er alene, men når hele reisefølget blir stående å vente på at elbilforkynneren knoter med lading, blir jeg litt svett. :o

Hva er det minste antall brikker man kan klare seg med da, hvis man ønsker å kunne lade hos alle operatører i Norge med to biler, og brikkene skal ligge i bilen? Som sagt, prisen spiller mindre rolle. Og lading vha. app er uaktuelt.

Det er klart, hvis alle hadde hatt bankkortleser, hadde problemet vært løst. Men det øker kostnaden ved installasjon og drift av hvert punkt, og er egentlig ikke ønskelig. Man kunne jo hatt en kontaktløs leser, men pt. er maksgrensen 500 kroner holder faktisk ikke. Her må det da være en businessmulighet for de som klarer å tilby én brikke som knytter alle sammen, enten operatøren vil eller ei? Er det ikke mulig?

Innenfor bankverden finnes det nå tilbydere som Curve, som tilbyr "virtuelle" bankkort for kunder av banker som stritter bruk på andres plattformer, som f.eks. Apple Pay.

Bankkortet har RFID/NFC, så det burde holde i lange baner med bare kortet, selv om man ikke har tradisjonell kortleser for bankkort. Og selv de har jo nå leser for å trådløst avlese kortet. Som backup burde det holde med støtte i tlf for NFC/RFID, der du tillater "småsummer" opp til 4-500 kroner bare ved å "tappe" telefonen ved laderen.

ellers kunne man registrert bilnøkkelen mot leverandøren når man henter ut bilen, så trenger du ikke eget plastkort/brikke hengende på nøkkelknippe, og importøren/forhandleren eller banken din om så, hadde vært "kunden" hos operatørene, og så heller fakturert kort/konto direkte.

Det er flust av muligheter til å gjøre dette smidigere for kunden, ja tilnærmet sømløst. Om det hadde vært interesse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Takk for mye nyttig info @Orbit mf. Selv om det ikke var helt de svarene jeg ønsket meg.. Skjønner nå hvorfor e-tron kortet ikke fungerte på Circle K. :P

Er ganske sikker på at jeg har brukt e-tron kortet på e.On hurtiglader. Det står også markert i MyAudi appen med Audi logo både på e.On, BKK og Lyse, samt Ionity og Grønn kontakt. Vet ikke hvilken pris man får på de tre første da. Hadde vært nyttig ned et Google Dokument eller lignende får å se hva som funker hvor, til hvilken pris.

Det er for øvrig ganske kjekt å bruke MyAudi appen til å finne ladere, for de som ikke har prøvd det. Da man kan filtrere både på HPC/DC/AC med eller uten Charging Service støtte. Det er også live status. Eneste problem er at det ikke alltid står hvilken operatør det er. Dermed må man dobbeltsjekke f.eks. i Elbilforeningen sin app. 🤨

Ok, la meg gjøre et forsøk på oppsett:

A) e-tron kort: Ionity, Grønn Kontakt, e-On, BKK, Lyse
B) Annen RFID: Fortum, Circle K, Kople, Supercharge, Ladeinorge

Spørsmål: Kan man bruke en hvilken som helst annen brikke enn den fra Elbilforeningen hos alle? Noen fordeler med å bruke den, eller f.eks. NAF?

Ideelt sett ville jeg hatt fire RFID brikker med samme kode, én til hvert nøkkelknippe til gruppe B og to RFID brikker med en annen, lik kode, til gruppe A i e-Golfen. Så får jeg heller ta med e-tron kortet eller bruke mobilen hvis jeg mot formodning skal bruke Ionity med e-Golfen.

Er det forresten mulig å få to e-tron kort? Aller helst med samme kode. :) Kan man ev. lese av koden på e-tron kortet og kopiere denne til et annet kort? 🤓

(Du er kanskje inne på noe @daktari, kanskje det enkleste er å bestille to brikker fra alle og ha et knippe med brikker i hver hver bil.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:53
Det enkleste er kanskje å bestille gratis ladebrikke fra hver operatør ved bestilling. Registrering går på 5 minutter. Enn så lenge er jeg takknemlig for 0 i månedsavgifter og ingen binding. Unntatt håpløse Audi charging service...
Det er da ikke alle som har gratis brikke!

Jeg har betalt for både Fortum sin og Pluggsurfing sin.......

Og det er mange jeg ikke har.

Orbit

Sitat fra: elektro på torsdag 20. august 2020, klokken 20:56
Ok, la meg gjøre et forsøk på oppsett:

A) e-tron kort: Ionity, Grønn Kontakt, e-On, BKK, Lyse
B) Annen RFID: Fortum, Circle K, Kople, Supercharge, Ladeinorge

Spørsmål: Kan man bruke en hvilken som helst annen brikke enn den fra Elbilforeningen hos alle? Noen fordeler med å bruke den, eller f.eks. NAF?
Jeg kjenner kun til at det er ladebrikkene fra Elbilforeningen og NAF som kan registreres hos "alle". Det er ingen fordeler utenom dette i selve brikkene, så valget blir hvor du vil være/er medlem.

Mitt forslag til oppsett for å dekke DC-lading i Norge blir da, gitt man har Audi-kort og vil benytte fordelsprisene derfra:

• Elbilforeningen/NAF ladebrikke (velg en av disse, hos Elbilforeningen kan du kjøpe flere brikker dersom du har flere biler) registrert hos følgende:

• BKK/Lyse
    • Circle-K (Denne virker da også på Ionity, men fakturert via Circle-K)
    • Grønn kontakt
    • Fortum
  • Audi-kort. En del av disse er inne i samlelavtalen med Audi. Resten (merket med *) må du ha separat konto hos ladeoperatøren, og registrere Audi-kortet manuelt etter at å ha lest ut RFID (se under). Noen av operatørene er samme som over, og du kan da bruke vilkårlig RFID-brikke for å starte lading. Har du ikke Audi-kort (f.eks. til bil #2), kan du skaffe en brikke fra Kople (se under) og også legge inn den på operatørene som er merket * (og droppe dobbeltregistrering hos BKK, GK etc).

• BKK/Lyse (med Audi sine priser)
    • DEFA cloudcharge * (Typisk lyn-/DC-ladere hos bilforhandlere tilknyttet VW-konsernet)
    • e.On * (Denne virker da også hos Circle-K, men blir fakturert av e.On) Edit: Kanskje ikke noen god idé, da du med dette risikerer at lading hos Ionity startet med Audi-kortet blir fakturert via e.On, og ikke til fordelsprisen dersom en har abonnement.
    • Grønn kontakt
    • Ionity (med Audi sine priser)

Da mangler du:

• Kople: Tillater ikke fremmede brikker, og du kan heller ikke bruke en RFID som allerede er i bruk hos Fortum (felles bakckend). Men de gir ut egne brikker gratis, bestilles i app.
  • Supercharge: Har bare app-støtte så langt jeg vet

Dersom du ikke har utstyr til å lese ut RFID fra Audi-kortet, kan du bruke app fra diverse kjøpesenter/jobb-leverandører av AC lading (f.eks. Charge365, DEFA cloudcharge, Smartly) som gir deg mulighet til å legge inn RFID i deres kundeforhold. Du bruker da en av deres ladere som RFID-leser, så dette må gjøres et slikt sted.

Sitat fra: elektro på torsdag 20. august 2020, klokken 20:56
Ideelt sett ville jeg hatt fire RFID brikker med samme kode, én til hvert nøkkelknippe til gruppe B og to RFID brikker med en annen, lik kode, til gruppe A i e-Golfen. Så får jeg heller ta med e-tron kortet eller bruke mobilen hvis jeg mot formodning skal bruke Ionity med e-Golfen.

Er det forresten mulig å få to e-tron kort? Aller helst med samme kode. :) Kan man ev. lese av koden på e-tron kortet og kopiere denne til et annet kort? 🤓
RFID skal være unik per brikke, så kloning er ikke støttet. Og om en skulle klare å hacke til dette, kan nok operatørene fort sperre en brikke når de ser samme RFID blir brukt på veldig forkjellige steder, kanskje også samtidig. Kundesidene til Audi ser ikke ut til å ha tatt høyde for flere kort per konto, men det går jo an å spørre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Blir jo bare tull, de nye kredittkortene har jo RFID, det bør være nok å vifte med dem på ladestasjonen så får en opp til beløpsgrensa (er vel 500,-) uregistrert. Registrerer en kortet mot operatør så kan grensa vær beløpsfri og hvis en har charging service så bør det være automatisk opp mot operatør.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. august 2020, klokken 22:23
Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:53
Det er da ikke alle som har gratis brikke!

Jeg har betalt for både Fortum sin og Pluggsurfing sin.......

Og det er mange jeg ikke har.

Jeg har betalt et depositum for Plugsurfing, men det gir deg tilsvarende kreditt på brikken, slik at du trekkes av for depositumet frem til det er brukt opp. Mens de var de eneste jeg kjente til som fungerte på Ionity siden "Ionity-appen" ikke fungerte hos Ionity og prisen var 88 kroner pluss påslaget de ville ha (kostet meg vel 92 eller 96 per ladesesjon), så var de min foretrukne betalingsmetode.

Og denne måten å "betale" for RFID-kortet har de fleste hatt, som tar betalt for kortet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA