Hovedmeny

Leaf E+ eller TM3?

Startet av trondhla, onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33

« forrige - neste »

ok67

Sitat fra: Løve på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:08
Du kunne satt en TM3 i garasjen min og lagt nøkkelen i postkassen og jeg hadde takket nei. At den heller ikke har takstativ er jo helt ubrukelig ...
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:57Vet man noe om når TM3 SR og MR kommer til bestilling?
Ikke egentlig. Men jeg vil tro vi vil se de første SR/MR i Norge i løpet av 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trondhla

Dersom man ser litt på bruktmarkedet for Kona ligger de i pris på godt over 400.000. Ikke å vente at Nissan ser sitt snitt til å kapitalisere litt.
Denne situasjonen (etterspørsel > tilbud) vil fortsette til man ser de ordinære markedsmekanismene (etterspørsel = tilbud) setter inn.

Løve

Det er jo det håpet jeg har for TM3, at den skal ta brodden av 450-550k markedet. Bare synd $35 000 versjonen aldri kommer.

casall

Vet vi noe om batterikapasitetene på SR og MR? Og er det spekulert noe i priser?

Daniel_0007

Sitat fra: tanumfr på torsdag 10. januar 2019, klokken 14:54
Vet vi noe om batterikapasitetene på SR og MR? Og er det spekulert noe i priser?

mr vet man jo siden den selges i usa er 62 kwh, samme som nye leaf og sr blir nok 50, hvis man konverter usa prisen så blir prisen for mr med bakhjuls trekk 425 000 ifølge tesla bjørn sin video, aner ikke hva som er inkludert da
Model 3 2019 LR Rwd

Joltus

Det var jo ikke billig i det hele tatt?

"Alle" sier jo at tm3 skal bli så sykt billig.

Daniel_0007

Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:18
Det var jo ikke billig i det hele tatt.

"Alle" sier jo at tm3 skal bli så sykt billig.

sr bli billig bil for ca 350 000, en ny golf koster mer og det er jo folke bil nr 1.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

SR bør komme ned mot 300000 kr. Med en rekkevidde på (muligens) 35 mil og "amerikansk kvalitet", bør det vel være dyrt nok. Og skulle det dukke opp en MR...så bør den lande på 350>37000.

På 350000  +/-  kommer det forhåpentligvis  en del andre leverandører.

Ser ikke bort fra at det kommer en Tesla i hus hos oss,  Men først når jeg er blitt pensjonist og ikke er helt avhengig av en fungerende bil.  Stikkord; Servicesenter.

xyzzy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.

Tiger123

Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:32
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Med ACC koster jo TM3 drøyt 100000 mer - og i tillegg har den et elendig førermiljø, 0 på en skala fra 1-6. Litt utdatert mediesenter uten støtte for CarPlay / Android Auto har den også, men det siste er jo en generell Tesla-svakhet. Tesla-service er jo også noe man virkelig bør unngå.

Så dette må jo veies opp mot de opplagte styrkene - rekkevidde, AWD, veldig gode til å forbedre bilen etter leveranse, CCS + supercharger.

Elendig førermiljø? Jeg har ikke sett den live så nysgjerrig på hva du mener med det?

xyzzy

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:51

Elendig førermiljø? Jeg har ikke sett den live så nysgjerrig på hva du mener med det?

At den mangler visningsmodul foran føreren og at det er null knapper - uten at det kompensert med f.eks. HUD el. Ei heller knapper for noe som helst. Du må flytte øynene fra veien, til siden og ned på nettbrettet som er limt på dashbordet uansett hvilken informasjon du vil ha og nesten uansett hva du vil gjøre - gjerne inn i noen menyer for å utføre det også.

turfsurf

Manglende CarPlay / AA skal jeg være enig i, men utdatert mediesenter får du dra lenger på landet med. Regner med du har masse erfaring med Tesla siden du kommer med dette utsagnet (ikke bare sittet i en).

Elendig førermiljø sammenlignet med Leaf, vet ikke om du virkelig mener det eller bare prøver å provosere. Hvor er lengdejustering av rattet på Leaf da? Du bør bruke ting litt før du kommer med bastante utsagn. Akkurat nå fremstår du bare som ett troll [emoji23]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:00

Manglende CarPlay / AA skal jeg være enig i, men utdatert mediesenter får du dra lenger på landet med. Regner med du har masse erfaring med Tesla siden du kommer med dette utsagnet (ikke bare sittet i en).

Elendig førermiljø sammenlignet med Leaf, vet ikke om du virkelig mener det eller bare prøver å provosere. Hvor er lengdejustering av rattet på Leaf da? Du bør bruke ting litt før du kommer med bastante utsagn. Akkurat nå fremstår du bare som ett troll [emoji23]

Med utdatert mente jeg akkurat den ene tingen - manglende CarPlay / Android Auto. Jeg bruker CarPlay til alt - podcaster synkronisert på tvers av enhetene, lydbøker, kart inkl. norsk tale, lese/sende SMS, ringe etc.

Teknisk sett er vel skjermene på X/S de beste jeg har sett, men savnet altså innholdet å fylle dem med.

Med førermiljø mener jeg M3 spesielt, ikke X/S - manglende speedometer, HUD og knapper. Jeg mener at at M3 vel er i særklasse dårligst blant så å si alt av biler her, Leaf inkludert. Førermiljøet er rett og slett forut for sin tid, da det er laget for fungerende, godkjent FSD som bilen jo ikke har per nå.

z4rd

Google Maps og Spotify (med støtte for podcasts) + TuneIn er utdatert?
Også web browser? Jaja...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA