Hovedmeny

Model 3 som første elbil, brå overgang?

Startet av vifteovn, søndag 06. januar 2019, klokken 22:47

« forrige - neste »

vifteovn

Min første bil kjem til å bli ein Model 3 LR AWD. Og eg lurer litt på kva eg har i vente. Eg har berre kjørt elbil ein gang før, og det var ein litt halvslapp fransk varebil.

Er det nokre gode tips/råd eg bør få med meg før eg set meg bak rattet i noko som i mine auger nesten er ein sportsbil. Ein kjøretime i Tesla Model S kanskje?

MrGudim

Du kan sette bilen i Chill-mode i første omgang, da reduseres gassrespons ganske heftig og 0-100-tiden dobles blir litt tregere.

jkirkebo

Sitat fra: MrGudim på søndag 06. januar 2019, klokken 22:57
Du kan sette bilen i Chill-mode i første omgang, da reduseres gassrespons ganske heftig og 0-100-tiden dobles.

Det tviler jeg på. Min X75D står permanent i Chill Mode og den bruker ikke 12,4 sekunder på 0-100 ;) Jeg tipper Chill Model kansje legger på et sekund.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vifteovn på søndag 06. januar 2019, klokken 22:47
Min første bil kjem til å bli ein Model 3 LR AWD. Og eg lurer litt på kva eg har i vente. Eg har berre kjørt elbil ein gang før, og det var ein litt halvslapp fransk varebil.

Er det nokre gode tips/råd eg bør få med meg før eg set meg bak rattet i noko som i mine auger nesten er ein sportsbil. Ein kjøretime i Tesla Model S kanskje?
Det er såpass enkelt å justere gassen at det ikke er nødvendig med å øve med annen bil. Det er ganske lang vandring på gasspedalen at du får ikke noe overraskelse til du selv trykker inn gasspedalen kjapt. Hvis du vil kan du jo kjøre rolig til en svær plass hvor du utforsker. Modell S og 3 er veldig lettkjørte biler...litt som radiostyrte på tivoli.
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 06. januar 2019, klokken 23:49
Modell S og 3 er veldig lettkjørte biler...litt som radiostyrte på tivoli.

Ok, så pedalen blir som en av/på bryter?  ;)

Rett nok noen år siden sist jeg kjørte noen slik radiostyrt tivoli-bil, men kan ikke huske om det var mulig med noe mellomting mellom "bånn pinne" eller "slipp pedalen" :p
Model S 85D

z4rd

Sett deg litt inn i forbrukstallene og hvordan disse regnes ut. Vet ikke hvordan det er med Model 3, men med S og X har man en energimåler. Hvordan denne virker mtp regen osv er greit å forstå. Etter hvert går det litt i sport å ha lavt forbruk. Det er iaff min erfaring med elbiler på et generelt grunnlag.

Også er det bare å gratulere med ny fet bil :) (Ikke kjør som en dust)

Banedag med egen bil er å anbefale, uansett hva man kjører. Man trenger ikke å gi jernet 100%, men bare det å få kjenne litt på hvor grensene går, eller hva som er mulig, er aldri feil. Spesielt på vinterføre. Dette burde vært noe man fikk tilbud om ved kjøp av helt ny bil, når jeg tenker meg om.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jeronan

In the beginning it might be good to put the car in "Chill" mode, as it's smoothens the acceleration curve. Especially if you have passengers that are not acclimated yet to electric cars and can get nauseous due to that instant torque.

If you need to overtake or quickly run up the highway, you can still floor it and it still accelerates way more quickly than any fossil car. So no worries.

Especially in winter time I drive mostly in "Chill" mode myself and especially on long trips. :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daggad

Det er ingen som helst problem å kjøre en heftig Tesla som en bestemor. Jeg har ikke en selv men kjørt de mye og jeg liker best å bare gli rolig avgårde med den. Den er veldig snill og grei, letteste bil du kan kjøre.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Klykken

Trodde også man måtte være "forsiktig" da jeg første gang kjørte model S. Det var en P85D, med "700hk". Var null stress å kjøre som folk, og selvsagt heller ikke noe problem å kjøre som en idiot. Er lang vandring på wattpedalen, og langt i fra noen av/på-bryter.

Trenger ikke være redd for at det "bærer ivei" når man setter bilen i D. Den er som alle sier her, MEGET lettkjørt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Bare å sette seg inn og kjøre, med smil fra øre til øre!

vifteovn

Takk for gode svar. Eg trur eg byrjar med Chill-modus og slår den av til sumaren når det er tørrare vegar og eg har opparbeida meg meir erfaring.

Handyman

Sitat fra: vifteovn på mandag 07. januar 2019, klokken 10:29
Takk for gode svar. Eg trur eg byrjar med Chill-modus og slår den av til sumaren når det er tørrare vegar og eg har opparbeida meg meir erfaring.
Meld tilbake her om du klarte å vente til sommeren!!!
Det vil garantert kreve tålmodighet og selvdisiplin ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Du har også muligheten til å la bilen oppføre seg som en fossilbil, med såkalt "creep". Dvs at den ruller sakte forover når bremsen slippes og bilen står i D, som om det var en fossil automatgiret bil.. Jeg liker å ha dette av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 10:32

People act like "chill" mode turns the car into a Fiat Panda or something.

The only real difference with "Chill" mode is that you don't get that launch effect when flooring the pedal.
It still accelerates real quick when flooring it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på mandag 07. januar 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 10:32

People act like "chill" mode turns the car into a Fiat Panda or something.

The only real difference with "Chill" mode is that you don't get that launch effect when flooring the pedal.
It still accelerates real quick when flooring it.
Det vet jeg....nettopp derfor tror jeg han får lyst til å prøve dette rimelig raskt, når han innser  hvor lettkjørt en elbil er, og hvor god kontroll man har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA