Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

Elghost

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. november 2011, klokken 12:17
Den finnes forresten med SIM-kort (nevnt nederst i installsjonsbeskrivelsen). Har din det Elghost ?
Nei,  min er basic-utgaven. Carwings sørger i hvertfall for en del fjernstyringsmulighter som å starte og stoppe lading. Den ble en god del dyrere med simkort. Husker ikke om det var 200 eller 300£ ekstra.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

RogerB

Sitat fra: ovehei på tirsdag 08. november 2011, klokken 23:29
Sitat fra: RogerB på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:18
Diodekort made in China 100kr ??  ;D (eller drite i blinke LED)

Det er nok mer enn et et "diodekort", spec sier at bilen skal kunne gi beskjed til ladepunkt om å starte / avbryte lading.

Ref:
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
http://grouper.ieee.org/groups/earthobservationsSCC/IEEE_SAE_J1772_Update_10_02_08_Gery_Kissel.pdf

Her tror jeg nok "det avanserte" kortet kun dreier seg om visuelt display samt intern feil.
Skulle jeg gjette på måten 10A / 16A styres på ut i fra den boksen så er det instillt spenning på strømforskyningen som bestemmer hvor mye laderen i Leafen får lov å trekke, som eksempel 10V = 10A og 12V = 16A
Når jeg ser på bildet sier det at Rød og Sort er fase = 230V , den Grønne er Jord og den Orange er spennings signalet som forteller laderen hvor mye den får lov å trekke/bruke ut i fra innstillt verdi på strømforskyningen på Poden.
De tusj merkene du ser på strømforsyningen sier meg at noen har kalibrert denne for en bestemt verdi og i dette tilfellet 16A  ;D
Nå er ikke jeg noen ekspert på Leaf lading men vi kan jo spørre elektrolux hvor mye feil jeg tar  ;)

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. november 2011, klokken 23:41
En J1772 plugg med noen meter kabel koster nok litt, siste pris jeg har hørt er $300 i mindre kvanta.

Hvis PodPoint har noen sans for foretninger ville de helt sikkert fått støpt plugger i Kina, dersom det er royalties pr plugg tror jeg neppe dette er over 20% av produksjonskostnaden men det er jo vanskelig å si. Gummi kabelen er billig.

Sist jeg kjøpte fra Kina var komponenten produsert etter spec. pakket pent, etiketter perfekte, ikke et eneste kinesisk tegn verken på produkt eller forpakning.

Jeg syntes det bare var morro å se enkelheten i produktet, jeg tviler ikke på kvalitet eller funksjonalitet  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012


Elghost

#18
På evse-open http://code.google.com/p/open-evse/ kan man finne både lister over komponenter og firmware for å kunne bygge egen evse. Her er også en beskrivelse av J1772 pilot signalet http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics og koblingsskjema (se pdf-fil)
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Mortenmann

SølvLeaf

RogerB

#20
Så da var ikke kontroller kortet så avansert da  ;)

Tenkte ikke på at de brukte dutycucle for å regulere strømtrekket, men spenning for å angi tilstand  ;D

Om man hadde ønsket å bygge selv så kan det bli noe sånt som:

Jordfeil automat 30mA 450kr

Kontaktor feks Omron 120kr

Strømforskyning feks Phoenix din mount 200kr

30 cm DIN skinne 10kr

Weidmuller rekkeklemmer 25kr

3 meter RK 2,5 kvadrat 5kr

1 meter RK 0,5 kvadrat 1kr

4 meter gummikabel 25kr

Plugg  150kr

Controller: Cost is $240 for the basic LCD version
Cost is $250 for the basic LCD version with a GFI fault input
Cost is $270 for the Ethernet version
To add the 3 switch inputs, Stop, Start, Inhibit will add $25.

Plast kapsling 100kr

Avrundet til ca 2500kr for et selvbygger sett  ;)
                      3500kr om man ikke kan finne billig plugg
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Mortenmann

Dette er bra RogerB!
Jeg bygger meg en slik.
Leaf appelerer sterkt til gadgetsgenet. Foreslår at vi etterhvert oppretter en selvbyggertråd ;D
Synes prisen på "ladere" er alt for høy. Noen skummer markedet!
SølvLeaf

RogerB

Det kan jeg være behjelpelig med MEN, bruk blir på eget ansvar, selv om Leafen har egen innebygget sikkerhet så er det 230 - 240V vi snakker om...
Det som eventuelt blir bygget vil IKKE VÆRE CE merket og godkjent i forhold til maskinforskriften 2010

Bare sånn at det er nevnt mener jeg  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Mortenmann

Det er 100% klart. For min del har jeg tilgang til fagmann m. fullt verksted som sjekker gjennom alt som gjøres. Det bør være en selvfølge at en profesjonell gjennomgang er obligatorisk før man setter i noe støpsel.
SølvLeaf

Elmo

#24
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 21:51
Det kan jeg være behjelpelig med MEN, bruk blir på eget ansvar, selv om Leafen har egen innebygget sikkerhet så er det 230 - 240V vi snakker om...
Det som eventuelt blir bygget vil IKKE VÆRE CE merket og godkjent i forhold til maskinforskriften 2010

Bare sånn at det er nevnt mener jeg  ;D

Du får lage et notat som de som får hjelp må skrive under på :o ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RogerB

HA HA HA HA god ide, dersom du tar på polene og får 230V i deg kan livslengden din forkortes med 1% for hvert sekund du holder fingrene der  :o
Vennligst skriv under med fødsel og person nr. samt bank konto og pinkode  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elghost

Tenkte jeg ville gi en kort oppdatering med mine erfaringen med Pod-point-ladepunktet. For det første ble den aldri så dyr som jeg i utgangspunktet trodde. Pod-point hadde oppgitt en pris på 575£ for ladepunktet og en høy fraktpris med Fedex(120£). Vi var to stykker som gikk sammen om å kjøpe og da spratt Fedex-regningen opp i 200£ og det virket jo litt merkelig. Det viste seg at denne prisen innebar at Pod-point tok momsregningen ;D. Jeg fikk nemlig ingen faktura fra Fedex og lurte etterhvert på hvor den ble av. Etter å ha kontaktet Fedex fikk jeg altså beskjed om at momsregningen var sendt til Pod-point da dette var oppgitt i forsendelsepapirene. Dermed endte prisen altså for hver av oss to på 575£ for laderen + 100£ i Fedex-regning. Totalt kom den altså på 675£, som med datidens kurs ble 6075kr på hver av oss.

Pod-point-ladepunktet ser for meg identisk ut med det som Proxll leverer (med unntak av proxll-logoen). Den har fungert knirkefritt, og jeg må si det er ganske så behagelig å slippe å dra ut den medfølgende ladekabelen hver gang jeg parkerer bilen i garasjen. Men mulig jeg er litt lat der ;)

Kundeservicen hos Pod-point var i tillegg utrolig bra. De svarte stort sett på mail i løpet av en time eller to og jeg fikk veldig god oppfølging. Kan absolutt anbefales for de som vil ha en fast installasjon.

Installasjonskostnaden må man i tillegg regne med her, men jeg var så heldig å få den installert av en i familien som hadde godkjenning for dette. Det ble en tilleggskostnad på 600kr for materiellet.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elghost

Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

HHF

Vet ikke om det er andre her som kjenner bedre til dette enn mer foreløpig, men min forhandler sa nå på tlf at man hadde fått til en ny ordning med hjemmelader på 16A til kr 9.500,- ferdig montert og inkl mva. Jeg har foreløpig sagt at jeg er interessert i dette, men vil bestille litt senere, så jeg har ikke mottatt noen ytterligere info om dette, men det var åpenbart ikke Proxll-varianten, men en annen man hadde fått en avtale med. Jeg skal høre mer med selger når jeg henter bil 1. mars.

Noen som kan supplere med noe her ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA