Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Blip på torsdag 09. februar 2012, klokken 17:21
Jeg trodde det var du krav (anbefaling) iht. J1772 at alle pinner i pluggen skulle være spenningsløse.

Det skal ikke være 230V tilstede i pluggen nei. Men i et TN-nett har vi jo N-leder + faseleder. Faseleder har 230V til jord, N-leder 0V til jord. Dermed holder det med et rele som bryter N. I et IT-nett har to faseledere som måler 230V mot hverandre og (ideelt) ca. 130V mot jord. Her holder det altså ikke å bryte kun den ene, begge må brytes.

En ladestasjon for TN-nett kan derfor ha enpolet rele som vil føre til at det er 130V fra den andre pinnen til jord om den brukes på et IT-nett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Joda, jeg er klar over det. Likevel trodde jeg standarden var system-uavhengig på den måten at forsyningsledere skal flyte (L og N, L1 og L2), mens jord, dvs. PE, alltid skal være tilkoblet. Tom. i norske systemer med TN skal det være to-polt bryter i våtrom og utendørs. Dette til tross for at PEN splittes til PE og N i fordelingsskapet.

Når det er sagt... Jeg antar releet er topolt, men det kan tenkes jordfeil kun bryter den ene lederen... Det kan også tenkes at den ikke vil fungere pga. innebygget jordingstest som ikke fungerer på IT. Dette må sjekkes.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#77
Sitat fra: Blip på torsdag 09. februar 2012, klokken 18:57
Joda, jeg er klar over det. Likevel trodde jeg standarden var system-uavhengig på den måten at forsyningsledere skal flyte (L og N, L1 og L2), mens jord, dvs. PE, alltid skal være tilkoblet. Tom. i norske systemer med TN skal det være to-polt bryter i våtrom og utendørs. Dette til tross for at PEN splittes til PE og N i fordelingsskapet.
Dette er en Norsk regel slik at en ikke skal ta feil, på grunn av at vi har alle disse ulike nettene.

Det er også lokale varianter i andre land.
På grunn av klima kan vi for eksempel stille spesielle krav. Et variasjons tema fra land til land er jording.

Det som er harmonisert mellom USA standarden og EU standarden er signaliseringen mellom kjøretøy og EVSE.

Denne poden aviker jo klart fra fra USA standarden, og som det står i installasjons beskrivelsen:
"The Pod Point Home" that has been specifically designed for the Leaf vehicle charging in the UK".

Og siden jeg ikke kjenner hvilke krav UK har til evt. bryting av N har jeg skrevet disse advarsler.
Nå står det at jordfeilbryteren er en RCD type 30mA så jordingstesten er ikke et problem, men det gjenstår å forvisse seg om at også polen merket N blir brudt.
Og som du skriver i Norge er det et krav også i TN anlegg, men om det er et krav i UK er usikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

I Norge (og spesielt etter en Schuko-kontakt) så er det jo tilfeldig hvilken leder som er L og hvilken som er N. Ergo må en "travelling EVSE" bryte begge. I tillegg er det ofte en del "rot", så ergo skal man kunne bryte begge.

Uten at jeg er ekspert så tror jeg dog det holder at det er minst én dobbelpolet bryter (f. eks. før PodPoint), og jeg tror ikke at det er et norsk krav

I Storbritannia er de hysterisk opptatt av L og N (siden det er sikring på L inne i støpel), og setter man en sikring på N så blir de meeeeeget sure!

På en EVSE, derimot, så skal jo kontaktene være voltfrie, så jeg vil anta at de har et dobbelt-relé.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip

Men som andre har kommentert: I følge bilder bør det være mulig å bytte både rele og jordfeilbryter i boksen. I alle nye anlegg skal det dessuten være jordfeilbryter på utekurser, så ved fast installasjon kan denne tom. utelates dersom det allerede finnes.

Mulig jeg også er interessert i "samkjøp". Jeg bor på sørlandet...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#80
Sitat fra: Rio på torsdag 09. februar 2012, klokken 19:42
I Norge (og spesielt etter en Schuko-kontakt) så er det jo tilfeldig hvilken leder som er L og hvilken som er N. Ergo må en "travelling EVSE" bryte begge. I tillegg er det ofte en del "rot", så ergo skal man kunne bryte begge.


Ja det gjør de.

Sitat fra: Rio på torsdag 09. februar 2012, klokken 19:42

I Storbritannia er de hysterisk opptatt av L og N (siden det er sikring på L inne i støpel), og setter man en sikring på N så blir de meeeeeget sure!

På en EVSE, derimot, så skal jo kontaktene være voltfrie, så jeg vil anta at de har et dobbelt-relé.

Og i UK er N voltfree, derfor er dette usikkert.
Jeg antar også, men som det heter tror er bra kontrolere er bedre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elghost

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. februar 2012, klokken 19:22
...Nå står det at jordfeilbryteren er en RCD type 30mA så jordingstesten er ikke et problem, men det gjenstår å forvisse seg om at også polen merket N blir brudt.
RCD'en bryter topolt så vidt jeg kan skjønne ut fra min begrensede kunnskap av koblingsskjemaer. Se vedlagt bilde av rcd'en.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Griffel

Den ser korrekt ut så da er det bare releet som gjenstår å få bekreftet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elghost

#83
Og her er spesifikasjonene til releet.  Betegnelsen er 22.22.2.012.400
http://uk.farnell.com/finder/22-22-9-012-4000/relay-modular-2n-o-12vdc/dp/1169296

Se på pdf'en på internettsiden. 22.22 varianten er tydeligvis en dobbelt-fase svitsj.

Se vedlagte bilde tatt av relèet i podpoint'en.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Griffel

Ja 22.22 er et topolet rele og 22.21 er enpolet. Siden denne har 22.22 og er:
CE merket
For enfase 230V
Har innebygget jordfeilbryter RCD type.
Topolet rele for styringe av lader på og av.
Skulle det ikke være noe iveien for å bruke denne i alle de typer av bolignett vi har i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LarsE

Thomas Parsli og bno - jeg blir med på å bestille.

LarsE
Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

bno

Ok det og jeg er som sagt med her. Om vi skal la det modne litt til og se om flere kan tenke seg å være med før vi "tar grep"? Men da er vi minst 3-4 stykker så vidt jeg har fått med meg.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Thomas Parsli

Nå er det mange som vil bestille, men jeg har to forbehold før jeg vil bestille:

* Pris med frakt og/eller mva
Jeg aner fortsatt ikke om oppgitte priser inkluderer norsk mva. og hva totalprisen (med mva.) blir hvis vi besttiller mange.

* Er dette noe en autorisert elektriker vil montere?
De siste dagene har det vært mye diskusjon om PODen kan brukes på både TN og IT nett.
Jeg tolker siste innlegg fra Griffel positivt, men vil vite mer. (har IT-nett)

Venter fortsatt på svar fra Pod Point...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Jeg har snakket med dem:

Shipping prisen er GBP 120,- for alt mellom 1 og 10 stykker. Så bestiller vi 10 blir det GBP 12,- i shipping.

Prisen er GBP 375,- + VAT per stykk. Ved 10 stk, GBP 325,-.

De jobber på å finne en billigere shippingløsning for småkvanta.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Hvis vi bestiller ti stykker, blir det mao. litt over 3800,-/stk inkludert frakt og mva!
(jeg antar GBP120 inkluderer fortolling)

Er det noen som har peiling på norske regler og kan fortelel om disse er tillatt montert i norske nett?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA