Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

Griffel

Så lenge vi snakker om 230V enfas er det minimal forskjell på IT, og TN nett. Litt verre er det med de amerikanske som har splittfase med jordet midtpunkt.
Den eneste forskjell i praksis kommer på sikringer hvor begge faser skal ovevåkes i et IT nett.

Det er et bilde av innmaten i første innlegg i denne tråden som viser at denne.

Det er ikke lett å se men dersom hovedbryteren er en kombinert sikring og Jordfeilbryter må denne byttes til en med strømovervåking i begge poler.
Er det en ren jordfeil automat er den ok. Releet som bryter strømmen må også være topolet. Noe som heller ikke går å se av foto. Men begge disse burde være enkle å skifte av elektrikkeren som monterer ladepunktet om nødvendig.

Det er sansynligvis kun jordfeilbryter og 2 polet rele i tillegg til elektronikken slik at den er i trå med Norske regler både for TN og IT nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Kristian på onsdag 08. februar 2012, klokken 14:38
Jeg ser nå på websidene (http://www.pod-point.com/products-page/) at Pod-Point 16A Base Model koster;

Price:  £375.00 (excluding VAT)
Shipping: £20.00 (excluding VAT)

Frakten kan nok bli endel dyrere men nok 3500 for enheten er jo utrolig billig. Har de satt ned prisen eller er det noe jeg missforstår?

Forsendelse til Norge er GBP 120,- (!), så det er rimelig dyrt. I tillegg kommer jo mva. i Norge. Jeg er ikke sikker på om GBP 120,- inkl. fortollingsgebyr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:17
Forsendelse til Norge er GBP 120,- (!), så det er rimelig dyrt. I tillegg kommer jo mva. i Norge. Jeg er ikke sikker på om GBP 120,- inkl. fortollingsgebyr.

Spør om de kan bruke British Mail isteden, da blir prisen en helt annen. Bor du nær grensa kan det være litt å spare på å få sendt den til f.eks Strømstad (ofte billigere frakt, lavere moms (i GB) og intet fortollingsgebyr).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: bno på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:36
£ 120 !!! Må være med kurer det vel ;D

Du får en ryggmassasje av kureren inkludert i prisen!  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:37
Sitat fra: Rio på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:17

Spør om de kan bruke British Mail isteden, da blir prisen en helt annen. Bor du nær grensa kan det være litt å spare på å få sendt den til f.eks Strømstad (ofte billigere frakt, lavere moms (i GB) og intet fortollingsgebyr).

De snakker om at den blir sendt fra "the manufacturer" (som er i Essex), så jeg tror ikke de har mye kontroll på det. Jeg har allerede foreslått Royal Mail.

Hvis man virkelig vil spare de siste kronene, så kjøper man den i Storbritannia (ev. med GBP 20,- i forsendelse internt i Storbritannia), og får faktura stemplet i tollen på vei inn i Norge. Man slipper å betale mva i Norge, og man kan sende faktura tilbake til firmaet i Storbritannia og be om å få britiske mva. tilbakebetalt.

Det spørs, dog, om det er verd det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Rio

Hun jeg snakket med påstod at det ikke gjorde det, men samtidig - hun er neppe ekspert på mva og eksport.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Elghost

Sitat fra: ovev på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:57
Eller inkluderer de £120 også mva??

Se svar#26 i denne tråden fra Elghost.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.msg46533.html#msg46533
Som jeg skrev var det sånn at Fedex fraktprisen på 120£ ble eneste tillegg utover prisen på selve ladepunktet (UK pris exl UK VAT). Forklaringen jeg fikk fra Fedex var at regningen for norsk moms og fortollingsebgyr ble sendt til avsender (dette var angitt i fortollingspapirene) og at jeg derfor slapp å betale norsk moms. Under kommunikasjonen jeg hadde med pod-point før jeg bestilte fikk jeg ikke den forståelsen, så det ble jo en gledelig overraskelse når momsregningen aldri dukket opp :)
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Rio

Sitat fra: Elghost på onsdag 08. februar 2012, klokken 20:40
Sitat fra: ovev på onsdag 08. februar 2012, klokken 19:57
Eller inkluderer de £120 også mva??

Se svar#26 i denne tråden fra Elghost.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.msg46533.html#msg46533
Som jeg skrev var det sånn at Fedex fraktprisen på 120£ ble eneste tillegg utover prisen på selve ladepunktet (UK pris exl UK VAT). Forklaringen jeg fikk fra Fedex var at regningen for norsk moms og fortollingsebgyr ble sendt til avsender (dette var angitt i fortollingspapirene) og at jeg derfor slapp å betale norsk moms. Under kommunikasjonen jeg hadde med pod-point før jeg bestilte fikk jeg ikke den forståelsen, så det ble jo en gledelig overraskelse når momsregningen aldri dukket opp :)

I følge samtalen i dag bruker de TNT nå.

GBP 120 virker veldig lite for å dekke både kurérforsendelse, fortolling, og mva.  Det sagt, hvis det virkelig kun koster det så er det jo meget positivt!  :)

Det sagt, hos Farnell betaler firma NOK 60 (!) for neste-dag-levering, og fortolling fra Storbritannia til Norge. (De bruker UPS.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

daggad

Sjekk leveringsbetingelsen da Elghost. Er det DDP så er avgifter betalte av avsender.
DDU eller DAP så er det mottager som skal betale disse.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elghost

Sitat fra: daggad på onsdag 08. februar 2012, klokken 21:49
Sjekk leveringsbetingelsen da Elghost. Er det DDP så er avgifter betalte av avsender.
Har sett igjennom leveransespapirene og kan ikke finne noe angivelse av DDP, DDU eller DAP.

Rio

Sitat fra: Elghost på onsdag 08. februar 2012, klokken 22:20
Har sett igjennom leveransespapirene og kan ikke finne noe angivelse av DDP, DDU eller DAP.

Men hvor lenge siden er dette? Er det mulig at de ikke har sendt deg regningen enda?

Eller betalte du britisk VAT, som de så trakk fra, og betalte norsk mva?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Elghost

Sitat fra: Rio på onsdag 08. februar 2012, klokken 22:29

Men hvor lenge siden er dette? Er det mulig at de ikke har sendt deg regningen enda?

Månedsskifte okt/nov. Som sagt, siden det drøyde med momsregningen ringte jeg FedEx og lurte på hvor det ble av regningen. Da sa de at regningen for moms og fortollingsgebyr var sendt til avsender da det var angitt i spesifikasjonene til forsendelsen. For godt til å være sant, tja kanskje. Jeg har fortsatt ikke slått meg 100% til ro med tanke på at jeg kanskje ved et tidspunkt skulle få beskjed om at det var gjort en feil med tanke på hvor regningen ble sendt.

Rio

Sitat fra: Elghost på onsdag 08. februar 2012, klokken 22:49
Sitat fra: Rio på onsdag 08. februar 2012, klokken 22:29

Månedsskifte okt/nov. Som sagt, siden det drøyde med momsregningen ringte jeg FedEx og lurte på hvor det ble av regningen. Da sa de at regningen for moms og fortollingsgebyr var sendt til avsender da det var angitt i spesifikasjonene til forsendelsen. For godt til å være sant, tja kanskje. Jeg har fortsatt ikke slått meg 100% til ro med tanke på at jeg kanskje ved et tidspunkt skulle få beskjed om at det var gjort en feil med tanke på hvor regningen ble sendt.

Du kommer til å ha en gnagende urolighet som forfølger deg de neste 10 årene, for at Tollvesenet skal komme på døren!  ;D

Men hvilken pris betalte du, og var det inklusive britisk VAT? (Den skal du jo ikke betale, siden Norge ikke er i EU.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA