Tror dere autopiloten til Model 3 er så god?

Startet av PeterT, søndag 06. januar 2019, klokken 17:31

« forrige - neste »

PeterT

Usikker på hvor god autopiloten til Tesla har blitt, men se denne saken:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=anLpxYuchB8

Hva tror dere?

Interessant tråd, men lenker skal gå til originalmaterialet, ikke til egne nettsider.
MVH
Moderator

RuneW

Jeg regner med at bilen ikke kjørte på autopilot når dette skjedde? I så fall synes jeg autopiloten lot bilen komme litt vel ut av kontroll før slengen ble rettet på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

z4rd

Er dette bare reklame for elbilnyheter.no, PeterT? Eller var du oppriktig interessert i saken, men har tilfeldigvis skrevet om det på den siten?

Det samme gjelder den andre posten din vedrørende Byton...

Synes det er unødvendig å reklamere for sin egen blogg så direkte gjennom å opprette tråder man ikke har tenkt å bidra i.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PeterT

Jeg er oppriktig nysjerrig på om denne videoen var fake. Det var påfallende at en annen hendelse også skjedde med en canadisk Tesla-eier: https://electrek.co/2018/08/29/tesla-model-3-autopilot-saved-life-near-miss-caught-video/

Samtidig skjer det store forbedringer når det gjelder både software og hardware. Men, mye tyder på at denne videoen nok er fake, jf. tweet.

Øggen

Ikkje berre dum nok til å innrømme at han  kjøre med autopiloten på i slikt slapse føre, men samtidig lyge om det når han held på å reise av veien!!!!
Burde .... meg ikkje fått lov å kjøre bil.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Jeronan

Sitat fra: Øggen på søndag 06. januar 2019, klokken 19:51
Ikkje berre dum nok til å innrømme at han  kjøre med autopiloten på i slikt slapse føre, men samtidig lyge om det når han held på å reise av veien!!!!
Burde .... meg ikkje fått lov å kjøre bil.

This. Autopilot should never be activated with such road conditions!

For one, when there so much slush on the road, you won't even be able to activate Autosteer, since it can't see the markings on the road clearly.
And if you for some reason managed to quickly activate it on just the right moment, it will start drifting immediately as it cannot define the lanes properly, it won't lose control like that when you drive in a straight line... you have to jank the steeringwheel on purpose to lose control like that with AWD!

I have driven a lot in the slush last winter on windy roads and slided a bit here and there and with AWD the car doesn't swing out like that, but very controlled sideways on all 4. What you see in the video is a typical slip for a FWD car when you suddenly hit the brakes.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PeterT

Takk for vurderingene. Jeg er enig med dere. Men jeg synes det er merkelig at han (og andre?) legger ut det som tilsynelatende er "falske videoer", vertfall falske påstander med video. Samtidig så er det kanskje ikke det.

Jeg retter opp i saken jeg skrev på nettsiden om dette.

SurSnasen

Latterlig video. Om det er så lite som skal til for å få en Model 3 til å miste kontrollen, så blir det kansellering umiddelbart. Noen få centimeter med oppkjørt slush, moderat hastighet, og bilen sendes på tvers, tre filer over til høyre? Her er det noe som skurrer. Det som berger denne fyren er ikke autopiloten, men heller det faktum at det ikke var andre biler han kunne dundre inn i.

geear

Ingen tvil om at mange lager videoer kun for å få click - for youtube og lignende har blitt STOR business, men forstår ikke helt hvorfor dere mener det må være fake. Hvem hadde gjort en slik tverrstilling på en motorvei bevisst for å lage en fake AP-video? Det er i beste fall galskap. Å mene noe om føret og om bilen kan miste kontrollen eller ei, basert på en video, blir også helt meningløst. Skal ikke se bort fra at den står på 20" sommerdekk og ikke har noe som helst å gjøre på veien.

Jeg tror bilen mister kontrollen, at stabilitetssystemet redder inn situasjonen og retter bilen opp i ferdsretningen i forhold til aksellerometrene, og dersom AP allerede var engaget så fortsetter den bare fordi den allerede er innenfor to streker, men den er jo åpenbart i nabofilen til den filen den var i. Jeg tror altså ikke at opprettingen har noe som helst med AP å gjøre, kun stabilitetskontrollen.

Jeronan

Sitat fra: gr på mandag 07. januar 2019, klokken 09:45
Ingen tvil om at mange lager videoer kun for å få click - for youtube og lignende har blitt STOR business, men forstår ikke helt hvorfor dere mener det må være fake. Hvem hadde gjort en slik tverrstilling på en motorvei bevisst for å lage en fake AP-video? Det er i beste fall galskap. Å mene noe om føret og om bilen kan miste kontrollen eller ei, basert på en video, blir også helt meningløst. Skal ikke se bort fra at den står på 20" sommerdekk og ikke har noe som helst å gjøre på veien.

Jeg tror bilen mister kontrollen, at stabilitetssystemet redder inn situasjonen og retter bilen opp i ferdsretningen i forhold til aksellerometrene, og dersom AP allerede var engaget så fortsetter den bare fordi den allerede er innenfor to streker, men den er jo åpenbart i nabofilen til den filen den var i. Jeg tror altså ikke at opprettingen har noe som helst med AP å gjøre, kun stabilitetskontrollen.

First, if he were driving on Summer tires, he would not have been able to recover at all in the way that car did.

Second, AWD just doesn't suddenly spin out of control like that if you just drive in a straight line at constant speed. I have driven in those conditions countless times with the Model S last year.
Hell, even with our previous Volvo V60 (which was FWD only) I never experienced this on the highway.

Third, like others have said in the Elektrec discussion, AP isn't even able to perform such aggresive steering manouvres. You would get an alarm and autosteer would disengage.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

magnetic

virker mer slitsom for nervene å kjøre med AP

https://www.youtube.com/watch?v=yMZY95Dbr90

Klykken

Du skal alltid ha hendene på rattet når du kjører med AP aktivt. Vår S har AP1, og synes dette fungerer relativt godt på motorvei og sparer deg for litt "slit" om man kan kalle det det. På svingete landevei er det litt mer rykk og napp selvsagt og ikke alltid passasjerer setter pris på at det benyttes.

Fordelen med AP er at jo mer du bruker det, jo bedre blir det. Det er en del av et "neural network" og forbedres for hver oppdatering bilen får.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Balrog

Om noen lurer på om en Tesla kan skli så "lett"på vinterføre: Test ut Pirellis vinterdekk som burde vært på forbudslista sammen med heroin og våpen. Supre for deg som liker uventet action og kjøring med høy puls godt under fartsgrensene.

Synes mange sterke meninger om autopilot er som kopiert fra debatten om ABS-bremser da det kom. Og sikkerhetsbelter. Og kjørelys.

Jeg har bestilt med EAP, men har ingen ide om hvor bra det er, annet enn at jeg veit at jeg ikke er 100% oppmerksom 100% av tiden og heller ikke reagerer 100% riktig 100% av trafikktilfellene jeg opplever på veien. Jeg behøver ikke å kjøre langt før jeg møter bilister som er langt verre enn meg. Jeg har vondt for å tro at ikke AP er standard i alle biler om 5-10 år, og forhåpentlig bidrar til å redusere ulykkestilfellene tross at trafikken bare øker.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA