Decentralt gas kraftvarmeværk

Startet av JCBX, tirsdag 08. november 2011, klokken 19:02

« forrige - neste »

JCBX

Hej

jeg er i en større virksomhed hvor vi producerer kraftvarmeværker

har du gas i hjemmet (naturgas , biogas eller andet) så kan du med fordel have dette anlæg i huset

du vil i det mindste anlæg få 30Kw varme (vandbåret) og 15Kw elektrisitet (3 faset)

anlægget er det eneste i verden som er Euro5 godkendt og klar til Euro6 godkendelse

der ydes markedes absolut bedste garanti (længste og 112%) og produktet er markedsførende på verdensplan



vil du vide mere så kontakt mig på jcbx@get2net.dk

http://www.ecpower.dk/images/data/104170_DATABLAD_XRGI_15_DK.pdf


PS: læs hvad der står nederst linie på pdf filen  ;)


Mvh JCBX




Elmo

Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. november 2011, klokken 10:43
Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 

Ja, bruk av gass i Norge er Fy-Fy! Den forurenser nemlig mye mindre når den brennes opp i andre land! ;)

Ser for øvrig stadig flere som begynner å bruke gass på kjøkkenet (har vurdert det selv også). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det er riktignok en morsom konsekvens av dagens klimaavtaler, men et viktig poeng er at vi knapt bruker gass i Norge (fordi vi har vannkraft) og derfor mangler et ordentlig distribusjonsnett.

Ville det vært bedre å brenne denne gassen i Norge?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. november 2011, klokken 11:36
Ville det vært bedre å brenne denne gassen i Norge?

Bådfe ja og nei. Brent gass er nå brent gass, men som en som sitter i midtnorge når det gjelder kraft-distribusjon, og som betaler dyrt for at vi har "for lite kraft" (mye krevende industri som får strømmen til en brøkdel av det vi forbrukere gjør) så må jeg si at det hadde vært en ide å fyre opp noen av disse gasskraftverkene vi har her hjemme, like godt som å importere gasskraft fra utlandet. Det snakkes jo også om rasjonering pga problemer med å overføre nok kraft, og da burde det jo ikke være noe å lure på.

For ordens skyld så har strømforbruket mitt gått nedover hver eneste periode i flere år, men før eller siden når jeg minimumsforbruket, og da kan jeg ikke spare mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2011, klokken 11:05
Sitat fra: Elmo på onsdag 09. november 2011, klokken 10:43
Til tross for at Norge har enorme mengder gass og vel er verdens største gasseksportør så er det ikke vanlig å bruke gass i Norske hjem JCBX. 

Ja, bruk av gass i Norge er Fy-Fy! Den forurenser nemlig mye mindre når den brennes opp i andre land! ;)

Ser for øvrig stadig flere som begynner å bruke gass på kjøkkenet (har vurdert det selv også). :)

Gass på kjøkkenet er en energisløser. Du ender opp med ca. 35% effektivitet, resten går rett ut i rommet. Induksjonstopper er derimot ca. 75% effektive. Legg til at gassen koster over det dobbelte pr. kWh som strømmen gjør, så finner du ut at det er ca. 5 ganger så dyrt å bruke gasstopp som induksjonstopp. Og induksjonstoppen er kraftigere, prøv å koke opp en liter vann på 1 minutt på en gasstopp...

Hvis vi brenner gassen i et gasskraftverk (55% effektivitet), transporterer den hjem til folk (93% effektivitet) og bruker strømmen i en induksjonstopp (75% effektivitet) ender vi opp på 38% effektivitet. Og da har vi ikke tatt med transportkostnaden for gassen samt at restvarme ofte kan brukes til fjernvarme.

Jeg bruker gasskomfyr selv, men det er på hytta der vi ikke har tilgang på innlagt strøm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2011, klokken 11:44
Bådfe ja og nei. Brent gass er nå brent gass, men som en som sitter i midtnorge når det gjelder kraft-distribusjon, og som betaler dyrt for at vi har "for lite kraft" (mye krevende industri som får strømmen til en brøkdel av det vi forbrukere gjør) så må jeg si at det hadde vært en ide å fyre opp noen av disse gasskraftverkene vi har her hjemme, like godt som å importere gasskraft fra utlandet. Det snakkes jo også om rasjonering pga problemer med å overføre nok kraft, og da burde det jo ikke være noe å lure på.

De gjentagende problemene i midt-norge skyldes dårlig distribusjonsnett. Det løses best ved å bygge ut distribusjonsnettet. Gasskraftverk vil bare føre til dyrere strøm. Kårstø har stått lenge nå pga. at strømprisen er såpass lav at det er et rent tapsprosjekt å fyre det opp. Mao. kan vi si at marginalkraften i Norge er gasskraft, ikke kullkraft.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. november 2011, klokken 12:58
Gass på kjøkkenet er en energisløser. Du ender opp med ca. 35% effektivitet, resten går rett ut i rommet.
Interessant! Kanskje jeg bør handle induksjonstopp?

I USA kokes det på gass, jeg trodde at det var fordi det er mer effektivt, men det er altså feil? Man har full varme med det samme gassen tennes, mens en gammeldags kokeplate må stå på  mange minutter før den blir varm. Samme når man skrur av; kokeplata er varm lenge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. november 2011, klokken 21:23
Interessant! Kanskje jeg bør handle induksjonstopp?

I USA kokes det på gass, jeg trodde at det var fordi det er mer effektivt, men det er altså feil? Man har full varme med det samme gassen tennes, mens en gammeldags kokeplate må stå på  mange minutter før den blir varm. Samme når man skrur av; kokeplata er varm lenge.

Gass har mer effekt, du kan fint få en 6kW brenner til f.eks wok. Så for steking er det kjapt å sette i gang og enkelt å regulere. Men svært mye varme forsvinner i rommet istedenfor inn i maten.

Induksjon varmer selve kokekaret istedenfor platetoppen. Svært lite varme forsvinner altså andre steder. Ta vekk kjelen og du kan legge hånda på platetoppen uten å brenne deg. Koker det over brenner ingenting fast, bare å tørke vekk med en våt klut. Fint for de som koker mye grøt ;)

Gammeldagse platetopper er ca. 40-45% effektive. De har ulempene til gassen men ingen av fordelene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ken

Induksjon er topp. Jeg har en wokbluss ved siden av, men den blir ikke brukt lenger. Man slipper en god del vanndamp fra gassbrenning også som er uønsket om vinteren.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Har lenge forsøkt å finne et lignende apparat som vistnok ble utviklet i Sandefjord. Det produserte strøm og varmt vann fra gass, og hadde samme størrelse som en oppvaskemaskin, og var beregnet på montering på kjøkkenet.

Mulig størrelsen og plasseringen ikke tillot de helt store effektene, men ideen er unektelig god.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JCBX

vi har faktisk et anlæg stående/kørende i Stavanger af disse  :)

altså et XRGI anlæg ...


mange af anlæggene har idag kørt over 60.000 timer uden driftstop af nogne art   :)

Erland

Anvendes biogass som det står i den innledende innlegget, er dette en meget miljøvennlig form for energiomsetning.
I utgangspunktet bør dette være særlig interessant for bønder med tilgang til råmaterialet (møkk),

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA