Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille LR eller vente på MR/SR

Startet av HCO, torsdag 03. januar 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på torsdag 03. januar 2019, klokken 23:10
Felger+dekk alene koster nok minst 30-40K, bedre understell er kanskje 4-5000?
Enig med deg i at performance er ett røverkjøp, men du gjør den samme feilen som mange andre. Prisen for felger / dekk er for oppgradering, hadde du kjøpt bilen med 18 eller 19 tommere, kunne du flippet disse på Finn og kjøpt nye til mye lavere pris.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

18650

Så jeg synes performance oppgraderingen på model 3 performance gir veldig mye for 90k.
Felger+dekk alene koster nok minst 30-40K, bedre understell er kanskje 4-5000? Bedre bremser er fort 30-50.000kr (brembo), så er det jo da track mode som er priceless og aksen :-P

Vel, det er nok ikke stort mer enn 10k ekstra i bremser, 20k ekstra for felger/dekk. Kanskje 5k ekstra for en heftigere inverter. Performance har samme motorer som LR AWD. Den er oppgitt til å ha snaue 30hk mer på motoren bak. Den totale økningen i systemeffekten på 100hk ift LR AWD er en SW unlocking. I tillegg får du også en vinge, skrytebadge og noen pedalcover som ikke koster mer enn noen hundrelapper. I tillegg blir bilen både lavere, stivere og mer ubehagelig å kjøre på dårlig vei. Du får også gleden av dårligere rekkevidde.

Du får tilgang på track mode SW som det er sikkert er brukt noen tusen timer på å ta frem. Får å få glede av dette må du enten kjøre på bane eller være en som ofte kjører med traction control og antispinn slått  av på vinterstid.

MEN: 3,5 vs 4.8 sekunder 0-100 km/t er en helt ENORM forskjell. 25% raskere akselerasjon på en allerede sub-5 sekunders tid til 100km/t er helt vanvittig.  Det er dette man betaler for 90k for.

Jeg tror helt klart Performance får størst verdifall. Fordi >80% har gått for LR AWD, vil dermed også kun 20% være interessert i å betale mer for Performance på bruktmarkedet. Hva som selger best nytt, selger også best brukt. Slik har det alltid vært. Når i tillegg markedet senere  blir flommet over av billige SR/MR som ser 95% ut som en 600.000,- kr Model 3, sier det seg selv at verdien ikke vil holde seg like bra som en billigere variant. Og da har jeg ikke begynt å nevne at Model 3 er en bil i et segment de fleste har forlatt: nemlig  sedaner. Og det gjelder ikke bare i Norge. Den dagen  det kommer en Elektrisk SUV med 4x4, takstativ og hengerfeste  til 500 lapper, vil det meste annet - både nytt og gammelt -  bli blåst av banen i Norge. Så får de som sitter på allerede kjøpte elbiler håpe at staten har innført nok moms til at bilene deres får mindre verdifall.

Så hva har jeg bestilt? Model 3 Performance. Ikke fordi det er rasjonelt, men fordi jeg hadde lyst på en. Og noen ganger trenger man ikke andre argumenter enn det.  ;)

olavxxx

Sitat fra: 18650 på fredag 04. januar 2019, klokken 11:35

Så jeg synes performance oppgraderingen på model 3 performance gir veldig mye for 90k.
Felger+dekk alene koster nok minst 30-40K, bedre understell er kanskje 4-5000? Bedre bremser er fort 30-50.000kr (brembo), så er det jo da track mode som er priceless og aksen :-P

Vel, det er nok ikke stort mer enn 10k ekstra i bremser, 20k ekstra for felger/dekk. Kanskje 5k ekstra for en heftigere inverter. Performance har samme motorer som LR AWD. Den er oppgitt til å ha snaue 30hk mer på motoren bak. Den totale økningen i systemeffekten på 100hk ift LR AWD er en SW unlocking. I tillegg får du også en vinge, skrytebadge og noen pedalcover som ikke koster mer enn noen hundrelapper. I tillegg blir bilen både lavere, stivere og mer ubehagelig å kjøre på dårlig vei. Du får også gleden av dårligere rekkevidde.

Du får tilgang på track mode SW som det er sikkert er brukt noen tusen timer på å ta frem. Får å få glede av dette må du enten kjøre på bane eller være en som ofte kjører med traction control og antispinn slått  av på vinterstid.

MEN: 3,5 vs 4.8 sekunder 0-100 km/t er en helt ENORM forskjell. 25% raskere akselerasjon på en allerede sub-5 sekunders tid til 100km/t er helt vanvittig.  Det er dette man betaler for 90k for.

Jeg tror helt klart Performance får størst verdifall. Fordi >80% har gått for LR AWD, vil dermed også kun 20% være interessert i å betale mer for Performance på bruktmarkedet. Hva som selger best nytt, selger også best brukt. Slik har det alltid vært. Når i tillegg markedet senere  blir flommet over av billige SR/MR som ser 95% ut som en 600.000,- kr Model 3, sier det seg selv at verdien ikke vil holde seg like bra som en billigere variant. Og da har jeg ikke begynt å nevne at Model 3 er en bil i et segment de fleste har forlatt: nemlig  sedaner. Og det gjelder ikke bare i Norge. Den dagen  det kommer en Elektrisk SUV med 4x4, takstativ og hengerfeste  til 500 lapper, vil det meste annet - både nytt og gammelt -  bli blåst av banen i Norge. Så får de som sitter på allerede kjøpte elbiler håpe at staten har innført nok moms til at bilene deres får mindre verdifall.

Så hva har jeg bestilt? Model 3 Performance. Ikke fordi det er rasjonelt, men fordi jeg hadde lyst på en. Og noen ganger trenger man ikke andre argumenter enn det.  ;)
Man får nok ikke så billige brembo bremser, 10.000 dekker neppe komplett sett med større bremser :P
Husk at trakc mode også gir bedre kjøling.

Nå tenker jeg ikke Tesla sine "inn priser"; men hva det hadde kostet å "trimme" bilen selv opp fra LR ved å kjøpe nye hjul, større bremser, karbonspoiler osv. Selve aksen vil man mest sannsynlig aldri få oppgradert i ettertid på LR.

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. januar 2019, klokken 06:48
Felger+dekk alene koster nok minst 30-40K, bedre understell er kanskje 4-5000?
Enig med deg i at performance er ett røverkjøp, men du gjør den samme feilen som mange andre. Prisen for felger / dekk er for oppgradering, hadde du kjøpt bilen med 18 eller 19 tommere, kunne du flippet disse på Finn og kjøpt nye til mye lavere pris.
Ja, kunne solgt de, men ikke for mye. På TMX måtte jeg ned i 12500kr for et helt nytt sett med 20" hjul (staggered) med nye dekk. Markedet vil drukne av originalfelger når folk kjøper ettermarkedsfelger, så de stuper i pris.

Så jeg hadde nok uansett oppgradert hjul, men uansett så valgte jeg jo performance og der kan man ikke velge vekk 20" :-P Men i teorien kan de med LR kjøpe felger etter bil, aerofelgene uten dekslene er jo egentlig fine (men de passer ikke på perfromance bremsene)

Elmaster

Spør dere som kan regne de prisene ut bedre enn meg.
Hva tror dere SR AWD med premium int. kommer til å koste sånn ca.?

Jeg har bestilt LR AWD men jeg er usikker om jeg bør bruke mindre penger å kjøpe en SR isteden siden jeg trenger ikke mye Range. Lengst jeg kjører er annen hver måned til Å Sverige som er ca 200km tur retur. Ellers så kjører jeg veldig lite. Men jeg vil gjerne ha AWD og premium int. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Om det er forskjell på 150k så er det vel en del å spare der.....Men samtidig så er det mange som sier at om vinter så kan man risikere å få kun 30 til 50% av totalt batteri kapasitet. Dvs at da har man var rundt 150km tilgjengelig om vinteren når det gjelder SR. Men jeg kan ikke tro at det er så dårlig batteri på model 3 at den mister så mye kapasitet. Hva tror dere om det? Og er det bare de kaldeste dager vi mister så mye kapasitet eller generelt om vinteren når det er minus grader?

Takk for svarene på forhånd.

Handyman

Om man skal miste mer en 30% på langkjøring på vinteren, ja da tror jeg du må ha brøyteplog og brøyte selv ;-)
Men med mye småkjøring (korte turer der bilen blir kald mellom hver tur) når det er skikkelig kaldt, ja da mister man nok fort mer en 30%.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: Elmaster på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:04

Jeg har bestilt LR AWD men jeg er usikker om jeg bør bruke mindre penger å kjøpe en SR isteden siden jeg trenger ikke mye Range. Lengst jeg kjører er annen hver måned til Å Sverige som er ca 200km tur retur. Ellers så kjører jeg veldig lite. Men jeg vil gjerne ha AWD og premium int. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Om det er forskjell på 150k så er det vel en del å spare der.....Men samtidig så er det mange som sier at om vinter så kan man risikere å få kun 30 til 50% av totalt batteri kapasitet. Dvs at da har man var rundt 150km tilgjengelig om vinteren når det gjelder SR. Men jeg kan ikke tro at det er så dårlig batteri på model 3 at den mister så mye kapasitet. Hva tror dere om det? Og er det bare de kaldeste dager vi mister så mye kapasitet eller generelt om vinteren når det er minus grader?

Jeg ville beholdt LR, jeg hadde før en X75D (som gikk ca 30-33 mil).
Klart SR vil gå ca som X75D, men hvis du ser et par år frem i tid, vil mange elbiler gå lenger enn 30 mil.
Selv går jeg for 3 performance.

Så da tenker jeg at LR og Performance mde "50+" mil ikke bare yter bedre, lader raskere enn SR, men også går lenger. Den ekstra rekkevidden betyr også at du kan gasse på mer over fjell osv uten å tenke deg om :-)

Jeg tror SR kommer på ca 350 + AP, men husk at den har mye mindre batteri, lader mye tregere og ikke får inkludert premium som du får med LR og Performance nå i starten. I praksis betyr det mest sannsynlig tekstilseter, dårligere stereo, kanskje det er færre setevarmere osv.  Ryktet er også at SR kommer med manuelle seter++.

Men klart det er jo umulig å vite hva som blir SR når den tid kommer, siden det er frem i tid.
SR må du også stå i kø for tror jeg, mens LR og Performance kan du få til sommeren og råne i vei i sommer.

Personlig synes jeg at SR vs LR er klart 100K i forskjell, men det er mye man får for de 100K.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på lørdag 05. januar 2019, klokken 18:39
... og ikke får inkludert premium som du får med LR og Performance nå i starten.

Nå ja, du får nok ikke premium "inkludert" med hverken LR eller P, du kan bare ikke velge bort dette tilleggsvalget. Men du må fortsatt betale for det. Og derved faller argumentet med "inkludert" bort, da man garantert vil kunne velge seg premium til en SR bil til akkurat samme pris.

Joda, all grunn til å tro at SR vil lade saktere på SuC, men enn så lenge er det alt for tidlig å konkludere med at det er "mye" saktere. Men det ser vi som du er inne på når den kommer...

Ryktet er også at SR kommer med manuelle seter++.

Først en korreksjon: Du snakker her ikke om SR, men om Model 3 uten premium. Uavhengig om det er SR, MR eller LR. Måten Tesla ordlegger seg vedr. hva som er inkludert i premium pakken kan tolkes slik at man får manuelle seter uten premium ja, men nok en gang noe man pent må vente å se til den kommer før vi vet noe mer.

... ut over det tipper jeg at en ribbet base-modell vil starte på rundt 320k dersom vi ikke ser en valuta-prisøkning før den lanseres her. Men klart, dette er ren synsing fra oss begge. Forøvrig er det ikke alle som ønsker seg AP, så den vil ikke nødvendigvis koste "basepris + AP" slik du antyder.
Model S 85D

Elmaster

Sitat fra: Elmaster på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:04

Jeg ville beholdt LR, jeg hadde før en X75D (som gikk ca 30-33 mil).
Klart SR vil gå ca som X75D, men hvis du ser et par år frem i tid, vil mange elbiler gå lenger enn 30 mil.
Selv går jeg for 3 performance.

Så da tenker jeg at LR og Performance mde "50+" mil ikke bare yter bedre, lader raskere enn SR, men også går lenger. Den ekstra rekkevidden betyr også at du kan gasse på mer over fjell osv uten å tenke deg om :-)

Jeg tror SR kommer på ca 350 + AP, men husk at den har mye mindre batteri, lader mye tregere og ikke får inkludert premium som du får med LR og Performance nå i starten. I praksis betyr det mest sannsynlig tekstilseter, dårligere stereo, kanskje det er færre setevarmere osv.  Ryktet er også at SR kommer med manuelle seter++.

Men klart det er jo umulig å vite hva som blir SR når den tid kommer, siden det er frem i tid.
SR må du også stå i kø for tror jeg, mens LR og Performance kan du få til sommeren og råne i vei i sommer.

Personlig synes jeg at SR vs LR er klart 100K i forskjell, men det er mye man får for de 100K.
takk for svaret. Jeg liker faktisk å gasse på litt og I hverdagen så blir det mye små kjøring på meg. Tenkte litt over det at om jeg tar SR isteden så må jeg begynne å tenke på økonomisk kjøring kanskje. Det vil jeg gjerne unngå. Og premium får man sikkert som et valg på SR også men uasnett så tenker jeg at om det blir bare 80k til 100k forkjell(synsing) så beholder jeg gjerne LR.

olavxxx

Angående inkludert eller ei: når man ikke kan velge vekk premium, er den jo inkludert :P
Når jeg sier inkludert, mener jeg da hva som er inkludert i det man betaler.
Jeg vet jo det teknisk sett ligger i en "pakke" og at man kanskje får velge vekk denne på LR/Perf i fremtiden (hvem vet).

I USA kan man se på MR, den lader tregere enn LR og Performance.
I tillegg vet man at Premium kostet 5000 dollar, så man kan vel forvente at på SR må man betale ca 40000+- ekstra hvis man vil ha premium (el i alle seter, bedre stereo osv). Jeg leste også på TMC (internasjonalt fora) at man ikke får med 1 års gratis premium connectivity med MR (men jeg vet ikke om det er dagsaktuell informasjon).

Greien med Tesla er at ting endrer seg hele tiden, så man kan ikke planlegge noe ut i fra hva man tror vil skje.
Ting kan forsvinne som man vil ha, ting man vil ha kan komme eller endre seg. Ofte skjer litt av begge deler, det vil alltid være polariserende ønsker og Tesla ønsker også å effektivisere produksjonslinjen og sitte igjen med gevinst.

Klart at de da må både differensiere modellene sine og i tillegg ta betalt for tjenester.

Hvis vi ser på S og X kan vi for eksempel se at karbonfiber nå bare kommer på performance-modellene, før kunne alle med premium interiør oppgradere til karbon. I tillegg forsvant fargekoordinerte paneler på dashboard, superlading som fulgte bilen, superlading som fulgte eier osv. Noen var også misfornøyd når 7s ble nedleggbar, selv om det er mer praktisk for andre. Men klart at oppe i alt dette kom jo autopilot 2.5 og i juli 2017 ble 75 modellene 1 sekund raskere 0-100.

Så ja, er umulig å "planlegge" noe man ikke kan vite :-) Det kan være at SR blir mer fancy enn man forventer, men jeg ser på TMC at noen tror den kommer med ståltak. Hvordan SR blir vet man uansett ikke før den kommer, men den ryktes å komme med 50 kWh batteri, LR/Performance ryktes å ha 80,5 Kwh med 75 kWh brukbar kapasitet.

Men så er jo greien at nå kommer ny leaf med større batteri, så man vet jo aldri hva Tesla gjør. De slutter jo å oppgi kWh, men oppgir jo da SR, MR og LR :-) Men man vet at MR er et mindre batteri enn LR/Perf og lader tregere, så det er lite sannsynlig at SR vil være raskere enn MR på lading.

For alt vi vet blir SR en MR (som har mindre batteri enn LR/Perf), hvor litt av kapasiteten er "låst" og kan oppgraderes (litt som facelift S60D). Men det blir bare spekulasjoner og gjetting, det er jo både det dilemmaet at jo flere batterityper de skal lage, jo mer krevende blir det å øke produksjonen. Men samtidig så må de differensiere modellene sine og det å sende ut mye batterikapasitet som forblir "ubrukt" er jo heller ei økonomisk smart (med mindre de forventer at folk oppgraderer etter hvert).

emurof

Sitat fra: olavxxx på lørdag 05. januar 2019, klokken 18:39Jeg tror SR kommer på ca 350 + AP

SR vil starte rundt 300.000 i følge kildekoden på tesla.com. Du vil nok få en helt "plain" SR + AP til litt over 350-360.000.

Ahm

Ein fordel ved å vente litt med bil er jo at ein sikkert får Autopilot Hardware 3 på bilen når ein kjøper den.
Sidan det snart vil bli lansert, og det er mange hakk betre enn dagens. Kor stor forskjell det vil utgjere om ein ikkje er interessert i AP uansett er vel usikkert, men er nok eit pluss for vidare salg.

magnetic

SR utgaven uten Premium glasstak kan gi mer Premium følelse. Da den trolig har bedre støydemping ved å ikke ha glasstak som forsterker kupe støy (hard reflektiv overflate). I tillegg får man gjerne mer støy ved kraftig regndråper (merker tydelig på min bil på frontruta). Også har man trolig mye varmetap ved minusgrader gjennom glasstaket, så kupe vifta må jobbe mer og bruke mer strøm for å kompansere for varmetapet.

z4rd

Det er ikke gitt at glasstak er en dårligere løsning mht støy. Lest at i-Pace-folket har motsatt erfaring. Så det spørs helst hvordan Tesla designer og konstruerer taket.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Toalmar

Sitat fra: Ahm på søndag 06. januar 2019, klokken 10:00
Ein fordel ved å vente litt med bil er jo at ein sikkert får Autopilot Hardware 3 på bilen når ein kjøper den.
Sidan det snart vil bli lansert, og det er mange hakk betre enn dagens. Kor stor forskjell det vil utgjere om ein ikkje er interessert i AP uansett er vel usikkert, men er nok eit pluss for vidare salg.
Ser vel ut til at man får den uansett ut i fra hva jeg kan skjønne i denne artikkelen så fremt man har kjøpt M3 med AP
https://interestingengineering.com/elon-musk-reveals-tesla-autopilot-30-will-be-free-with-5000-full-self-driving-pack
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA