Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille LR eller vente på MR/SR

Startet av HCO, torsdag 03. januar 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Toalmar på søndag 06. januar 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Ahm på søndag 06. januar 2019, klokken 10:00
Ein fordel ved å vente litt med bil er jo at ein sikkert får Autopilot Hardware 3 på bilen når ein kjøper den.
Sidan det snart vil bli lansert, og det er mange hakk betre enn dagens. Kor stor forskjell det vil utgjere om ein ikkje er interessert i AP uansett er vel usikkert, men er nok eit pluss for vidare salg.
Ser vel ut til at man får den uansett ut i fra hva jeg kan skjønne i denne artikkelen så fremt man har kjøpt M3 med AP
https://interestingengineering.com/elon-musk-reveals-tesla-autopilot-30-will-be-free-with-5000-full-self-driving-pack

FSD er et annet tilvalg som koster 25.000 ekstra (off menu)

daggad

Er vel litt mer enn det ? :

"The 'Full Self-Driving' pack can then be installed for $5,000 as an upgrade after delivery. Musk did mention in his tweet that the new software is not needed for owners who only want the 'Enhanced Autopilot' package."
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

mthoring

Sitat fra: daggad på søndag 06. januar 2019, klokken 11:21
Er vel litt mer enn det ? :

"The 'Full Self-Driving' pack can then be installed for $5,000 as an upgrade after delivery. Musk did mention in his tweet that the new software is not needed for owners who only want the 'Enhanced Autopilot' package."

Før levering er det NOK 25k.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

TøddiVedder

Blir litt kjipt hvis de som bestiller rett etter får 3.0.

olavxxx

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. januar 2019, klokken 13:55
Blir litt kjipt hvis de som bestiller rett etter får 3.0.
Er alltid noe som kommer snart, når det gjelder Tesla :P de jobber ikke etter årstall

indianrunner70

Jeg er ikke i tvil...dersom du har finansieringen på plass for å betale ekstra 100K. Det vil lønne seg med LR i det lange løp, bare tenk på "alle" andre modeller fra andre leverandører som kommer med større batteri enn 50kWh. Model 3 LR kan enkelt brukes som bil nr1 for de fleste, spesielt dersom ungene har vokst ut av barnesetene. Det vil være overflod av 24-50kWh biler om et par år, så verdien er da sannsynligvis mye lavere enn 75-100kWh biler.

hELgenen

Sitat fra: indianrunner70 på søndag 06. januar 2019, klokken 19:21
Jeg er ikke i tvil...dersom du har finansieringen på plass for å betale ekstra 100K. Det vil lønne seg med LR i det lange løp, bare tenk på "alle" andre modeller fra andre leverandører som kommer med større batteri enn 50kWh. Model 3 LR kan enkelt brukes som bil nr1 for de fleste, spesielt dersom ungene har vokst ut av barnesetene. Det vil være overflod av 24-50kWh biler om et par år, så verdien er da sannsynligvis mye lavere enn 75-100kWh biler.

Nå snakker jeg kun fra egen erfaring, men har kjøpt biler i over 30 år - og i min erfaring er at det aldri lønner seg å kjøpe den dyreste modellen. Verditapet i kroner er alltid større jo dyrere bilen er og jo mer utstyr du legger i bilen. Slik har det alltid vært og selv om elbil markedet har vært relativt spesielt de siste årene - så tviler jeg veldig på at det vil lønne seg å kjøpe den dyreste varianten. Det kan selvfølgelig være slik at den dyreste varianten er lettere å omsette fordi det er mer populær på bruktmarkedet, men da er som regel konkurransen stor blant selgere på den modellen og følgelig er prutningsmonnet større der. Jeg har brent av mye kroner på mest utstyr og dyreste modell en haug av ganger, men det har aldri vært god butikk. Mine beste kjøp mhp. økonomi har alltid vært de gangene jeg ikke har kjøpt dyreste variant og ikke slengt på alt av utstyr. Ikke bare har jeg tapt mindre penger - de bilene har også hatt minst problemer, færre irritasjoner osv.. da det er ennå færre ting som kan ryke...

indianrunner70

Enig i betraktningene dine, det er derfor jeg har bestilt en ren LR (ikke P og uten AP).. hovedpoenget mitt var at LR kan bli nr1 for de fleste, det tror jeg ikke SR kan på vinterstid.

olavxxx

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. januar 2019, klokken 19:33
Sitat fra: indianrunner70 på søndag 06. januar 2019, klokken 19:21

Nå snakker jeg kun fra egen erfaring, men har kjøpt biler i over 30 år - og i min erfaring er at det aldri lønner seg å kjøpe den dyreste modellen. Verditapet i kroner er alltid større jo dyrere bilen er og jo mer utstyr du legger i bilen. Slik har det alltid vært og selv om elbil markedet har vært relativt spesielt de siste årene - så tviler jeg veldig på at det vil lønne seg å kjøpe den dyreste varianten. Det kan selvfølgelig være slik at den dyreste varianten er lettere å omsette fordi det er mer populær på bruktmarkedet, men da er som regel konkurransen stor blant selgere på den modellen og følgelig er prutningsmonnet større der. Jeg har brent av mye kroner på mest utstyr og dyreste modell en haug av ganger, men det har aldri vært god butikk. Mine beste kjøp mhp. økonomi har alltid vært de gangene jeg ikke har kjøpt dyreste variant og ikke slengt på alt av utstyr. Ikke bare har jeg tapt mindre penger - de bilene har også hatt minst problemer, færre irritasjoner osv.. da det er ennå færre ting som kan ryke...
Dyreste Teslaen er dog en XP100D med alt utstyr, den koster mer enn 2 x model 3 performance mde alt utstyr :P
Model 3 performance med alt utstyr er billigere enn en S75D uten noe større felger osv. Model 3 long range er billigere enn noe annet Tesla som fins per i dag.

Men klart SR blir billigere da, ca 100K, men så er jo spørsmålet om det er verdt å ofre rekkevidden mtp langsiktighet. Ikke bare hvor langt du kan kjøre, men at du ikke trenger å lade til 100%. Siste 20% lading på superlader tar like lang tid som 0-80% lading på superlader. Så på langtur kan du kjøre MYE fortere, holde høyere hastighet, lade med høyere hastighet og komme deg lenger.

Klart at penger er penger, så det spørs jo hva du vil prioritere. Jeg hadde personlig heller gått for en ribbet LR enn å gått for en SR med utstyr, fancy lakk osv. Men jeg makset selv ut model 3 performance :-P Jeg synes den er sykt billig i forhold til biler man kan sammenligne den med.

z4rd

Til info så har MR for øvrig fått endret rekkevidden til 264 miles EPA. 425km.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tunk

Historisk har det vært tilvalg som har gjort en modell attraktiv på bruktmarkedet og mangel på tilsvarende har gjort den nesten uselgelig. Dette er AC, Automat, Stasjonsvogn/sedan og 4x4. Det riktige utstyret har i praksis vært gratis for første eier(samt at eier har hatt glede av det). Rene luksusversjoner, ekstreme motorer etc. har generelt vært den raskste måten å tape penger på. Leasingfirmaer er generelt flinke til å velge komboer som gjør at verditapet blir minst mulig.

Jeg tror at rekkevidde og muligens autopilot vil være en slikt tilvalg som kan gi lavere verditap. Performance, dyrere interiør, felger etc. vil nok ikke være så økonomisk smart, men kan selvfølgelig gi 1. eier stor glede.

Har nå kjørt 20 000 km med den nyeste Leafen(eneste bil) og det er rekkevidde som gjør at jeg bytter den i en model 3 LR/FSD. (Har blitt vant til autopilot på Leafen.).

daggad

Er på gjerdet, men skal jeg bestille meg en M3 så heller det mot LR. Tror det å kjøpe en LR og heller skippe AP er en mer fornuftig vei og gå om en kun tenker økonomi og mest for pengene.
Jeg synes det er rart at Tesla ikke bare bruker en rimeligere sum for sin AP når den allikevel er installert i bilen og gjør det standard på alle. 41000,- er mye penger for noe som for de aller fleste bare vil være en sikkerhetsting og ikke komfort. Jeg kjører veldig lite på motorveier og hadde bilen hatt adaptiv cruise og nødbremse så hadde det vært mer enn nok. At de tar dette bort om man ikke betaler 41000,- virker nesten som utpressing !  :D

Synes det ligger langt inne å betale så mye for noe en ikke helt vet hvor mye vil brukes. Om det er momsen så kunne de heller ha tatt 41000,- vet utlevering og gitt en mnd til å teste om en ville beholde eller ikke.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

MrGudim

Sitat fra: daggad på søndag 06. januar 2019, klokken 22:13
Er på gjerdet, men skal jeg bestille meg en M3 så heller det mot LR. Tror det å kjøpe en LR og heller skippe AP er en mer fornuftig vei og gå om en kun tenker økonomi og mest for pengene.
Jeg synes det er rart at Tesla ikke bare bruker en rimeligere sum for sin AP når den allikevel er installert i bilen og gjør det standard på alle. 41000,- er mye penger for noe som for de aller fleste bare vil være en sikkerhetsting og ikke komfort. Jeg kjører veldig lite på motorveier og hadde bilen hatt adaptiv cruise og nødbremse så hadde det vært mer enn nok. At de tar dette bort om man ikke betaler 41000,- virker nesten som utpressing !  :D

Synes det ligger langt inne å betale så mye for noe en ikke helt vet hvor mye vil brukes. Om det er momsen så kunne de heller ha tatt 41000,- vet utlevering og gitt en mnd til å teste om en ville beholde eller ikke.

Alle Teslaer med AP-hardware har alle sikkerhetsfunksjoner som f.eks. nødbrems aktivert.
AP-oppgradering tilgjengeliggjør bare Autopilot, Summon osv.  :+1:

daggad

Aha ja da er jo saken en helt annen !  :+1:
Da er det egentlig bare om en trenger autopilot eller vil fremtidssikre i grunn. Synes 41000,- er litt drygt jeg da. Om en må låne er det mange ekstra måneder å betale.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

18650

Sitat fra: Tunk på søndag 06. januar 2019, klokken 20:28
Historisk har det vært tilvalg som har gjort en modell attraktiv på bruktmarkedet og mangel på tilsvarende har gjort den nesten uselgelig. Dette er AC, Automat, Stasjonsvogn/sedan og 4x4. Det riktige utstyret har i praksis vært gratis for første eier(samt at eier har hatt glede av det). Rene luksusversjoner, ekstreme motorer etc. har generelt vært den raskste måten å tape penger på. Leasingfirmaer er generelt flinke til å velge komboer som gjør at verditapet blir minst mulig.

Jeg tror at rekkevidde og muligens autopilot vil være en slikt tilvalg som kan gi lavere verditap. Performance, dyrere interiør, felger etc. vil nok ikke være så økonomisk smart, men kan selvfølgelig gi 1. eier stor glede.

Langt på vei enig, meeeen det er vel først og fremst motorjournalister som har hypet opp dette med hvilket utstyr som er essensielt og ikke. Det har de siste ti årene vært maset i det vide og brede om at man måtte ha navigasjon i bilen. Men prøv å bruk en ti år gammel bilnavigasjon idag. Det er rimelig håpløst, og definitivt ikke noe andre eier bryr seg om bilen har eller ikke. Fordi Google på telefonen er 100 ganger bedre.

Jeg tipper AP blir litt samme greia. Det er liksom the shizzle nå, fordi det er nytt å fresht. Om ti år kommer vi nok til å le av hvor håpløst dårlig det er. Ja, det blir sikkert bedre via fjernoppdatering av SW, men prosesseringskraften vil fort bli begrensende likevel. Så mitt råd er: host opp hvis du har lyst på det selv. Hvis du ikke tror du trenger det, dropp det!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA