Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 78 Leaf ankom Norge i oktober

Startet av trondhla, tirsdag 15. november 2011, klokken 19:08

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: mariowing på tirsdag 08. november 2011, klokken 07:42
Sitat fra: trondhla på søndag 06. november 2011, klokken 18:29
Bruksavgift kan neppe la seg innføre siden det ikke finn måter å måle distanse på som finansdepertementet kan bruke for å drive inn avgift.

I Nederland har de innført veibruksavgift. Er usikker på om den er basert på GPS eller frivillig innmelding av kjørelengde. Alle forsikringsselskaper har i alle år basert seg på at folk melder inn kjørelengden. Det samme gjelder jo for eksempel for kjøp av strøm hvor folk melder inn forbruket sitt selv. Der fungerer jo helt geit det...

Også i Tyskland har de innført Autobahn avgift for store kjøretøy. Dette systemet tror jeg er basert på GPS og de har avlesere ala de ubetjente bomstasjonene vi har i Norge som leser av kjørte kilometer rundt omkring.

Jeg er stor tilhenger av en bruksavgift fremfor kjøpsavgift. Det vil gi flere elbiler fordi flere folk vil ha råd til å ha en nr to bil til langturene stående "på vent".

Et slikt system har jeg lengtet lenge etter, det blir mer rettferdig. Dersom det blir slik i Norge kan jeg kjøpe meg en billig bensinbil med hengerfeste som jeg kan bruke på lengre turer, og når jeg skal frakte noe stort. Da vil det nok hjelpe på elbilsalget også. Vel og merke dersom avgiftene på elbiler holdes nede.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

cra

Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2011, klokken 00:44
det er ikke begrensninger på  antal mynt  det er gangbar mynt som teller  uansett   

Jo, sentralbankloven er nok ganske klar der, serru'.  Men det er jo selvsagt ikke sikkert de som sitter i boksen vet om det, og automatene vet det kanskje heller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA