Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 78 Leaf ankom Norge i oktober

Startet av trondhla, tirsdag 15. november 2011, klokken 19:08

« forrige - neste »

trondhla

Så var vi igang i igjen:
http://www.dagbladet.no/2011/11/06/nyheter/elbiler/regjeringen/innenriks/politikk/18864265/
I statsbudsjettet for neste år varsler regjeringen at «helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i åra framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy».

Den ene dagen heter det ingen endring på dette området, den neste er avgiftene rett rundt hjørnet. På meg virker det som om man tilvenner oponionen på avgifter og mindre fordeler for el.bilen.
Det eneste som er klart er at importavgifter ikke kan komme på tale, el.bil er like dyr som en sammenlikbar uten avgifter. Bruksavgift kan neppe la seg innføre siden det ikke finn måter å måle distanse på som finansdepertementet kan bruke for å drive inn avgift. Men årsavgift, kollektivfelt og parkering er kun et vedtak unna.
Hadde vi bare vist når dette kommer og slipper å lese slike skyggeleggingstaktikk fra diverse regjeringsmedlemmer og tilsvarende.

El rayo

Elbiler er en fin anledning for politikerne å kvitte seg med den særnorske kjøpsavgiften på kjøretøyer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sven erik

samfunnet har ikke råd med elbiler  for de kann en ikke ha miljø avgift på å ikke bruker de bensin
her i byen vil de ikke høres snakk om elbil  selv om komunen har 15 selv  vil de ikke  at private har om en ikke har egen innkjøring  de vil ikke ha ofentlige det koster penger med strøm   det er jo så dyrt

elektrolux

Parkeringsavgift og bompenger vil fjerne fordelen med å bruke Kewet'en framfor Hummeren i sentrumsområdene, og således være politisk feil.

Årsavgiften vil sette en bråstopper for private Hybridløsninger der en godtar Elbilens begrensninger, siden en likevel har en Diesel til de få lange turene. Det bør derimot oppmuntres til å ha et utvalg kjøretøy, slik at en kan bruke det som er mest hensiktsmessig for dagens tur. Det er uansett et uttalt ønske om å beskatte bruk, og ikke eie.

Å fjerne kollektivfordelen blir å sende feil signal til Taxinæringen som på sikt bør ut av denne filen med mindre de velger 0 utslippsteknologi. Dessuten er tilgangen til denne filen en av hovedinsentivene til mange kjøpere i de store byene, og er med på å begrense køene i de andre filene, og bedre utnyttelsen av eksisterende veinett.

Moms på Elbil vil gjøre dem for dyre å kjøpe.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mariowing

Sitat fra: trondhla på søndag 06. november 2011, klokken 18:29
Bruksavgift kan neppe la seg innføre siden det ikke finn måter å måle distanse på som finansdepertementet kan bruke for å drive inn avgift.

I Nederland har de innført veibruksavgift. Er usikker på om den er basert på GPS eller frivillig innmelding av kjørelengde. Alle forsikringsselskaper har i alle år basert seg på at folk melder inn kjørelengden. Det samme gjelder jo for eksempel for kjøp av strøm hvor folk melder inn forbruket sitt selv. Der fungerer jo helt geit det...

Også i Tyskland har de innført Autobahn avgift for store kjøretøy. Dette systemet tror jeg er basert på GPS og de har avlesere ala de ubetjente bomstasjonene vi har i Norge som leser av kjørte kilometer rundt omkring.

Jeg er stor tilhenger av en bruksavgift fremfor kjøpsavgift. Det vil gi flere elbiler fordi flere folk vil ha råd til å ha en nr to bil til langturene stående "på vent".
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

hens

Nå må vi lese det som står, og ikke bygge skrekkscenarioer om det som kanskje kommer.
At en skal vurdere situasjonen betyr simpelthen at når det ikke er hensiktsmessig å få flere elbiler på veien, da vil fordelene forsvinne. Mao. ikke på en god stund ennå!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Og jo flere slike oppslag, jo lengre får vi som har elbil beholde fordelene. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Jeg tror vi først får årsavgift/veibruksavgift for elbiler. Deretter kommer mva. etterfulgt av engangsavgift.

De andre fordelene som i liten grad påvirker proveny tror jeg blir opprettholdt så lenge det er praktisk mulig. Hvis kollektivfeltet blir fullt så kommer det nok restriksjoner - i første omgang lokalt.

Bompenger tror jeg politikerne venter lenge med å innføre pga. distriktskonsekvensene.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

mariowing

Til info så ville en Nissan Leaf med dagens avgiftssatser få en engangsavgift i tillegg til vrakpanten på 3502 kroner så i grunnen har fritaket for engangsavgift liten praktisk betydning. Innføringen av mva ville dog selvfølgelig øke prisen betraktelig.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kristian

Ryktene sier at insentivene skal bestå til elbil salget er selvgående. En forventer at det vil inntreffe ved 50-60 000 solgte biler.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

sven erik

en må jo bruke fornuft  om en  kommer  fortere fram ved å ikke bruke kolektiv feltet  er det vel 0 vits å  kunne kjøre der   
å for oss som har elbil  kann vi tjene på at det kommer avgifter for å få bilen inn i norge
men en må  se i dag  å om det  kommer bom avgifter får vi  ta en hel gjeng  å betale med 50 øringer   som motorsyklistene  jore i sin tid men da hvar det  10 øringer  men  det har vi ikke i dag  men motorsyklene har ennå ikke behøvd å betale  bom  ja de får ta de før oss

elektrolux

Endelig noen som har skjønt det. Var med på bomaksjonen med MC i sin tid, og det var enten småpenger eller veldig store sedler som ble brukt.

I tillegg lå jo disse pengene i baklomma innenfor regndressen og skinnbuksa, så det kunne ta opptil 10 min for hver motorsyklist som måtte stopp og kle av seg, og så kle på seg igjen for å kunne kjøre videre. Trafikken stoppet opp, og det samme gjorde bompengene for MC.

I dag betaler jeg faktisk allerede bompenger på noen av mine Elbiler, da Nordjæren bompengeselskap insisterer på at det enten er bompenger eller Autopass. Jeg betaler lydig etter andre gangs purring, og krever pengene tilbakebetalt etter 14 dager, og varsler morarenter etter dette forfallet. Vegdirektoratet støtter meg i min tolkning av reglene som sier at Elbiler er fritatt for bompenger, samtidig som de sier at praksisen er endret men kan ikke opplyse fra hvilken dato dette skjedde?

Nå avventer jeg svar fra Samferdselsdepartementet på om Nordjæren faktisk kan kreve bompenger siden jeg nekter å bruke brikke. Støtter de min tolkning venter en real Julebonus i form av tilbakebetalt bompenger og morarenter :D

Jeg er fremdeles hellig overbevist om at vi uten autopass ville hatt en mye mer effektiv innkrevingsmåte for disse veimidlene. F.eks i form av 2 kr tillegg på drivstoffet. Da ville f.eks også kona som for tiden nyter Smart Roadsteren kun innenfor bomringen også måttet betale for veiene våre. Eller sist jeg var i Oslo, og oppdaget at jeg kunne kjøre fritt rundt inne i byen med min 3 liter diesel bare jeg holdt meg innenfor bomringen. Gjett om jeg brukte trikkebiletten eller bilen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: sven erik på torsdag 10. november 2011, klokken 23:55om det  kommer bom avgifter får vi  ta en hel gjeng  å betale med 50 øringer   som motorsyklistene  jore i sin tid men da hvar det  10 øringer 

Det kan man, om passeringen ikke er for dyr;

Landets sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel og kan brukes i alle betalinger som gjøres opp på stedet. Både betaler og betalingsmottaker har rett til å kreve oppgjør i sedler og mynter. Sentralbankloven gir likevel en begrensning : "Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet."

Så om det koster mer enn 12,50 å passere må det spes på med andre mynter også. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. november 2011, klokken 09:15Jeg er fremdeles hellig overbevist om at vi uten autopass ville hatt en mye mer effektiv innkrevingsmåte for disse veimidlene.
JA, du er ikke alene

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. november 2011, klokken 09:15F.eks i form av 2 kr tillegg på drivstoffet. 
Nei, der er jeg ikke enig. Jeg mener en avgift på kjørelengde hadde vært bedre, veiavgiften/årsavgiften burde vært på kjørelengde den også. Det er helt høl i hue at en pensjonistpar med bil som kjører under 5.000 km i året skal betale det samme i årsavgift som en som kjører 50.000 km i året. Kjørelengden å betale avgift etter kan jo være kjørelengden på forsikringen...?

Her i Trondheim har politikerne jobbet med/tenkt på drivstoffavgift... men når nabokommunene tett på byen ikke vil være med på det, er dette litt vanskelig.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

sven erik

bra å få høre dette av en som hvar med på aksjonen  vi kan jo måtte bak i bilen å hente lomboken under  ale lade kabler å alskens rot   
det er ikke begrensninger på  antal mynt  det er gangbar mynt som teller  uansett   det er  egentlig ikke låv å  kunn ta kort for de kassene det står  det på  eller som noen sier her kunn autopass  er det betaling må  en kunne betale direkte der å da eller  oplyse at en  kjører gratis 
har fått dett oplyst så staten går mot sine egne  bestemmelser  men en kann kjøre på  en bensin stasjon å sifra mener de  men det holder ikke 
men vi har årsavgift  bom avgift avgift på bensin  +++  i sverige har en ikke  bommer å lavere  årsavgift   å bedre veier hva er dette ?

norge er avgift land  jeg kjøpte elbil i protest  men nå er jeg glad i elbilen å vil ikke ha noe annet  bare komunen kann  legge til rette for elbil  får ikke ladet jeme
men men  ta en dag med lade ledning inn på rådhuse kommer inn  med bilen  i gangen der

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA