Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av Caspar, tirsdag 15. november 2011, klokken 12:53

« forrige - neste »

Ken

#15
Det var sagt i begynnelsen av trådet at overlading pågår på 10A og det er ikke sant. Etter at beregnet terskelspenning er nådd vil laderen levere 5 ampere som en bregnet prosent av siste forbruk. Det betyr at man kommer langt ved å bruke en 5A lader og selv beregne ladetid uten å skade batteriene så lett. ladetid blir litt lang da..
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar

Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:30

På passasjersiden av den grå interfaceboksen på torpedoveggen sitter en rund 2-pins skrukontakt til kjøresperren. Forbindelsen går til kontaktene på et 220V AC rele i interfacboksen som forteller BMS at ladekontakten er koblet inn. Når man skrur løs og trekker ut kontakten (eller det blir brudd) går BMS i lademodus; et rele/kontaktor/solenoid i kontaktorboksen/HV-boksen kobler sammen lader og batteri.

Dersom man ikke har BMS må originalladeren startes med det korrekte RS-485 pulstoget. Originalladeren og BMS programmet er tilpasset  Saft STM-5 MRE nikkel-kadmium batteri. Når man bytter batteritype må laderen og ladeprogrammet tilpasses den nye batteritypen.

Er du sikker på dette med den lille topolpluggen på den grå boksen ? Jeg er på reise og har ikke skjemaene her nå, men jeg har et komplett drivverk med ledningsnett liggende på garasjegulvet og de to ledningene går inn i motorkontrolleren og hvis 230V er tilkoblet så er de to ledningene brutt og feil kan leses ut av motorstyringen om at 230 er tilkoblet og kontrolleren vil ikke "starte". Det går flere ledninger fra BMS og ned i HVboksen ved batteriene i tillegg til de som går til strømmåleren. Jeg trodde det var slik at når laderen fikk 230 så sendte den et spørresignal til BMS om den ønsket lading, og hvis forutsetningene var tilstede så svarte den "ja" tilbake og la sammen et rele i HVboksen. På mitt ledningsnett har jeg fjernet alt som heter BMS/lader og funksjonen som hindrer kjøring med ladekabel i fungerer fint.  Hvis min teori stemmer så er vel tiden inne for å få lest ut disse signalene og lage en Eprom som produserer denne "spørrealgoritmen" når den får 230V og lære den nye laderen og starte når den får beskjed tilbake fra BMS ?



Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 18:00
Sitat fra: Caspar på søndag 06. november 2011, klokken 17:15
Men hvordan signaler er det som går i de to ledningene mellom BMS og lader ?
RS-485 med proprietær protokoll. Det er digitale signaler.

Og "proprietær protokoll" betyr i praksis at delene snakker et språk som produsenten har "funnet på selv", i motsetning til en "åpen protokoll" der definisjonen på hvordan man snakker med enheter som bruker protokollen ligger dokumentert.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 10:30
Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 18:00
Sitat fra: Caspar på søndag 06. november 2011, klokken 17:15
Men hvordan signaler er det som går i de to ledningene mellom BMS og lader ?
RS-485 med proprietær protokoll. Det er digitale signaler.

Og "proprietær protokoll" betyr i praksis at delene snakker et språk som produsenten har "funnet på selv", i motsetning til en "åpen protokoll" der definisjonen på hvordan man snakker med enheter som bruker protokollen ligger dokumentert.  :-\

Betyr det at det ikke er så lett å "lese ut" disse signalene ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på mandag 07. november 2011, klokken 10:47
Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 10:30
Og "proprietær protokoll" betyr i praksis at delene snakker et språk som produsenten har "funnet på selv", i motsetning til en "åpen protokoll" der definisjonen på hvordan man snakker med enheter som bruker protokollen ligger dokumentert.  :-\
Betyr det at det ikke er så lett å "lese ut" disse signalene ?

Ja, det er akkurat det det betyr. dvs; å avlytte signalene er nok "enkelt"; hvordan de ser ut er beskrevet i wiki'en det ble linket til.  Med riktig utstyr lar det seg gjøre, men man må selv finne ut hva de ulike signalene betyr. Det blir som å høre noen snakke et ukjent språk, og så prøve å lære seg språket. Det er mulig, men tidkrevende. På "fagspråket" kalles det "reverse engineering". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Caspar på mandag 07. november 2011, klokken 10:47
Betyr det at det ikke er så lett å "lese ut" disse signalene ?
Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 10:54
Ja, det er akkurat det det betyr. dvs; å avlytte signalene er nok "enkelt"; hvordan de ser ut er beskrevet i wiki'en det ble linket til.  Med riktig utstyr lar det seg gjøre, men man må selv finne ut hva de ulike signalene betyr. Det blir som å høre noen snakke et ukjent språk, og så prøve å lære seg språket. Det er mulig, men tidkrevende. På "fagspråket" kalles det "reverse engineering". :)

Det er jo det BauDemo har gjort for Nicometeret
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Heisan, det er akkurat di samme tingene jeg tar opp i min tråd vedrørende hvilken CHIP.
Jeg kjenner til en gjeng som kan knekke kode også på chip.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Lynet

Snakket med BauDemo om akkurat dette, han mente det ville ta måneder å finne ut av kommunikasjonen mellom lader og BMS!
Men mulig er det helt sikkert.

Renault skal ha samme laderen, er det ikke noen som vet mer om hvordan laderen kommuniserer mot Renault sin BMS?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#23
jeg kjenner til en som har forsøkt å bruke en Think lader til en elClio og det var ikke en ren byttesak. Kommunikasjonen var noe andeledes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

En må bruke Think sitt kommunikasjonskort om en skal bruke Clio laderen i Think. Etter det går det bra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Hvor sitter det kortet ? Hvordan ser det ut ? Bilder ?

Dette kan vel være løsningen ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#27
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:30
Skal forsøke å koble opp en ekstra lader jeg har lånt og se om den gir noe signal ut når den får 230V inn.
Laderen er merket "prototype no 8" og kan derfor ha et annet program. Mikroprossessoren på styrekortet er påklistret en håndskrevet lapp med teksten" v7.F". Klarer ikke å tyde det som står på mikroprossessoren på styrekortet på bildet til Caspar.

Og pre charge motstandene og releet er brent. Dette er ikke gjort i en fart.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Da har jeg fått kjørt scoopet på kommunikasjonen mellom lader og BMS:
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

Strålende Lynet! Dette er starten på noe :)

Mitt forslag til videre framdrift er:

1. Korrelering av diagrammene. Det vil si; sjekk at signalsekvensene er like når laderen utfører samme operasjoner flere ganger.

2. Noter ned bitstrømmen for hele sekvensen. Definer den korteste pulsbredden som ett bit (f.eks 0 for 0V og 1 for 5V).

3. Vurder hvilken kode som er brukt for å sende data. F.eks Manchester-kode http://en.wikipedia.org/wiki/Manchester_code. Ihht IIE 802.3 er en 'ener' definert som en overgang fra 0 til 1, mens en 'nuller' kodes som overgang fra 1 til 0.

4. Data må analyseres for å avgjøre hva som er den virkelige nyttedataen, dvs instruksjonene som laderen mottar. Om det brukes start/stop-bit, etc.

5. Dette må gjøres for alle mulige tilstander og datasekvenser som BMS sender til lader.


Det er mulig det finnes smarte program som kan analysere en vilkårlig bitstrøm og foreslå kodetype og hvilke mulige data som ligger der i. Eventuelt gjennskape et kjent bittmønster ved en kjent tilstand/instruksjon fra BMS til lader.


@OneMore:
Det jeg nevner over er et alternativ til det du tenker på. Dvs metodikken går ut på å forsøke å forstå hvilke rådata som overføres til hvilken tid, samt tolke hva det betyr.

Alternativet er som du er inne på; chip-hacking. Med utgangspunkt i det Elektrolux sier, at Clio-lader passer med Think sin kommunikasjonsmodul, er jeg ganske sikker på at det essensielle dreier som om kommunikasjonskortet. Her sitter en mikroprosessor som oversetter signaler fra Think-BMS'en til selve laderen.
Dette programmet er med all sannsynlighet lagret på mikroprosessoren som kompilert kode, altså binær instruksjoner uten noe klartekst og forklaring.

Om dine gode hjelpere kan lese ut dette programmet kan det sikkert lastes inn i en annen mikroprosessor (evt et kommunikasjonskort med tilgjengelig lader). Da har vi kommet et langt steg i riktig retning :).


Det ville forøvrig vært veldig interessant å høre BauDemo sine kommentarer vedrørende dette.
Arne Magnus Berge (alias Rav4_EV) har jo også jobbet en del med dette, men jeg har ikke sett noe til ham på en god stund her på forumet.

Hilsen
Håkon   


- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA