Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av Caspar, tirsdag 15. november 2011, klokken 12:53

« forrige - neste »

Caspar


Det er mulig dette temaet er gjennomdiskutert før, men jeg gjør alikevell et forsøk. Tilgangen på friske ladere er jo ikke stor og det er sikkert en av årsakene til at folk gir opp gamle Thinker.
Fra BMS så går det kun 2 ledninger til laderen. Er den informasjonen som går her så veldig komplisert ? Er det ikke slik at laderen kan lade på 2 forskjellige måter ? (da mener jeg ikke 10/16A kurs, det er en egen ledning) og at laderen får beskjed av BMS hva den skal gjøre ? og i tillegg så er det vel slik at når du setter inn ladekontakten så må BMS få vite det, og bestemme seg for hva laderen skal gjøre. Er det rakettforskning å få til dette med en annen lader ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Har vært i kontakt med kompetente personer her blandt oss om nettop dette.

Det lar seg løse, men hvem skal betale for tiden som går med til det?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Riktig, laderen er uintelligent og får beskjed fra BMS om hva den skal gjøre. Ifølge Arne Magnus er kommunikasjonen over de to ledningene RS-485 med proprietær protokoll. Aner ikke hva det vil si.

Avhengig av BMS program kan laderen gi 2 eller 3 forskjellige ladestrømmer.  Program B111 og tidligere har 2 ladestømmer, B116 ognyere 3 forskjellige strømmer.

1. Bulklading (fase 1): konstant strøm fra nettsiden (batteristrømmen vil vartiere med nettspenning og batterispenning). Man kan velge nettstrøm 9,7A AC (~15A batteristrøm) eller 13,6A AC (max 22A batteristrøm) med "10A" bryteren på dashbordet, som legger en pinne på laderen til jord i 10A posisjon.

2. Topplading/utjevningslading (fase 2): batteristrøm 10A.

3. Vedlikeholdslading/batteriservice: fase 2 batteristrøm 8A (med B116) eller 10A (med B111).

På passasjersiden av den grå interfaceboksen på torpedoveggen sitter en rund 2-pins skrukontakt til kjøresperren. Forbindelsen går til kontaktene på et 220V AC rele i interfacboksen som forteller BMS at ladekontakten er koblet inn. Når man skrur løs og trekker ut kontakten (eller det blir brudd) går BMS i lademodus; et rele/kontaktor/solenoid i kontaktorboksen/HV-boksen kobler sammen lader og batteri.

Dersom man ikke har BMS må originalladeren startes med det korrekte RS-485 pulstoget. Originalladeren og BMS programmet er tilpasset  Saft STM-5 MRE nikkel-kadmium batteri. Når man bytter batteritype må laderen og ladeprogrammet tilpasses den nye batteritypen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#3
Th!nks innebygde sikkerhet består bla.a av at det ikke står spenning på noen av ledningene ut av batterikassa når bilen av avslått med tenninga, når serviceluka er åpen eller når krasj-sensoren er utløst).

Man kan koble DC-siden (utgangen) på en uoriginal lader direkte til batteriet, men da eliminerer man denne sikkerheten. Det er ikke plass til laderen inne i batteriekassa. De fleste ladere har minimal "return current", dvs strøm gjennom laderen som tapper batteriet når den ikke er i drift.

Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.

Traco kan ikke brukes uten tilleggs-BMS til lading av litium batteri fordi den ikke kobler ut når batteriet er fulladet (x antall amperetimer); Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Akkurat når laderen går over fra fase 1 til fase 2 bestemmer BMS ut fra batterispenning og batteritemperatur. Dette punktet ligger et sted mellom 90 og 98% SOC på energimeteret, inkulsive unøyaktighet. Det er også lagt inn flere sikkerhets-parametre som minimum batterispenning (for at laderen skal startes), maksimal ladetid, maksimalt antall amperetimer og maksimal batterispenning. Energimeteret resettes til 100% når fase 2 ladingen er fullført.

Når 95 NiCd celler lades i serie kan ikke delta-V sensing brukes til å bestemme når batteriet er fulladet.

Å bruke bare batteritemperatur til å bestemme når batteriet er fulladet kan heller ikke brukes da levetiden reduseres og vannforbruket blir høyt.

Jeg vet at en i USA fikk laget er program til Manzanita 30 lader. Resetting av energimeteret til 100% fungerte ikke, ellers fungerte det fint.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Akkurat nå nyter jeg solen ved Rødehavet, men...
Det er de samme feilene som går igjen, og jeg arbeider med saken.
1. Brent precharge. Årsaken er uklar. ca halvparten av feilene. Kan erstattes med en annen løsning.
2. Brent print og kabler inngang/utgang.   Lar seg utbedre.
3. Vannskade. Ved fuktighet i laderen kan dette forårsake forstyrrelse av styringen slik at det forårsaker både 1 og 2, og i tillegg andre feil. Vannskade er den verste feilen da det blir mange følgeskader.
Kjør forsiktig i regnvær, dekk til laderen med et "tak" av plast.

Hva dere enn gjør, kast ikke gamle ladere, uansett hvor håpløst det ser ut.  Selv om bare huset er igjen, er det mulig å sette noe annet inni. Laderen er endel av den godkjente chrashtesten.

I verste fall: En midlertidig lader på 1000W vil lade bilen over natten, og det rekker for de fleste.
Et voltmeter gir en god indikason på kapasiteten om originalmeteret ikke lenger virker.
Etter en tid vil det dukke opp løsninger.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:58
Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.
Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Vil ikke Traco laderne slutte å lade (gi strøm) hvis/når totalspenningen på batteriet overstiger spenningen de er justert til ?
(selvfølgelig vil de da starte igjen når spenningen faller, men det skulle iallfall gjøre at tidspunktet for utkobling hva koblingsuret ikke er så kritisk).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Men hvordan signaler er det som går i de to ledningene mellom BMS og lader ? Det ser jo ut som om fase 2 og 3 er like hvis man har siste versjon BMS.. Burde man ikke da kunne finne en lader som kan tilby disse to forskjellige ladefasene og bruke signalene fra den orginale BMS til å styre dette ? Er det datatrafikk som går i disse to kablene, eller er det vanlige analoge signaler ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lunde

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

#9
Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 12:46
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:58
Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.
Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Vil ikke Traco laderne slutte å lade (gi strøm) hvis/når totalspenningen på batteriet overstiger spenningen de er justert til ?
Off topic, men så viktig at jeg svarer.
Det skjer ikke i praksis. Blybatterier tåler å stå med lading tilkoblet (vedlikeholdslading), typisk 13,8V, men det varierer litt fra fabrikat til fabrikat. Andre batterityper (annen kjemi) tåler ikke det.

Når en blybatteri-lader, som Traco er, brukes til andre batterityper (NiCd, litium) det lages en ekstra styring av laderen. Hvis NiCd eller litium batterier står med ladespenning på etter at de er fulladet blir de varme og eksploderer.

Med Traco øker jeg ladestrømmen ved bulklading (fase 1), men ikke ved topplading/utjevningslading/balansering (fase 2). Traco er tilkoblet slik at BMS teller amperetimer fra den også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#10
Sitat fra: Caspar på søndag 06. november 2011, klokken 17:15
Men hvordan signaler er det som går i de to ledningene mellom BMS og lader ?
RS-485 med proprietær protokoll. Det er digitale signaler.

Beskrevet på http://en.wikipedia.org/wiki/RS-485
Men dette overgår langt min kunnskap.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 17:58
Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 12:46
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:58
Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.
Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Vil ikke Traco laderne slutte å lade (gi strøm) hvis/når totalspenningen på batteriet overstiger spenningen de er justert til ?
Off topic, men så viktig at jeg svarer.
Det skjer ikke i praksis. Blybatterier tåler å stå med lading tilkoblet (vedlikeholdslading), typisk 13,8V, men det varierer litt fra fabrikat til fabrikat. Andre batterityper (annen kjemi) tåler ikke det.

Når en blybatteri-lader, som Traco er, brukes til andre batterityper (NiCd, litium) det lages en ekstra styring av laderen. Hvis NiCd eller litium batterier står med ladespenning på etter at de er fulladet blir de varme og eksploderer.

Med Traco øker jeg ladestrømmen ved bulklading (fase 1), men ikke ved topplading/utjevningslading/balansering (fase 2).

Fremdeles off (main-)topic.
Dine Traco er 48v "telecompower" som brukes av teleoperatører for å lade bly-batteribanker - ja. Men er de virkelig blybatteri-ladere ??
De 48v "telecompower" som jeg bruker i mine to "hurtigladere" (hhv. CarloGavazzi og Eltek) er såvidt jeg kan avgjøre rene konstant-strøm-kilder, slik at lade-"intelligensen" mot blybatteriene når disse benyttes må ligge utenfor (tror jeg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 18:27
Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 17:58
Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 12:46
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:58
Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.
Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Vil ikke Traco laderne slutte å lade (gi strøm) hvis/når totalspenningen på batteriet overstiger spenningen de er justert til ?
Off topic, men så viktig at jeg svarer.
Det skjer ikke i praksis. Blybatterier tåler å stå med lading tilkoblet (vedlikeholdslading), typisk 13,8V, men det varierer litt fra fabrikat til fabrikat. Andre batterityper (annen kjemi) tåler ikke det.

Når en blybatteri-lader, som Traco er, brukes til andre batterityper (NiCd, litium) det lages en ekstra styring av laderen. Hvis NiCd eller litium batterier står med ladespenning på etter at de er fulladet blir de varme og eksploderer.

Med Traco øker jeg ladestrømmen ved bulklading (fase 1), men ikke ved topplading/utjevningslading/balansering (fase 2).

Fremdeles off (main-)topic.
Dine Traco er 48v "telecompower" som brukes av teleoperatører for å lade bly-batteribanker - ja. Men er de virkelig blybatteri-ladere ??
De 48v "telecompower" som jeg bruker i mine to "hurtigladere" (hhv. CarloGavazzi og Eltek) er såvidt jeg kan avgjøre rene konstant-strøm-kilder, slik at lade-"intelligensen" mot blybatteriene når disse benyttes må ligge utenfor (tror jeg).
CarloGavazzi er intelligente 3-stegs ladere for blybatteri, men uten temperaturkompensasjon (som er unødvendig når batteriet står i et temperert rom og lades med lav strøm). De kan i tillegg styres av en ekstra BMS.

Eltek laderen har jeg ikke studert inngående.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 18:45
Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 18:27
Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 17:58
Sitat fra: Elmo på søndag 06. november 2011, klokken 12:46
Sitat fra: El rayo på lørdag 05. november 2011, klokken 21:58
Traco laderne(3 x 48V justert til 158V tilsammen) som jeg bruker som tilleggslader (10A ekstra batteristrøm) har bly-program (konstant strøm/konstant spenning). Jeg styrer ladetiden for Traco med koblingsur slik at den slutter å lade når originalladeren går over i fase 2.
Traco leverer full spenning til batteriet helt til den kobles fra.
Vil ikke Traco laderne slutte å lade (gi strøm) hvis/når totalspenningen på batteriet overstiger spenningen de er justert til ?
Off topic, men så viktig at jeg svarer.
Det skjer ikke i praksis. Blybatterier tåler å stå med lading tilkoblet (vedlikeholdslading), typisk 13,8V, men det varierer litt fra fabrikat til fabrikat. Andre batterityper (annen kjemi) tåler ikke det.

Når en blybatteri-lader, som Traco er, brukes til andre batterityper (NiCd, litium) det lages en ekstra styring av laderen. Hvis NiCd eller litium batterier står med ladespenning på etter at de er fulladet blir de varme og eksploderer.

Med Traco øker jeg ladestrømmen ved bulklading (fase 1), men ikke ved topplading/utjevningslading/balansering (fase 2).

Fremdeles off (main-)topic.
Dine Traco er 48v "telecompower" som brukes av teleoperatører for å lade bly-batteribanker - ja. Men er de virkelig blybatteri-ladere ??
De 48v "telecompower" som jeg bruker i mine to "hurtigladere" (hhv. CarloGavazzi og Eltek) er såvidt jeg kan avgjøre rene konstant-strøm-kilder, slik at lade-"intelligensen" mot blybatteriene når disse benyttes må ligge utenfor (tror jeg).
CarloGavazzi er intelligente 3-stegs ladere for blybatteri, men uten temperaturkompensasjon (som er unødvendig når batteriet står i et temperert rom og lades med lav strøm). De kan i tillegg styres av en ekstra BMS.

Eltek laderen har jeg ikke studert inngående.
Jeg liker ikke å tvile på din kunnskap på området El Rayo, men jeg kan ikke se noe i databladet som tilsier at mine SPD48480 er noe annet enn powersupply http://www.carlogavazzisales.com/pspdfs/datasheetSPD480W.pdf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

La oss forsøke å dra denne tråden inn igjen til alternativ lader i classic i kombinasjon med orginal BMS. Mangel på ladere som reservedel er jo en utfordring for å holde disse bilene i live og det må jo gå an å løse ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA