Feil årsmodell i kontrakt

Startet av Joffalaen, fredag 28. desember 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Joffalaen

Hei.
I går var jeg innom forhandler for å bestille en ny Leaf.
Noe som jeg har tenkt mye på i ettertid er at det i kontrakten stod oppført 2018 mod.
Påpekte dette for selger men han sa det ikke var så nøye, var bare noen kontraktskjema de hadde liggende å lovet muntlig at det var en 2019 mod jeg skulle få, bilen skal leveres i mars/april.
Var det naivt av meg å skrive under på kontrakten, kan de prøve seg med å unngå siste året med garanti siden det står 2018 mod i kontrakt?

Jon65

Garanti skal gjelde fra kjøpsdato uavhengig av årsmodell.

Electrix

Garanti og reklamasjonsrett skal jo gjelde fra kjøpstidspunktet, men det er jo mulig at en 2019 modell har noen forbedringer. Hvis bilforhandleren er ærlig får du en 2019 modell, men det beste ville vært å få det skriftlig i kontrakten, for eksempel ved at dere strøk 2018 og rettet til 2019 før signering.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Joggamann

Signerte på det samme selv nå nettop, min bil leveres neste uke mest sannsynlig og er 2019 modell men står 2018 i kontrakt.

Selger har bekreftet muntlig at det er en 2019 modell.

Stresser ikke mer enn at når bilen hentes ut så sjekkes dette, er det feil så tar jeg ikke i mot bilen.

Trond.m

Det er ingen grunn til å betvile at de får en 2019 modell levert i mars. De produserer jo ikke gamle modeller. Det hadde vært relevant å tvile hvis du skulle få en lagerført bil

flashback

Jeg fikk min 2018 modell nå i desember. Ut i fra chassisnr, samt observerte klistremerker her og der er den etter alt å dømme produsert i november.

Synes det er litt snodig at det er 2018 ettersom andre merker pleier å bruke neste års modell dersom den er produsert i august eller senere, uavhengig av endringer eller ei. Mulig jeg tar feil?

Joggamann

Hørtes rart ut.

Min kom akkurat inn og er nok produsert i November den og, ville klagd hadde jeg vært deg.

flashback

Tok det aldri opp med selger siden jeg ikke så noen 2019-modeller ute på Finn. Regnet derfor med at det var "normalt". Til kontrast så svømmer det over av f.eks. Ioniq 2019-modeller.

Ser at det er noen få Leafer ute nå, men det kan like gjerne være selger som har tatt seg friheten til å kalle det 2019? I vognkortet mitt står det kun "registreringsår", ikke årsmodell.

Vet du om du får pisk eller haifinne? Ser at noen som fikk levert bilen forrige uke på et utenlandsk forum fikk haifinne. Kan virke som jeg var akkurat for tidlig ute...

TorT

Jeg vet at på min europaproduserte Leaf, produsert i november? 2013, var det ikke noen årsmodell hvis en så på VIN.
En praksis som jeg ikke likte. Driver Nissan fremdeles med dette?
I USA tror jeg sånt rett og slett ikke er lovlig, så der var det VIN med årsmodell.
Min nye Kona, som eksempel, levert sist i august er 2019 mod ifølge VIN.

flashback

Ser ut som fabrikken i Sunderland ikke har kode for årsmodell i VIN dessverre. Det finnes mange "Nissan VIN decoders" ute på nettet, men formatet på disse stemmer dårlig med biler fra denne fabrikken.

Joggamann

Sitat fra: flashback på fredag 28. desember 2018, klokken 21:49
Tok det aldri opp med selger siden jeg ikke så noen 2019-modeller ute på Finn. Regnet derfor med at det var "normalt". Til kontrast så svømmer det over av f.eks. Ioniq 2019-modeller.

Ser at det er noen få Leafer ute nå, men det kan like gjerne være selger som har tatt seg friheten til å kalle det 2019? I vognkortet mitt står det kun "registreringsår", ikke årsmodell.

Vet du om du får pisk eller haifinne? Ser at noen som fikk levert bilen forrige uke på et utenlandsk forum fikk haifinne. Kan virke som jeg var akkurat for tidlig ute...

Jeg får pisk, selger sa de slutta med dette som standard og anbefalte det ikke som et tilvalg da de har fått mye tilbakemeldinger om at disse mister dab dekningen rundt forbi.

Tror ikke du trenger å stresse om du får en 2018 modell så sent som i Mars. Når selger har lovet meg en 2019 modell og jeg får den meste uke så er det større sjans han prøver å lure meg. Kommer tilbake med hva som skjer  :+1: :+1:

Joffalaen

Bjoris

Sviger har nettopp bestilt Leaf for levering første halv del av Januar. Hvordan ser en faktisk hvilken årsmodell bilen er?

Har ikke orket å stresse med dette da de skal ha den lenge så betyr ikke mye. Tenker det må være greit å kalle den 2019 når den er registrert i 2019 siden det ikke står noe i chassisnr om dette!

Sulle

Du må anta at chassisnummeret har en kode for årsmodell.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

TorT

Sitat fra: Sulle på søndag 30. desember 2018, klokken 18:21
Du må anta at chassisnummeret har en kode for årsmodell.

Det kan man merklig nok ikke anta når det gjelder Nissan.
Se post #9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA