Hovedmeny

Facebook og møkk.

Startet av Boikott My Ass, torsdag 27. desember 2018, klokken 16:44

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Skjønner at det er stille her pga bla egen gruppe på FB. Litt synd dette, da dette ødelegger for «uavhengige» forum. Av forskjellige grunner blir en da nesten tvunget til å opprette en FB konto.

Personlig meldte jeg meg ut av FB.  pga avhengighet og etterhvert mye reklame. Var tungt i starten, men nå etter ett år, ingen savn.

Men, så skal «alle» forum legges på FB. Er dette virkelig nødvendig? Jeg bare spørr.
Bmw 530i G30

boppus

Enig! Er ikke der selv.
Blir som kjøpesenter vs koselige små butikker.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

AndreasRingdal

Hoppet av fbgruppen da det var veldig mye duplikater og støy der. 
(og at jeg har kansellert reservasjonen men det er en annen historie)
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Tiger123

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 27. desember 2018, klokken 17:53
Hoppet av fbgruppen da det var veldig mye duplikater og støy der. 
(og at jeg har kansellert reservasjonen men det er en annen historie)

Samme her, blir et ekkokammer det der..

Kom over denne fra april, når jeg var nesten sikker på at jeg skulle gå for e-tron:

"– Nøyaktig rekkevidde er ikke klar ennå, men det blir ganske mye over 400 kilometer, sier Audis kommunikasjonssjef."

https://www.motor.no/artikler/2018/mai/audi-med-speil-som-sparer-rekkevidde-pa-e-tron/

Orbit

Vi får prøve å holde informasjonsflyten gående her da uansett, særlig for oss som ikke bruker FB. Det blir nok stille frem til det åpnes for egen konfigurasjon, og deretter enda mer aktivitet når de første bilene kommer. La oss håpe det kan blir gode tråder med tips etc etterhvert som det blir biler på veien. Det har typisk for alle elbiler så langt vært bedre informasjon å få fra andre eiere, enn det som forhandler har av kunnskaper.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HelectriC

Grunn til overgang FB er nok enkelheten og varslingene. Man kan enklere følge tråder, få beskjed om noen har svart og det er enkelt å bruke telefonen f.eks. For meg er forum noe jeg kun bruker når jeg er hjemme og sitter i ro med iPad. FB plinger til i telefonen og det går kjapt å svare i løpet av hele dag.
ioniq 5

Counterpointer

Sitat fra: HelectriC på lørdag 29. desember 2018, klokken 09:58
Grunn til overgang FB er nok enkelheten og varslingene. Man kan enklere følge tråder, få beskjed om noen har svart og det er enkelt å bruke telefonen f.eks. For meg er forum noe jeg kun bruker når jeg er hjemme og sitter i ro med iPad. FB plinger til i telefonen og det går kjapt å svare i løpet av hele dag.
Tapatalk gir deg omtrent samme varslingsmuligheter.

Tiger123

Kan ikke skjønne annet enn at MANGE vil få seg en overraskelse når de drar av gårde i e-tron` sin for først gang, og sin første elbil. Utrolig mange som ikke skjønner dette med rekkevidde, og enkelte overivrige fans synes alt er best på den bilen. Og er det ikke best så prøver vi å rette fokus vekk, til andre uvesentlige ting. Og det er pga de få sistnevnte her jeg tror mange vil angre på kjøpet sitt.
En skriver at han vil gjerne gå litt ned på rekkevidde for å få litt høyere ladehastighet. Den var ny :o

Får nok uansett høre det tidsnok...

tuono

Er på endel facebookgrupper for diverse elbiler. Delsvis av nyskjerrighet, delvis for å hente inn erfaringer ved evt. kommende kjøp.
For de "billige" merkene/modellene er det utpreget åpenhet og diskusjonsvilje rundt problemer og ting folk lurer på.
Når man kommer opp i høyere prisklasser (den myteomspunnede "premiumklassen") er tonen en helt annen. Her er tydeligvis fornektelsesgenet høyt utviklet. Jaguargruppene er spesielt morsomme å følge. Mange sliter ganske heftig med bilene. I all hovedsak elektroniske havarier, opphør av bremsefunksjoner etc. men også vann og støvinntrengning og mer hverdagslige problemer med app, lading og rekkevidde. De aller fleste innleggene avsluttes med at dette er en fantastisk bil. Selv de som har lagt ut bilde av bilen på bergingsvogn for tredje gang. All ære til positiv innstilling!

Det morsomme er svarene på innleggene. En håndfull innlegg fra (de samme) der det presiseres at "min bil har aldri hatt problem", Også noen slengere som mer eller mindre skjeller ut folk fordi de har bestilt berging. Det er tydeligvis ikke nødvendig.

Teslagruppene gidder jeg ikke å nevne.

Svolar

Jeg hoppet av.
Reservasjonen står fortsatt, hadde vel rundt 2000 før de lukket mulighet for å se.

Følger litt med på fb gruppen og er enig med at det er litt sånn I  have already made up my mind so stop bothering me with facts.

Jeg mener at etronen er ett skudd på skiva, men ikke det en bør forvente i 2019. Den hadde vært rå i 2015 og vil nok være det på kontinentet. Her hjemme tror jeg det blir tøft. Det er mest ladingen jeg tenker på.
Det hjelper ikke om du kan lade på 150 kw når det står 3-4 timers ladekø foran deg med biler som coldgater eller rapidgater på utfartsdager.

Jeg håper jeg tar feil mtp kapasiteten på nebbenes etc. Jeg har aldri opplevd å komme dit uten å måtte vente. Tenk deg til neste høst!

En ser jaguaren er ikke akkurat flippbare til en høyere pris på finn. Forventer ett bra verdifall på etronen for de som kjøper denne.

Irriterer meg at e niro klarer den rekkevidden/effektiviten og så er etronen ca 30 til 40 % mer forbruk. 82 kwh utnyttbart blir da 82*0,65 = 53 kwh i e niro standard?

>:( >:(

Imagine

Er det bare negativitet omkring e-tron her inne så skjønner jeg hvorfor det blir stille.
E-tron har kortere rekkevidde og dårligere akselerasjon enn en Model S 100D.

Og så? Har bensinbil til andre gjøremål uansett og en Model S 100D er fortsatt bare en elbil dessverre. Så i mine øyne er e-tron den beste bilen med elmotor. Pr i dag. Rekkevidden er det den er og ladehastigheten er det den er. Man får bare innrette seg etter det og bruke bensinbilen til de få turene på autobahn eller over 30mil. Bra nok for mitt elbilbruk.

Jeg ønsker ikke kjøre Tesla med smådårlige seter og masse annet halvveis-løsninger bare fordi den går 10 mil lenger. Dårlige lys. Passe bra musikkanlegg, tvolsom kvalitet og finish, og ikke spesielt overdådig komfort. Da venter jeg heller på tyskerne. Jeg kjøpte en e-tron limited selv etter jeg så all negativiteten og også etter jeg så rekkevidden. Jeg forventet egentlig aldri mer enn 30-35 mil av en elektrisk SUV med 95kw og 21 tommere. Model X-forbruk. Mange skuffelser i forhold til konseptbilen, ja, men det er det alltid. Tyngre og tregere og litt kjedeligere.
Men folk bare klager og syter overalt. Hele tiden. I-Pace ditt og datt, e-tron ditt og datt... Tesla ditt og datt...  folk får klage til krampen tar de. Jeg kjøper avgiftsfri og momsfri elbil fra Audi og koser meg med bilen i stedet. Er den ikke bra nok for meg så bytter jeg den bare.

Tenk selv. Velg utfra det du selv vil ha. Og ha lave eller vanlige/realistiske forventninger. Også til pris. Tullete å tro at Porsche Taycan med klasseledende egenskaper skal koste mindre eller likt med Tesla ferdig utstyrt. Get real  :)

E-tron er ut fra tester det klart beste av elbiler for min del nå og derfor kjøpte jeg meg en. Gleder meg til gode seter, stillhet og nydelig musikkanlegg. Dette får man ikke i Tesla. Og ladehastigheten virker jo å være bedre på e-tron enn på Tesla. Lader mest hjemme i Bærum. Ionity og andre bygges ut hurtig og de er alle steder jeg kjører (sommerhytte på sørlandet og en fjelltur eller to til Geilo i løpet av vinteren). Vestlandsturer kjører jeg alltid i cabriolet med V8 og nyter flott motordur og landloge dufter. Gidder ikke lade på så lange turer.

Respekterer at andre ønsker en I-Pace, Tesla eller kona. Håper de koser seg med bilene sine. Selv synes jeg Tesla er dyrt i forhold til hva man faktisk får av bil. Kr 786000 for en ferdigutstyrt model S 75d uten mulighet for soltak og hengerfeste. Rekkevidde og akselerasjon er bra, men hva med bilene ellers?
I-Pace er nærmest å komme opp på nivå med e-tron.

Rekkevidden er bra nok på alle. Model S 100D koster faktisk nesten 950.000kr. Det synes jeg er mye for en Tesla Model S. Og e-tron lader potensielt faktisk en god del raskere om man absolutt skal kjøre elbil i over 25-35 mil.

z4rd

Grei skuring mtp smak og behag, men hva skjer med trangen til å «rakke tilbake» på Tesla spesielt?

De fleste kritikerne av e-tron her, etter min oppfatning, har vært skuffede potensielle kjøpere av e-tron. Meg selv inkl. Jeg stod i kø fra april for nesten to år siden. For meg blir dette nok et innlegg for å rettferdiggjøre egne valg.

Kos deg med din e-tron. Den blir nok en drøm å kjøre! Selvom en S75D har bedre rekkevidde, om du vil eller ei :p
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. desember 2018, klokken 20:19
Grei skuring mtp smak og behag, men hva skjer med trangen til å «rakke tilbake» på Tesla spesielt?

De fleste kritikerne av e-tron her, etter min oppfatning, har vært skuffede potensielle kjøpere av e-tron. Meg selv inkl. Jeg stod i kø fra april for nesten to år siden. For meg blir dette nok et innlegg for å rettferdiggjøre egne valg.

Kos deg med din e-tron. Den blir nok en drøm å kjøre! Selvom en S75D har bedre rekkevidde, om du vil eller ei :p

Har flere ganger hatt lyst til å kjøpe en Model S, men klarer aldri å bli fornøyd med bilen når jeg prøvekjører den. Prøver meg stadig bort fra den. Derfor er det ikke nedrakking, men det er litt «endelig kan vi som har høyere krav til bil enn Tesla klrer å levere kjøpe elektrisk bil». Rekkevidde og akselerasjon er ikke alt. Og bryr meg ikke om det som er over 30 mil. Behagelig at jeg endelig kan bli høvelig greit fornøyd.

For de som mener Tesla er bra nok for de er det bare å kjøre og kose seg. Men jeg er ikke fornøyd med bilmodellene deres etter mine krav. Regner med det er lov å nevne på et Audi-forum uten at det blir å betrakte som nedrakking av Tesla  ;)
Endelig kan jeg kjøpe en bil jeg mener er en skikkelig bil. Noe jeg mener Tesla-modellene ikke innfrir på. På langtur kan en Tesla kjøre lenger. Men en bensinbil kjører enda lenger igjen...

z4rd

Jeg forstår deg godt, men må si meg uenig i «endelig kan vi som har høyere krav til bil enn Tesla klrer å levere kjøpe elektrisk bil».

Det er mange ting Audi ikke leverer på med e-tron. Derfor mange som har Tesla i dag ikke bytter til e-tron på dagen. Selvom noen sikkert bytter for å teste noe nytt.

Så til slutt handler det om hva den enkelte vekter høyest. Og der er folk veldig forskjellige, både mht smak/preferanser og ulike behov. Det må alle respektere. Men å fremstille subjektive forhold som fakta, blir etter mitt syn feil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

Men vi trenger ikke høre om hvor fantastisk Tesla er og hvor elendig e-tron og alle andre er her inne på Audi-forum. Regner med det er masse andre steder man kan snakke om sånt.

Ikke rart det blir stille her inne.

Utsagn som nevnt lenger oppe her i tråden:

«For de "billige" merkene/modellene er det utpreget åpenhet og diskusjonsvilje rundt problemer og ting folk lurer på.
Når man kommer opp i høyere prisklasser (den myteomspunnede "premiumklassen") er tonen en helt annen. Her er tydeligvis fornektelsesgenet høyt utviklet. Jaguargruppene er spesielt morsomme å følge. Mange sliter ganske heftig med bilene»

Veldig tullete skrevet synes jeg og sånt er det ikke nødvendig å svare på.

Etterpå går man og lurer på hvorfor folk ikke følger på dette forumet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA