Hvorfor er absolutt alle hjemmeladestasjoner så stygge?

Startet av Balaklava, onsdag 26. desember 2018, klokken 06:42

« forrige - neste »

elekTrond

Snekre ei fuglykasse da vel? Folk bygger jo inn varmepumpene sine og bygger små hus til søpledunkene sine.

Som et sidespor nevner jeg den plassbygde hurtigladebua på ... var det Røros? Eller alle her som klagde på den nye Superladern i den rosemalte torvtak-hyttegrenda (Røldal?) *glemsk*

Hva med å montere boksen på innsiden, og trekke ut kun det du trenger, nett som ei hagekran. Tar du den helt ut, setter du opp en "flush mount" innfelt type2 kontakt. Mer minimalistisk og funkis får du det ikke.
'13 Mjau

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. desember 2018, klokken 13:40
LEDene i ringen rundt type 2 uttaket kan dimmes i 3 nivåer eller også slås helt av.

Det skal jeg gjøre etter jul. Akkurat nå står den veldig i stil til julelyset ved siden av :P

Balaklava

Sitat fra: elekTrond på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:34

Hva med å montere boksen på innsiden, og trekke ut kun det du trenger, nett som ei hagekran. Tar du den helt ut, setter du opp en "flush mount" innfelt type2 kontakt. Mer minimalistisk og funkis får du det ikke.

Hva om utgangspunktet var det du beskriver, en minimal og funksjonell løsning.

Så kunne de jo spørre kundene om de kanskje ønsket en stygg plastboks med litt lys og sånn hengende på utsiden i stedet?

Så kunne kundene velge blant de som ser ut som såpedispensere, fasttelefoner med og uten yppige Led lys i farger osv.
.....

En enkel og funksjonell løsning får vel en elektriker til med hyllevare? Hvorfor en sånn stygg boks?

Balaklava

Hvorfor kan ikke en elektriker sette opp lading for elbil uten å måtte gå omveien via en annen leverandørs boks. Er det magi i boksen? Kan ikke elektrikere kjøpe hyllevare og installere?

elekTrond

"Du har vel sånn der mobiltelefon òg, du? Å rense fisken er halve gleden."  Det du egentlig ønsker deg, Sutalaus, er trådløs lading. ;) :+1:

Ellers mange takk til Siw @ Salamanderbanken. Jeg visste ikke at jeg schukoladet med "type 3". :D Forøvrig fikk jeg vondt i hodet av hvordan de forklarte at "volt er lik strøm".
EDIT: @18:31 - Ja, det er svart magi. "Never let the magic smoke escape."  :laugh:   *poff*  :'(
'13 Mjau

Ferry

Sitat fra: elekTrond på onsdag 26. desember 2018, klokken 19:18
Ellers mange takk til Siw @ Salamanderbanken. Jeg visste ikke at jeg schukoladet med "type 3". :D Forøvrig fikk jeg vondt i hodet av hvordan de forklarte at "volt er lik strøm".

Er ikke så lett å skjønne hva du snakker om her, men jeg er ikke i tvil om at det innebærer vondt i hodet, - i morgen!  :D ;D

jkirkebo

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 26. desember 2018, klokken 18:31
Hvorfor kan ikke en elektriker sette opp lading for elbil uten å måtte gå omveien via en annen leverandørs boks. Er det magi i boksen? Kan ikke elektrikere kjøpe hyllevare og installere?

Det går fint det, nødvendige komponenter for å bygge en ladestasjon i en egen boks eller inn i sikringsskapet finner du f.eks her:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elekTrond

@Ferry: Ahhahaha ja, ser det "mangler" noe. (Kontekst : ) Siw jobber i Santander. Les svar #19, der den Stundesløse prater med seg sjøl i porselénstelefonen. :D

@jkirkebø: Sjå der ja. Og jeg som trodde du hadde slutta med Mainpine for å pushe ferdige bokser. En kompis kjøpte byggesett av deg for noen år siden og virka veldig fornøyd. Hvor mange slike har du solgt nå?
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: elekTrond på torsdag 27. desember 2018, klokken 01:04
@Ferry: Ahhahaha ja, ser det "mangler" noe. (Kontekst : ) Siw jobber i Santander. Les svar #19, der den Stundesløse prater med seg sjøl i porselénstelefonen. :D

@jkirkebø: Sjå der ja. Og jeg som trodde du hadde slutta med Mainpine for å pushe ferdige bokser. En kompis kjøpte byggesett av deg for noen år siden og virka veldig fornøyd. Hvor mange slike har du solgt nå?

Selger ikke komplette byggesett men jeg fører alle enkeltkomponentene. Det har nok fort blitt solgt en del hundre av disse kontrollerne. Jeg har ikke telling på de, men gjetter på ca. 500.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Elektronikken og styringen må jo være et sted, så derfor er der en boks. Noen har brukt penger på design og selger sikkert greit på det for de som liker dem, mens andre har gått for det praktiske.

Boksen kan selvsagt fint monteres inne; jeg tenker å montere min Tesla Wall Charger inne i garasjen slik at den er beskyttet mot vær og vind, og bare ha kabelen ut gjennom en allerede eksisterende liten luke mellom portene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingeniøren

Sitat fra: cra på torsdag 27. desember 2018, klokken 09:37
Elektronikken og styringen må jo være et sted, så derfor er der en boks. Noen har brukt penger på design og selger sikkert greit på det for de som liker dem, mens andre har gått for det praktiske.

Boksen kan selvsagt fint monteres inne; jeg tenker å montere min Tesla Wall Charger inne i garasjen slik at den er beskyttet mot vær og vind, og bare ha kabelen ut gjennom en allerede eksisterende liten luke mellom portene.

Så du bryr det ikke med å beskytte en bli til nærmere en mill for vær og vind  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

cra

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 27. desember 2018, klokken 10:55
Så du bryr det ikke med å beskytte en bli til nærmere en mill for vær og vind  ;D

Jo, men nå er det engang slik at bilen ikke går inn i garasjen.  :'(

(Man kan forøvrig fint få tak i en Tesla til nærmere 0,- enn 1M ;) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA