Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Røa Autoco / Bytte fra blybatterier til Litihum (på eldre modell)

Startet av Docjensk, mandag 14. november 2011, klokken 20:10

« forrige - neste »

Docjensk

I lys av at vi alle får bidra til en bedre og lykkeligere Think-hverdag m problemløsning ???, har jeg lyst å melde en erfaring med dab-radio i Think'n min.

Bilen var ny og hadde fått installert fancy 8) FM radio m Bt og allting. Nå er vi veldig glade i radio og ble raskt skuffet :-[ over å finne skurr og dårlig signal på normalt gode radiokanaler.

Høyden Auto tilbydte seg å montere støyskjermer da man antok dårlig jording/lite metall i bilen som årsak til manglende antennefunksjon(?) Det hjalp litt, men fortsatt ikke helt fornøyd.

Da gikk jeg til innkjøp av DabRadio ;D fra Kenwood til ca 2000,-. Høyden Auto tilbydte seg å installere den gratis siden radioen hadde vært så dårlig fra begynnelsen av-ble fint montert og lite synlig (egen antenne for dab i hø.frontvindu). Opprinnelig radio ble solgt.

Resultat: DabRadio=perfekt! Nå nyter vi norgennyhetene med fantastisk klar lyd!

Glimrende kundeservice igjen! ::)

commiesoft

Hei, DAB var et godt tips. Det er et eller annet problem med antenneystemet i denne bilen, som selvfølgelig kan løses.

Selv bestilte jeg denne idag:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230695437598&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:US:1123

Med kassettspiller, og vriknotter for volum/tuning/bass/diskant + 3.5mm jack.

Kassetter er konge,  ;D

Focus

med denne kan den originale radioen beholdes.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

kula

Kjøreropptil flere tunneler daglig; hvordan fungerer DAB i tunnelene???
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Focus

dab fungerer ikke i tunneller. Det fungerer og dårlig i veldig kupert tereng feks ved høye fjel. Dab er igrunden ikke en god løsning for bil.
Jeg tror heller ikke at det kommer til å bli bedre med tiden. Det er bar 2 land så hvidt jeg vet som har satsa på det og det er england og norge. England har derimot ikke vedtatt å legge ned FM Nettet. Det tror jeg ikke norge kommer til å gjøre heller, selv om de sier det.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

Sitat fra: I-MIEV på søndag 13. november 2011, klokken 11:36
dab fungerer ikke i tunneller. Det fungerer og dårlig i veldig kupert tereng feks ved høye fjel. Dab er igrunden ikke en god løsning for bil.
Jeg tror heller ikke at det kommer til å bli bedre med tiden. Det er bar 2 land så hvidt jeg vet som har satsa på det og det er england og norge. England har derimot ikke vedtatt å legge ned FM Nettet. Det tror jeg ikke norge kommer til å gjøre heller, selv om de sier det.

DAB fungerer da like fint som FM i tunneler. Dvs. fint hvis tunnelen er bygd ut med DAB og ikke i det hele tatt om den ikke er det. Nesten akkurat som FM, dog får man gjerne tilgang på kun noen få FM-kanaler i utbygd tunnel mens man får alle DAB-kanaler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Jeg har kjøpt tidligere nevnte adapter og kjørt med den i noen måneder nå.
Jeg har ikke vært i en eneste tunnel der det virker, men det gjør jo heller ikke FM der. Dab er marginalt bedre enn FM i stavanger området. Men det er mange plasser det ikke virker og feks langs hafrsfjord fra grannes mot møllebukta. og forbi amfien på madla.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

Sitat fra: I-MIEV på søndag 13. november 2011, klokken 11:47
Jeg har kjøpt tidligere nevnte adapter og kjørt med den i noen måneder nå.
Jeg har ikke vært i en eneste tunnel der det virker, men det gjør jo heller ikke FM der. Dab er marginalt bedre enn FM i stavanger området. Men det er mange plasser det ikke virker og feks langs hafrsfjord fra grannes mot møllebukta. og forbi amfien på madla.

Her på det sentrale østlandet er det ihvertfall en god del tunneler som er utbygd for DAB så det skiller tydeligvis mye mellom landsdelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Jeg tror og det kommer av hvilken stasjon som er innstildt. Jeg hører for det meste på altid nyheter når jeg kjører.
Nå skal det i all referdighetens navn og sies at jeg ikke har gjort noe avansert med antenne. Den ligger sammen med adapter i hanskerommet.
Det er nok meningen at den skal limes på enten front ruta eller bakruta tror jeg.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

commiesoft

Hei, nå har jeg nettopp hentet bilstereoen jeg linket til, over, og den SKAL jeg få til å virke i Thinken.

Tok av lokket, og det er en helt analog radio, med AM/FM og local/distance bryter i tillegg.

Jeg bestilte ett 12V støyfilter, og håper det holder, men det er merkelig hvor dårlige mottakerforholdene er i denne bilen.

Jeg tror det er noe med antennen. Er det noen som vet hvordan takantennen kan byttes ut med noe annet, og hvordan en ny coax kan trekkes ned til en ny bilradio?

Elmo

Sitat fra: commiesoft på onsdag 16. november 2011, klokken 18:10
Jeg tror det er noe med antennen. Er det noen som vet hvordan takantennen kan byttes ut med noe annet, og hvordan en ny coax kan trekkes ned til en ny bilradio?
Jeg har ikke sett på detaljene men problemet har vel vært oppe her før. Tror du kan finne noe i disse to trådene  DAB og DAB+ mottaker og Radiostøy i Think
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Skjønner ikke helt problemet, nå hører jeg mest på USB, men har ikke noe problem med å få inn P3, P5, P5, radio norge +++ med FM-radioen min og standard antenne...  ???

Forøvrig tenker jeg å ta ned deler av taktrekket snart for å legge opp noen greier, så med mindre du har gjort det før da så kan du få noen hint hvordan ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på torsdag 17. november 2011, klokken 00:07
Skjønner ikke helt problemet, nå hører jeg mest på USB, men har ikke noe problem med å få inn P3, P5, P5, radio norge +++ med FM-radioen min og standard antenne... 
Helt enig, mulig det ble gjort noen forbedringer på de aller siste bilene?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

Trådstartern har jo samme problem som flere har med Think, støy, og løste det med en DAB radio.

Selv liker jeg å høre på AM, og da er problemet litt større. Får se om støyfilteret gjør jobben, ellers ser jeg de har takantenner på ebay med innebygde forsterkere, så jeg kommer til å bestille en sånn en i tillegg, de forsterker jo signalene før de kommer inn i bilen.

Docjensk

Hei igjen
Jeg startet tråden ut fra egne erfaringer med bruk av radio i Østfold, Moss. Dab-radioen min har også FM, USB og CD. Når jeg er på langtur hender det at dab faller ut, da bytter jeg til FM m noe svakere signaler /mer støy, men fungerer greit i korte perioder.

Poenget er: kan du motta DAB-signalerdr du bruker bilen, løser det radiostøyproblemene i Thinken ( i allefall i min)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA