Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hilseplikt blant El-biler?

Startet av Griffel, tirsdag 06. november 2007, klokken 13:54

« forrige - neste »

Griffel

Teknisk Ukeblad har siden 2002 kåret årets ingeniørbragd, en av kandidatene i år er Miljø-Produkter AS som kan ha funnet opp det ultimate generatorsettet for hybrid biler.

Systemet er patentert, istedet for å å drive en roterende veivaksel driver den en vippeveiv, noe som gjør at kraften fra stempelet utnyttes bedre fordi vinkelen mellom veiv og stempelstang er nær 90 grader i tenningsøyeblikket, mens den for en roterende veiv er nær 0. Derfor bør virkningsgraden bli en god del bedre men det gjenstår å verifisere.

Tegning se:
http://www.tu.no/samferdsel/article118645.ece

Hadde den vært tegnet to eller fire sylindret istedet for svinghjul hadde det kanskje vært enklere å forstå at dette kan gi en gevinst,. Motoren driver så en vippe generator, som er et kjent prinsipp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

EVlithium.net

Alt for mange bevegelige deler her og det går mye energi bort i å dra de tunge kobberspolene frem og tilbake...gir alt for mye tap av effekt!  den der vil faktisk fungere dårligere en en vanlig gennerator ...   
Webstore: www.evlithium.net

elektrolux

#2
Mener å ha sett et enda enklere system der stempelet er en del av generatoren. Altså et løst stempel av magnetisert jern som beveger seg i en sylinder omkranset av viklinger. Tennplugg i begge ender, og ingen veivaksel.

Dermed blir det kun en bevegelig del, og strengt tatt ikke en stempeldreven generator. Generatoren og stempelet er jo samme del. Altså blir ikke generatoren drevet av stempelet....

Hilsen en som alltid er på jakt etter avgiftstilpassete løsninger ;)

Redigering 21 apr: Og der var jammen et bildet av generatoren som har et stempel, men som pr definisjon ikke er stempeldrevet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA