Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

Leaffen

Sitat fra: 2EL på søndag 03. februar 2013, klokken 08:47
Aldri hørt noe om det.
Men jeg tror ikke noe på at man kan få en ny batteripakke til Leaf for 5000$.

Det er langt under det men må ut med for en litium-ion pakke fra Kina på den samme størrelsen.

Det har du nok helt rett i. Men jeg tipper 5000$ ikke er så langt unna produksjonskostnad til Nissan. I hvert fall hvis man kalkulerer etter bidragsmetoden.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Back on topic.

Var nettopp på ettårs service. 18.000 km. Fikk 4x5 stjerner. Ingen nedgang i batterikapasitet. Har fulgt laderådene. Normalt ladet kun til 80%. 100% kun hver 14 dag for å balansere (eller ved behov). Har i hverdagen ikke behov for hurtiglading (kanskje 10 ganger totalt). Ikke satt bilen fra meg direkte i solen. Har aldri sett mer enn 4 streker på temperaturindikatoren på batteripakken.

Kunne jo tenkt meg en status som sa for eksempel 98,3% av opprinnelig kapasitet. Men dette vil de tydeligvis ikke ut med.

Skal bli interessant å se hvordan utviklingen blir etterhvert. Planlegger å ha bilen som en nummer to bil i mange år. Passer jo glimrende til bynær kjøring.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på søndag 03. februar 2013, klokken 08:47
Aldri hørt noe om det.
Men jeg tror ikke noe på at man kan få en ny batteripakke til Leaf for 5000$.

Det er langt under det men må ut med for en litium-ion pakke fra Kina på den samme størrelsen.

Det er nok en "core exchange" inne i bildet også. De gamle pakkene har nok en vesentlig verdi i stasjonær energilagring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Min bil har gått 23.000 km, mer eller mindre alltid ladet til 100%, med mindre bilen skal stå i ro mer enn en dag eller to. Hatt kun en strek på temp flere ganger, hurtigladet opptil fire ganger på en dag.

Har SOC på 98,9% når bilen er fulladet.

Lånebilen jeg hadde mens den var på "spa" hadde 99,2% ved fullading. Den var fabrikkny og hadde gått 30km.

Altså 0,3% batteritap på litt over ett år og 23k km, hvis SOC faktisk gjenspeiler dette korrekt.

Fikk dessverre ikke noen batteri-rapport etter servicen. :(

Mortenmann

Sitat fra: gbzdoc på søndag 03. februar 2013, klokken 12:59
Min bil har gått 23.000 km, mer eller mindre alltid ladet til 100%, med mindre bilen skal stå i ro mer enn en dag eller to. Hatt kun en strek på temp flere ganger, hurtigladet opptil fire ganger på en dag.

Har SOC på 98,9% når bilen er fulladet.

Lånebilen jeg hadde mens den var på "spa" hadde 99,2% ved fullading. Den var fabrikkny og hadde gått 30km.

Altså 0,3% batteritap på litt over ett år og 23k km, hvis SOC faktisk gjenspeiler dette korrekt.

Fikk dessverre ikke noen batteri-rapport etter servicen. :(
Hvordan måler du SOC?
SølvLeaf

gbzdoc

Med et SOC meter.
Jeg kjøpte det brukt og ferdig montert fra en på forumet.

Veldig kjekt på langtur. :-)

Jonny

Det er ett element som ikke kommer fram når det gjelder Lipo batteriene og det er att de blir dårligere med tid. Dette vil skje uannsett hvordan mann behandler batteriene. Nå sies det att LipoFe batterier skal være de beste, men "time will show". Lipo batterier er igrunn ferskvarer og ingen kan si eksakt hvor lenge de vil vare. Hvis Leaf en min klare å beholde 90% etter 5 år og 80% etter 10 år så skal jeg være kjempe fornøyd, men trur ikke dette vil være mulig. 
Kjører Rød Nissan Leaf.

RuneW

Sitat fra: Jonny på mandag 04. februar 2013, klokken 21:06
Det er ett element som ikke kommer fram når det gjelder Lipo batteriene og det er att de blir dårligere med tid.

Dette elementet har vel kommet relativt tydelig fram, eller hur? Det er vel ingen som går rundt og tror at ikke batterikapasiteten vil forringes over tid?

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke belyst at LiPo(Fe)-batterier blir dårligere over tid...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA