Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av Go-carter, mandag 14. november 2011, klokken 00:05

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Skimter i noen bilder fra Elkhart, at USA-Thinkene har J1772 plugg, i motsetning til den vi har her i Norge.

Uansett, ser også at det benytter seg av denne:

http://store.leviton.com/dp/B004G6ZSZG

hjemmeladestasjonen. Vel, nå diskuteres jo flittig at dette er unødvendig, i Leaf-forumene  ;D Men det hadde jo likevel vært kjekt å ha, så man slipper å dra ut ladekabelen man har i bilen hver dag...

Noen flere som vet noe om dette? :) Nysgjerrig som vanlig...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Jeg har kjøpt meg en 2009 Think i tillegg til min Leaf. Er det mulig å bygge om ladeuttaket til Thinken til J1772 plugg? Tipper pilotsignalet er det samme?
Vil da Nissan sin 10A gi rett firkantpuls til Think slik at den også lader 10A, og 16A Leaf gir 14A på Think?

Er det noe i softchargeren under bagasjerommet som tar imot pilotsignalet eller er det PCU? Den er ikke tegnet inn i skjemaet!

Skjema for J1772 ser relativt greit ut: http://en.wikipedia.org/wiki/File:J1772_signaling_circuit.gif

Plugg for å sette på Thinken er greit å finne på ebay: http://www.ebay.com/itm/J1772-Inlet-Connector-32-Amp-/251045077799?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7373e327
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på torsdag 17. mai 2012, klokken 23:15
Jeg har kjøpt meg en 2009 Think i tillegg til min Leaf. Er det mulig å bygge om ladeuttaket til Thinken til J1772 plugg? Tipper pilotsignalet er det samme?
Vil da Nissan sin 10A gi rett firkantpuls til Think slik at den også lader 10A, og 16A Leaf gir 14A på Think?

Er det noe i softchargeren under bagasjerommet som tar imot pilotsignalet eller er det PCU? Den er ikke tegnet inn i skjemaet!

Skjema for J1772 ser relativt greit ut: http://en.wikipedia.org/wiki/File:J1772_signaling_circuit.gif

Plugg for å sette på Thinken er greit å finne på ebay: http://www.ebay.com/itm/J1772-Inlet-Connector-32-Amp-/251045077799?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7373e327

Dette har vært delvis diskutert før, og der tror jeg electrolux egentlig konkluderte med at Think har et unikt pilotsignal.

MEN!

Jeg leser på det amerikanske Think-forumet(som bruker J1772 standaren) at de bruker helt tilfeldige ladebokser over alt... Så kanskje det er et universalt pilotsignal like vel? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på torsdag 17. mai 2012, klokken 23:54
Dette har vært delvis diskutert før, og der tror jeg electrolux egentlig konkluderte med at Think har et unikt pilotsignal.

Har ikke konkludert med det!

Håper bare å finne en måte å unngå hele kladden som både er dyr og dårlig.

Med en J1772 plug i bilen kunne vi i alle fall brukt hyllevare til lading, og beholdt mye av sikkerheten som tiltenkt dette ladesystemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Men da er det bare en ting å gjøre og det er å måle pilotsignalet.

Vil bryteren som står i ladeinntaket på Think avbryte laderen før kontaktene går fra hverandre eller er den kun for varsling om at kabelen står i?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på fredag 18. mai 2012, klokken 10:00
Vil bryteren som står i ladeinntaket på Think avbryte laderen før kontaktene går fra hverandre eller er den kun for varsling om at kabelen står i?
Ja, det er innebygget en magnetbryter i kontakten. Magneten sitter i kontakten på ladekladden, sjekk med et kompass. Ladingen stoppes når kontakten trekkes ut ca 5 mm. Teoretisk sett er det vel mulig å nappe ut kontakten så raskt at bilen ikke får tid til å avslutte ladingen mens det er forbindelse på 230V AC, men...
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

#6
Sitat fra: El rayo på fredag 18. mai 2012, klokken 22:29
Sitat fra: Lynet på fredag 18. mai 2012, klokken 10:00
Vil bryteren som står i ladeinntaket på Think avbryte laderen før kontaktene går fra hverandre eller er den kun for varsling om at kabelen står i?
Ja, det er innebygget en magnetbryter i kontakten. Magneten sitter i kontakten på ladekladden, sjekk med et kompass. Ladingen stoppes når kontakten trekkes ut ca 5 mm. Teoretisk sett er det vel mulig å nappe ut kontakten så raskt at bilen ikke får tid til å avslutte ladingen mens det er forbindelse på 230V AC, men...

Toppers, da kan man istedet bruke bryteren i pistolen på J1772 til å avbryte ladingen. Håper da at Thinken avbryter ladingen selv om det er en 150ohms motstand i J1772. 

Da må jeg bare forske litt på pilotsignal før jeg setter i gang.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA