Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: blanding av nye og gamle blokker i et batteri

Startet av Griffel, tirsdag 06. november 2007, klokken 13:02

« forrige - neste »

Griffel

Teknisk Ukeblad 34 07 har spandert 6 sider på Elbil uten at det står så alt for mye.

Om Made in Økeren står et de lager litt over en bil/dag og litt om litiumbatterier som er på gang, blant annet at Buddy skal utvide antall pilotkunder på litiumprosjektet som ledes av Arne Magnus Berge.

Om Think står det at: «den anerkjente svenske bilanalytikeren Matts Carlsson mener at Think-bilene er så dyre at de kommer til å prise seg ut av markedet.» og at «muligens vil vil brukere kjøpe elbiler for å synliggjøre at de tar miljøansvar., og er forberet på å legge ut relativt mye penger for en slik bil.»

Til dette svarer Think direktør Jan Olaf Willums at:
«For det Norske markedet er prisen fastsatt, men andre land har vi fortsatt ikke priset bilen.» vidre at «For andre markeder enn Norge blir prisen på hele bilen regnet ut ifra prisene i det aktuelle landet på blant annet bensin, elektrisitet og forsikring. Totalt vil det bli lilligere å drifte Think i forhold til en annen bil.

Så får vi håpe at Think raskt kommer igang med salg i andre land slik at vi kan importere en billig Think fra et land med lave bilavgifter, billig bensin og dyr strøm. ::)

Ellers sto det litt om interessen i andre land. I London slipper elbiler gratis gjennom bomringen, og at i USA som jo kanskje ikke er kjent for sin store interesse for miljø er det rundt 50 000 elbiler, og at det er bestilt 550 stykker av supersportsbilen Tesla som jo er kjempedyr i USA sammenlignet med andre sportsbiler.

En liten sammenligning mellom elbiler og kolektiv var det også plass til. En liten elbil med en person har omtrent samme energiforbruk som en person på Tbanen, litt lavere en en person på trikken og enda litt mindre enn en på bussen. MAO liten Elbil (Elmotorsykkel) er den mest miljøvennlige formen motorisert transport, bedre enn kollektiv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Sitat fra: Griffel på lørdag 03. november 2007, klokken 13:45
MAO liten Elbil (Elmotorsykkel) er den mest miljøvennlige formen motorisert transport, bedre enn kollektiv.

Det siste der var jo ett interessant argument. For oss som bor i Kristiansand hvor vi hverken har T-bane eller trikk, betyr det jo at liten El bil er det mest miljøvennlige alternativ som finnes ;D ;D

ER det forresten noen som vet hvor stor forskjell i energibruk er det mellom de ulike elbilene?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Meget godt poeng Pluto.

Der er betydelige forskjeller på forskjellige elbilers forbruk.

For å sammenligne rettferdig må en se hvor mye strøm en må lade før en kan kjøre. Eller etter at en har kjørt. (logisk nok, men noen regner lagret energi delt på forbruk, og eliminerer dermed tap i lader og batteri.)

F.eks så er der lagret ca 11 kWt i en 20 blokker PSA, men en må tilføre 16-17 kWt for å fylle opp en slik bil.

M.a.o et betydelig tap i denne typen batteri/lader. Dersom en greier 80+ km blir dermed forbruket ca 2 kWt/mil

En Partner med 27 blokker, og samme rekkevidde er dermed oppe i ca 2,7 kWt / mil

(Enviro sin tilsvarende bil, men med Litium batteri; Fiat Doplo bruker kun 11 kr / 100 km ??? noe som skulle tilsvare ca 1,5 kWt / mil dersom en regner 75 øre kWt)

Til sammenligning gikk Cityel, med NiCd , 50 km etter 3 kwt  tilført energi, Dermed er forbruket på denne "bilen" ca 0,6 kWt/mil

EVT scooteren trenger ca. 1/2 kWt etter 30 km, og går dermed av med seieren som mest miljøvennlige transport med 0,17 kWt/mil.

(Kanskje mer miljøvennlig enn å spasere, da vi også slipper ut mer CO2 ved trimming, enn ved avslapping.)

Alle disse er målt med en ekte kWt måler som gjerne kan skaffes gratis hos din lokale strømleverandør. Claes Olson sin sak som ikke måler like nøyaktig på denne typen last. (induktiv i stedet for resistiv)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Iinteressant det med det at det skulle være mer mijøvennlig å kjøre scooter enn å gå. Må nok beregne dekkslitasje kontra skoslitasje, miljøgevinst av bedre helse kontra kroppsslitasje med mer for å ende opp med en vinner, men interessant.

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2007, klokken 05:07
målt med en ekte kWt måler som gjerne kan skaffes gratis hos din lokale strømleverandør. Claes Olson sin sak som ikke måler like nøyaktig på denne typen last. (induktiv i stedet for resistiv)

Hva mente du med en ekte kWt måler som man kan få gratis? Jeg har selv den Clas Ohlsson varianten.


Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Ta en titt inne i sikringsskapet ditt. Det er slike målere som elverkene gjærne har overskudd av etter bytting til nye digitale målere.

Ellers er Think kassen din klar til retur. 2 blokker må desverre avskives / lagres , 1 blokk er reddet opp fra 90 Ahr til ca 100 Ahr, og resten var overaskende bra til å være totalt uttørka. 7-10 dl pr blokk er nifst tørst.

Ken har 3 bra blokker
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#5
Sitat fra: elektrolux på søndag 04. november 2007, klokken 05:07

F.eks så er der lagret ca 11 kWt i en 20 blokker PSA, men en må tilføre 16-17 kWt for å fylle opp en slik bil.


Dette har jo også med etterladingen å gjøre. avbryter en ladingen rundt 100% tilsvarer 0-100% ca 12kWh, og det er jo strengt tatt ikke nødvendig med full syklus mer enn en gang per uke i følge instruksjonsboken.

Ellers tror jeg det spiller liten rolle om en bruker en vanlig kWh måler eller Clas Olhsons (men jeg var ikke klar over dette med at den måler tilsynelatende effekt). En likeretter er ikke langt fra en en Ohmsk last så feilen blir liten. Målingen med Chlas Olson (dersom den måler tilsynelatende effekt) vil vise et litt for høyt forbruk, men antagelig godt innenfor den usikkerheten en må regne med. Gamle målere som en kan få gratis er mekaniske, og på grunn av øket friksjon i lager og telleverk viser de for lite (og det var kanskje er grunnen til at e-verket skiftet dem ut).

Etter noen målinger (med Clas Ohlsons dings) viser det seg at jeg bruker ca 1,6kWh/mil med avbrutt lading. (mindre enn en pasassjer på T-banen).

Ellers vill jeg anbefale alle som kjøper elbil å kreve strømforbruk oppgitt i Wh/km og fnyse av kr/km. kr/km er ingen energi enhet og det er det er nokk av variable som påvirker dette, antagelig er det også en oversettelse fra cent/mile.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

"Den er for dyr"
sa også Hegnar til meg da jeg en gang sto parkert ved siden av han , og nevnte at han som økonom burde satse på elektrisk drift.
-Og så startet han opp sin Maseratiellerhvadetnåvar,- som kostet en drøy Think pr år å kjøre med.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA