Hovedmeny

Tesla modell X75?

Startet av AudiTron, torsdag 13. desember 2018, klokken 14:36

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Kim-
ankomst Eidfjord med 53%, ladet til 70% og ankom Haugastøl med 37% igjen på batteriet. Det vil si at fra Bergen-Haugastøl hadde jeg ankommet hytten med 17% igjen dersom jeg ikke hadde ladet på veien.

Du burde vel hatt 20% igjen da, hvis du ikke hadde ladet 17%.

I 1000 m høyde har du lagret ca 7% som potensiell energi. Med litt tap burde hjemturen da kreve rundt 13% mindre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: creal på fredag 14. desember 2018, klokken 12:40
Ja, flust av turer  :) Typisk med fullastet bil - lufttrykket er bra, og varmen sparer jeg ikke på. Som sagt - dette er når jeg kjører uten å ta hensyn til rekkevidde overhodet. Rekkevidden er dels avhengig av kjørestil, men jeg tror nok mange elbileiere har lagt om til fast økokjøring uten helt å tenke så mye over det. Ihvertfall om man mener 30 mil er vinterrekkevidden til X75D kjørt som en vanlig bil.
Er vel ingen her inne som har sagt at 30 mil er vinterrekkevidde på X75D "kjørt som vanlig bil".

Halvering av rekkevidde er helt villt. Jeg kjører hardt, og kjører vår som jeg kjørte X5 med masse gamp. Aldri vært i nærheten av å ligge på 400Wh/km på en langtur. Skjønner ikke hvordan det skal gå an å klare det uten å ha henger.

Øyvind.h

Klarte å få forbruket opp i 390Wh/km på mandag. 100km/t, 12m/s motvind og boggihenger på slep med en god del last på.

Klarte det også i sommer i ca 90km/t med campingvogn bak.

Uten vogn ligger forbruket på rundt 270-280 når jeg ligger i ca 130km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 14. desember 2018, klokken 20:12
Sitat fra: creal på fredag 14. desember 2018, klokken 12:40
Ja, flust av turer  :) Typisk med fullastet bil - lufttrykket er bra, og varmen sparer jeg ikke på. Som sagt - dette er når jeg kjører uten å ta hensyn til rekkevidde overhodet. Rekkevidden er dels avhengig av kjørestil, men jeg tror nok mange elbileiere har lagt om til fast økokjøring uten helt å tenke så mye over det. Ihvertfall om man mener 30 mil er vinterrekkevidden til X75D kjørt som en vanlig bil.
Er vel ingen her inne som har sagt at 30 mil er vinterrekkevidde på X75D "kjørt som vanlig bil".

Halvering av rekkevidde er helt villt. Jeg kjører hardt, og kjører vår som jeg kjørte X5 med masse gamp. Aldri vært i nærheten av å ligge på 400Wh/km på en langtur. Skjønner ikke hvordan det skal gå an å klare det uten å ha henger.

Det skjønner ikke jeg heller. Sliter med å komme nær 400Wh/km MED henger. Måtte vært en diger skaphenger eller campingvogn isåfall. Forrige hengertur for min del var på tirsdag, kjørte da snaue 300km med stor varehenger (320x180cm boggi) med en pakke materialer bakpå. Hengervekt et sted mellom 1,5 og 2 tonn. Forbruket ble 317Wh/km, og det var minusgrader hele veien.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Sitat fra: gr på fredag 14. desember 2018, klokken 20:12
Sitat fra: creal på fredag 14. desember 2018, klokken 12:40
Ja, flust av turer  :) Typisk med fullastet bil - lufttrykket er bra, og varmen sparer jeg ikke på. Som sagt - dette er når jeg kjører uten å ta hensyn til rekkevidde overhodet. Rekkevidden er dels avhengig av kjørestil, men jeg tror nok mange elbileiere har lagt om til fast økokjøring uten helt å tenke så mye over det. Ihvertfall om man mener 30 mil er vinterrekkevidden til X75D kjørt som en vanlig bil.
Er vel ingen her inne som har sagt at 30 mil er vinterrekkevidde på X75D "kjørt som vanlig bil".

Halvering av rekkevidde er helt villt. Jeg kjører hardt, og kjører vår som jeg kjørte X5 med masse gamp. Aldri vært i nærheten av å ligge på 400Wh/km på en langtur. Skjønner ikke hvordan det skal gå an å klare det uten å ha henger.
høres sykt ut ja, selv på korte turer med kald bil har jeg aldri klart å komme over 280 med "maks aks" :P

AppleKnocker

Disse trådene om rekkevidde burde vært delt på geografi.

På vestlandet eller andre steder uten motorvei blir man møtt med vantro når man beskriver vinterrekkevidde på østlandske motorveier.

Nå har jeg lite erfaring med X, men min Model S har over 100 000 km et snittforbruk på 249Wh/km.
Halvering av typical om vinteren hvis man kjører på motorvei er ikke uhørt etter min erfaring.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AudiTron

Takker for alle svar. Blir ikke handel av Tesla model X allikevel. Til informasjon kan jeg opplyse om at pristilbudet var 804000kr, autopilot, hvit, 20"Nokian vinter og vegglader til 0.99% rente.. avventer til Audi kommer med en råere modell slik som e-tron sportsback eller GT.

olavxxx

Sitat fra: AudiTron på søndag 16. desember 2018, klokken 09:46
Takker for alle svar. Blir ikke handel av Tesla model X allikevel. Til informasjon kan jeg opplyse om at pristilbudet var 804000kr, autopilot, hvit, 20"Nokian vinter og vegglader til 0.99% rente.. avventer til Audi kommer med en råere modell slik som e-tron sportsback eller GT.
Hvis du ikke trenger plassen, se på model 3 performance. Rekkeviddekongen og 3.5s 0-100.

ethoring

Dette blir ren spekulasjon, men kan være at innstegsmodellen X75D oppgraderes til ca. 90 kWh batteri (når de konverterer til 2170-batterisylindre) tidlig i 2019. Da vil X være desidert mest bil for penga etter mitt skjønn. Sammenlignet med Audi/Jaguar altså.

olavxxx

Sitat fra: ethoring på søndag 16. desember 2018, klokken 10:50
Dette blir ren spekulasjon, men kan være at innstegsmodellen X75D oppgraderes til ca. 90 kWh batteri (når de konverterer til 2170-batterisylindre) tidlig i 2019. Da vil X være desidert mest bil for penga etter mitt skjønn. Sammenlignet med Audi/Jaguar altså.
I så fall ville jeg heller kuttet 75, solgt 100 som innsteg og 120 som toppmodell.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: olavxxx på mandag 17. desember 2018, klokken 07:24I så fall ville jeg heller kuttet 75, solgt 100 som innsteg og 120 som toppmodell.
Tror 120 kWh er litt høyt for hva man kan forvente. 110 kWh er mer sannsynlig, og da blir det liten forskjell ned til 100 kWh. Tror kanskje de heller ville fjernet en batterimodul fra 100 kWh batteripakken, slik at denne da blir ca 95 kWh.

En av hovedfordelene med 110 kWh ville kunne være ladetiden. Med samme ladefart som Model 3 MR ville en 110 kWh Model S/X kunne støtte 200 kW lading, eller mer. Mens 95 kWh fortsatt ville bare støtte ca 120 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#41
Hvis de lager et batteri som er 5mm høyere for å få plass til 2170, så vil jo det gi økt kapasitet med samme pakketetthet. Hvis vi antar at netto effektiv høyde i 18650 er 59mm, og i 2170 64mm, så skulle det tilsi 8-9% økt kapasitet.

Hvis vi i stedet ser på arealet i modulene, så er det plass til 354 2170 celler der det nå er 516 18650 celler. Hvis kapasiteten er 1.6 ganger større, så skulle det tilsi 9.7% mer.

Så jeg tror vi skal regne med  max. 110 kWh i første omgang.

Det ser ut til at i Model 3 har de samme spenning for alle batteriene, med 96 celler i serie (23+25+25+23 bricks i fire moduler). De  har bare forskjellig antall parallellkoblede batterier i hver "brick" (31-46). Så da står de jo ganske fritt mhp mindre batterier.  Jeg tipper 80 kWh som minste 2170 baserte batteri for S/X, siden det er et ubrukt tall.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA