Hovedmeny

Tesla modell X75?

Startet av AudiTron, torsdag 13. desember 2018, klokken 14:36

« forrige - neste »

AudiTron

Hei, er relativt ny i Tesla sin bilverden og har noen spm:

Hva kan man forvente av rabatt på inventory X75 med alt utstyr og vinterhjul?
Realistisk rekkevidde om vinteren hvis man bruker den som en normal bil?
Kommer det oppdaterte batterier med høyere celle tetthet ala model 3 snart?og vil dermed X75 bli faset ut med 85kwh som minste til samme pris?
Forventet verditap i året med 20 tusen km i årlig kjørelengde? Tenker også på alle konkurrentene som kommer kanskje virker negativt inn på bruktprisen?
Hvor ofte har Tesla kampanjer i løpet av året? Har fått ett tilbud på tesla model x75 med alt utstyr og vinterhjul inkludert kampanjerente.
Syntes dog det er litt dyrt sammenlignet med konkurrentene sine større batterier til samme pris.

geear

- Vet ikke med rabatt.
- Vinterrekkevidde på 25-30 mil.
- Ukjent for meg om batteripakkene vil bli endret, men det skjer jo stadig endringer. Tesla venter ikke på modellår for å endre, slik de fleste andre gjør. Det er fortløpende endringer. Gigafactory har vel ikke kapasitet til mer enn Model 3 med dagens produksjon, så spørs om det ikke er enklest for Tesla å ikke endre X og S også på en stund, men hvem vet. Syns 75 er en god innstegsmodell. Det finnes ingen 85-pakke for tiden, så hvem vet hva som kommer neste gang?
- Verditap er vanskelig å spå, krona er svak nå, men kan selvfølgelig gå i begge retninger. Nyprisen påvirkes av dette, og det igjen påvirker bruktmarkedet. Samme med eventuell innføring av moms. Eller bompenger. I hver sin retning.
- Når du nevner konkurrenter med større batteri til lavere pris blir jeg litt nysgjerrig.
Det er kun to jeg kan tenke meg, og det er e-tron og i-Pace, og de er vel iallfall ikke noe billigere, tross at de begge er betydelig mindre biler. e-tron er nesten et halvt tonn bak på hengervekt, og i-Pace sin trekkapasitet hører hjemme på en Volkswagen Up! (750kg). i-Pace har mer tilgjengelig batteri, men viser seg å i praksis ha samme rekkevidde som X75, samtidig som den lader en god del tregere, og tilgangen på raske ladere er også betydelig dårligere enn for Tesla. De matcher heller ikke X på 6/7-seterløsninger. e-Tron er jo også tregere enn X75. Så kan en ha en haug med meninger om det ene utstyret vs. det andre, smak og følelse og så videre, men det handler mer om personlige preferanser.

creal

Sammenlignet med "vanlig bil" tenkte jeg selv 20 mil vinterrekkevidde på min forrige S85D. På min nåværende X100D tenker jeg 25 mil. Det er mulig X75D ofte klarer 30 mil, men da kjører man nok veldig økonomisk, og det må være snakk om pene vinterforhold. Jeg ville nok tenkt ca 18 mil ut i fra kjøring som en vanlig bil, men med potensiale for en god del mer ved å tilpasse kjørestil og klimaanleggbruk.

AudiTron

Sitat fra: gr på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:22
- Vet ikke med rabatt.
- Vinterrekkevidde på 25-30 mil.
- Ukjent for meg om batteripakkene vil bli endret, men det skjer jo stadig endringer. Tesla venter ikke på modellår for å endre, slik de fleste andre gjør. Det er fortløpende endringer. Gigafactory har vel ikke kapasitet til mer enn Model 3 med dagens produksjon, så spørs om det ikke er enklest for Tesla å ikke endre X og S også på en stund, men hvem vet. Syns 75 er en god innstegsmodell. Det finnes ingen 85-pakke for tiden, så hvem vet hva som kommer neste gang?
- Verditap er vanskelig å spå, krona er svak nå, men kan selvfølgelig gå i begge retninger. Nyprisen påvirkes av dette, og det igjen påvirker bruktmarkedet. Samme med eventuell innføring av moms. Eller bompenger. I hver sin retning.
- Når du nevner konkurrenter med større batteri til lavere pris blir jeg litt nysgjerrig.
Det er kun to jeg kan tenke meg, og det er e-tron og i-Pace, og de er vel iallfall ikke noe billigere, tross at de begge er betydelig mindre biler. e-tron er nesten et halvt tonn bak på hengervekt, og i-Pace sin trekkapasitet hører hjemme på en Volkswagen Up! (750kg). i-Pace har mer tilgjengelig batteri, men viser seg å i praksis ha samme rekkevidde som X75, samtidig som den lader en god del tregere, og tilgangen på raske ladere er også betydelig dårligere enn for Tesla. De matcher heller ikke X på 6/7-seterløsninger. e-Tron er jo også tregere enn X75. Så kan en ha en haug med meninger om det ene utstyret vs. det andre, smak og følelse og så videre, men det handler mer om personlige preferanser.

Takk for svar

AudiTron

Sitat fra: creal på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:27
Sammenlignet med "vanlig bil" tenkte jeg selv 20 mil vinterrekkevidde på min forrige S85D. På min nåværende X100D tenker jeg 25 mil. Det er mulig X75D ofte klarer 30 mil, men da kjører man nok veldig økonomisk, og det må være snakk om pene vinterforhold. Jeg ville nok tenkt ca 18 mil ut i fra kjøring som en vanlig bil, men med potensiale for en god del mer ved å tilpasse kjørestil og klimaanleggbruk.

Huff det var det jeg fryktet, da holder den mest sannsynlig ikke opp til vinterhytta uten å lade? Ca 21mil?
Gidder ikke sitte med lue og votter opp til fjellet

automat

Jeg har 19 mil til hytta, det meste vanlig landevei, og har aldri vært i nærheten av å kjøre tom.

Har en strekning på 7 mil, hvorav 5 på motorvei,  jeg kjører svært ofte. Bruker ca 25% på sommer. Tror ikke jeg har brukt over 30% hittil i høst. Men nå er det vinterfartsgrense på 100.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

creal

21 mil skal holde helt fint. Men da må du ta litt hensyn i kjøringen - du kan ikke bare kjøre den helt som en vanlig bil. En god del kjører såpass forsiktig i utgangspunktet at det ikke kreves noen tilpasning. Stabil marsjfart er nok i seg selv nok til å sikre 21 mil - du må nok ikke sitte å fryse  :)

Dette blir nok litt subjektivt, avhengig av hva slags sjåfør man i utgangspunktet er. Mange sjåfører vil nok ihvertfall ikke være i nærheten av å ha 30 mil som rekkevidde på X75D om man kjører den helt som en vanlig bil.

Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:31
Huff det var det jeg fryktet, da holder den mest sannsynlig ikke opp til vinterhytta uten å lade? Ca 21mil?
Gidder ikke sitte med lue og votter opp til fjellet

Espen Hugaas Andersen

Kan kanskje klare å presse forbruket opp mot 350 Wh/km på motorvei på vinteren. Da vil man ha ca 200 km rekkevidde.

På langkjøring på vinteren med mye 80-sone er jeg mer i området 250 Wh/km. Da har man omkring 285 km rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TSH

Har en X75D 6-seter (m. 2x varme) Jeg kjørte tur retur Lierskogen-Sandefjord i går. Temperaturen lå mellom -7 og -2. Jeg kjørte med 20» Nokian R3 med 43 psi, som burde ha hatt litt mer luft. Det var lite vind og ingen nedbør/snø. Jeg kjørte med passasjerer og varmen på, alt fra HI til 23 C + varme i ratt, seter osv. 90% av turen ble kjørt med autopilot. Mao. var det høy grad av comfort på turen. Kjøreturen var på 192 km. Jeg startet på 98% og hadde 20% igjen når jeg var tilbake. Jeg kjørte i samme hastighet som jeg pleide å holde i min gamle X3. Dvs. at 95% av turen lå på mellom 110 og 120 på speedometeret. Jeg er meget fornøyd med at den reelle rekkevidden i går la på ca. 246 km. Jeg har kun hatt min X75D siden september og dermed ikke stor erfaring fra vinterføre, men min svoger har hatt sin X75D i et par år. Han kjører absolutt ikke økonomisk (les tyngre gassfot enn meg) og han har aldri opplevd en rekkevidde på under 230 km på vinterføre så lenge man snakker kombinasjon motorvei/landevei og at man ikke overstiger 100 km/t i lengre strekk.

AudiTron

Sitat fra: TSH på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:33
Har en X75D 6-seter (m. 2x varme) Jeg kjørte tur retur Lierskogen-Sandefjord i går. Temperaturen lå mellom -7 og -2. Jeg kjørte med 20» Nokian R3 med 43 psi, som burde ha hatt litt mer luft. Det var lite vind og ingen nedbør/snø. Jeg kjørte med passasjerer og varmen på, alt fra HI til 23 C + varme i ratt, seter osv. 90% av turen ble kjørt med autopilot. Mao. var det høy grad av comfort på turen. Kjøreturen var på 192 km. Jeg startet på 98% og hadde 20% igjen når jeg var tilbake. Jeg kjørte i samme hastighet som jeg pleide å holde i min gamle X3. Dvs. at 95% av turen lå på mellom 110 og 120 på speedometeret. Jeg er meget fornøyd med at den reelle rekkevidden i går la på ca. 246 km. Jeg har kun hatt min X75D siden september og dermed ikke stor erfaring fra vinterføre, men min svoger har hatt sin X75D i et par år. Han kjører absolutt ikke økonomisk (les tyngre gassfot enn meg) og han har aldri opplevd en rekkevidde på under 230 km på vinterføre så lenge man snakker kombinasjon motorvei/landevei og at man ikke overstiger 100 km/t i lengre strekk.

Dette høres jo veldig lovende ut

AudiTron

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:24
Kan kanskje klare å presse forbruket opp mot 350 Wh/km på motorvei på vinteren. Da vil man ha ca 200 km rekkevidde.

På langkjøring på vinteren med mye 80-sone er jeg mer i området 250 Wh/km. Da har man omkring 285 km rekkevidde.

Takk for input!

TSH

Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36
Sitat fra: TSH på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:33

Dette høres jo veldig lovende ut

Espen Hugaas Andersen

865 høydemeter over 210 km vil utgjøre noe i området av 25 Wh/km på toppen av annet normalt forbruk, bare så det er nevnt. Jeg ville anta noe i området av 300 Wh/km eller mindre i 95% av kjøreforhold. Da bør man ankomme med 11% igjen på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36

Dette høres jo veldig lovende ut[emoji41] strekningen det er snakk om er Kristiansand-hovden og er opp fra 5 MOH til 870moh

La inn strekningen i abetterrouteplanner.com med 20 kuldegrader, 5 m/s motvind og snøvær. Da ble forbruket 370wh/km,og man må lade i 7 min fra 50 til 67% på superladeren i Bygeland. Og kommer frem med 5% igjen.

Med 10 minus, snøvær, men ikke vind, er forbruket 308wh/km, og man kommer frem uten lading med 7% igjen.

Så man må nok påregne et ladestopp de aller værste dagene.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GeirHM

Sitat fra: creal på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:27

Jeg kommer fra en S85D og kjører nå også en X100D og jeg kjenner meg igjen i rekkeviddebeskrivelsen du kommer med. Dvs. Jeg steiler over de urealistiske rekkeviddene som bilfabrikantene operer med. Men det skulle være skikkelig vintervær med mye snø påveien før jeg fikk Sen til å gå under 25 mil på fullt batteri og selv om Xen bruker en god del mer så vil jeg nok slite med å få mindre enn 30, tror jeg. Men det der er uansett veldig teoretisk fordi jeg helst lader når jeg kan og ikke når jeg må, dvs jeg kjører sjelden mer enn 20 mil mellom ladestoppene.

Den store forskjellen iforhold til en bil med mindre batteri er nok at jeg ytterst sjelden kjører utenfor spennet mellom 20 og 80 prosent av totalkapasiteten. Slik var det med Sen og slik er det med Xen. Vi har også en gammel Leaf og den starter alltid på 100 prosent og kommer hjem hver dag med noen skarve km igjen før det er tomt. Noe slikt hadde skjedd om vi hadde valgt x75 også. Antakelig hadde det ikke betydd så mye.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA