Hovedmeny

Tesla modell X75?

Startet av AudiTron, torsdag 13. desember 2018, klokken 14:36

« forrige - neste »

AudiTron

Sitat fra: automat på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:33
Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36

Dette høres jo veldig lovende ut[emoji41] strekningen det er snakk om er Kristiansand-hovden og er opp fra 5 MOH til 870moh

La inn strekningen i abetterrouteplanner.com med 20 kuldegrader, 5 m/s motvind og snøvær. Da ble forbruket 370wh/km,og man må lade i 7 min fra 50 til 67% på superladeren i Bygeland. Og kommer frem med 5% igjen.

Med 10 minus, snøvær, men ikke vind, er forbruket 308wh/km, og man kommer frem uten lading med 7% igjen.

Så man må nok påregne et ladestopp de aller værste dagene.
Ok. Veldig grei informasjon for en som ikke har erfaring... Man må påregne endel restriksjoner med 75d kontra 100d virker det som. Men 150 tusen ekstra er mye for de få gangene man trenger det...

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

zbk

Tror nok 75D holder fint for de fleste, men kanskje ikke om man ofte trekker tilhenger langt. Selv gikk jeg for 100D fordi jeg synes det kler bilen bedre, men et ChaDeMo-adapter (eller CCS når det kommer) vil være en ganske billig erstatning for den manglende batterikapasiteten.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GeirHM

Det der med at det koster 150 tusen ekstra for større batteri er både sant og usant. I teorien er det sant, men i praksis så er det ofte slik at de som velger x75 slenger på mye ekstrautstyr fordi de sparte på batteriet. Sånn at prisdifferansen i praksis blir mye mindre.

geear

Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: creal på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:27
Sammenlignet med "vanlig bil" tenkte jeg selv 20 mil vinterrekkevidde på min forrige S85D. På min nåværende X100D tenker jeg 25 mil. Det er mulig X75D ofte klarer 30 mil, men da kjører man nok veldig økonomisk, og det må være snakk om pene vinterforhold. Jeg ville nok tenkt ca 18 mil ut i fra kjøring som en vanlig bil, men med potensiale for en god del mer ved å tilpasse kjørestil og klimaanleggbruk.

Huff det var det jeg fryktet, da holder den mest sannsynlig ikke opp til vinterhytta uten å lade? Ca 21mil?
Gidder ikke sitte med lue og votter opp til fjellet

creal

På dårlige vinterdager er rekkevidden ca halvparten av typical range. Det er erfaringen min både fra S85D og fra X100D. Det gjelder når jeg kjører den som en vanlig bil, som jeg jo definitivt foretrekker på langturer. Det er jo sjelden behov for mer rekkevidde enn det - jeg lader heller litt oftere, enn å tenke så mye på hvordan jeg kjører bilen.

Råde

Sitat fra: automat på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:33
Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36

Dette høres jo veldig lovende ut[emoji41] strekningen det er snakk om er Kristiansand-hovden og er opp fra 5 MOH til 870moh

La inn strekningen i abetterrouteplanner.com med 20 kuldegrader, 5 m/s motvind og snøvær. Da ble forbruket 370wh/km,og man må lade i 7 min fra 50 til 67% på superladeren i Bygeland. Og kommer frem med 5% igjen.

Med 10 minus, snøvær, men ikke vind, er forbruket 308wh/km, og man kommer frem uten lading med 7% igjen.

Så man må nok påregne et ladestopp de aller værste dagene.
Det er søren ikke ofte det snør når det er -20, så det der var et ekstremt scenario. De værste dagene legger man ofte ikke ut på tur pga trafikksikkerhet, jeg tenker der hvor det feks laver ned 30cm på en time.

Helt enig med de fleste her. 21 mil på vinter er ikke noe problem. Jeg har samme avstand og ca 0-700 moh. Kjører også veldig ofte samme avstand med kun motorvei. Kjører da som fossilbil med ofte 10-20% rest på vinter.
e-Golf | X75D

z4rd

Til info for trådstarter, så finnes det en egen tråd som omhandler X75 og rekkevidde. Er plenty med eksempler der.

Hvis 21 mil er kravet ditt så ville jeg ikke ha vært bekymret i det hele tatt. Sørg for forvarming og du er all good.

Hilsen en som har kjørt X75D i 22 000km. (Også norsk vinter)

Mitt totale snittforbruk i bilens levetid er på 234. Normalt ligger den i området 190-220 om sommer og 200-260 om vinter, sånn ish.

Da har jeg ikke ligget i snøstorm med henger. Og ja, jeg kjører pent, da jeg som regel har andre folk som sitter på, men er ingen sinke i trafikken.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GOS

Er det virkelig noen som har opplevd halvert rekkevidde på norsk vintervei på en langtur (la oss si 20 mil+)?

Jeg har aldri vært i nærheten av noe slikt. Med 850 meter høydeforskjell så er det høyeste forbruket jeg har opplevd vinterstid ca 240 wh/km på min S85RWD. Justerer en for høydeforskjellen så er en nede i 215 wh/km som kun er 14% høyere enn det Typical Range er basert på. Nå har jeg aldri opplevd tykk og tung nysnø eller slaps på en hel langtur, og det er vel ytterst sjeldent andre også opplever.

Det at jeg skulle klare å bruke 380 wh/km på en slik langtur høres for meg umulig ut!

Vestlandet, fartsgrense +10%

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

AudiTron

Mulig det holder med 75d ser det ut som?
Er uansett i tankeboksen når det gjelder Tesla.

Takker for tilbakemeldinger[emoji846]

GOS

Sitat fra: AudiTron på fredag 14. desember 2018, klokken 07:36
Mulig det holder med 75d ser det ut som?
Er uansett i tankeboksen når det gjelder Tesla.

Takker for tilbakemeldinger[emoji846]

Jeg er ikke i tvil ett sekund om at du klarer deg med en X75. (Men det er jo alltids kjekt med stort batteri)
Skulle du kjøre i tung snø/slaps med en veldig motvind hele tiden og føler det kan bli litt knapt, så får du heller bare ta ett ladestopp som det er sagt her tidligere. Etter hvert så lærer du bilen og forbruket versus kjøreforholdene å kjenne og vet hvor langt du kan strekke det.

PS. Med det Nick-Namet så er du vel i utgangspunktet Audifan.
Det var (og kanskje fortsatt litt er) jeg også. Jeg hadde 3 nye A6'er, en A4 og en A1 i perioden 2001 -juni 2014 før jeg fikk Tesla'e. (A1 har vi fortsatt). Jeg sa den gang (og i etterfølgende kontakt Audi har gjort mot meg) at når Audi får seg en El-bil alla Tesla'en så kommer jeg tilbake. Jeg reserverte e-tron tidlig (også I-pace, Model 3 og Kona). Jeg hoppet av E-tron relativt tidlig da jeg var så "glad i" ladenettverket som Tesla har, men jeg reserverte den på nytt etter hvert som Ionity ble etablert og det så ut som m det skulle bli bra. Ionity blir nok bra, men det ligger noen år bak Tesla sitt. Jeg bestilte min Model 3 reservasjon onsdag i forrige uke, da vi ikke trenger noen S eller X størrelse lenger. Model 3 er noenlunde samme størrelse som e-tron inni, men har noe mindre bagasjeromsplass. Jeg kansellerte e-tron igjen nå i helga etter å ha vært og sett på den 2 ganger samt det at rekkevidden og dermed effektiviteten kom frem i lyset. (I-pace ble kansellert for lenge siden og Kona'en kommer i januar/februar)

Det er absolutt ting Audi'en er bedre på enn Tesla'en, og en del motsatt. Etter 4 1/2 år med Tesla'en så har jeg ingen elementer av "premium savn" i mitt daglige bruk av Tesla'en kontra Audi'ene, ikke følte jeg noe av dette den gangen for 4 1/2 siden når jeg skiftet heller. (Men at noen løsninger er "kipere" på Tesla'en det er jeg enig i)
Men for min del så ble det en ny Tesla som kommer i februar, så får vi se om det blir Audi deretter, men da må de skjerpe seg. E-tron ga meg ikke "the feeling" av at denne vil jeg ha....det ble liksom ingen følelse av det....den ble en traust vanlig Audi men med stort batteri som ikke rekker så langt. Jeg ble altså skuffet over hvor lite Audi klarte å få til 6-7 år etter at Tesla Model S kom.

turfsurf

Sitat fra: creal på fredag 14. desember 2018, klokken 00:48
På dårlige vinterdager er rekkevidden ca halvparten av typical range.
Har du i det hele tatt kjørt lange turer på dårlige vinterdager? 370 Wh/km tilsvarer 180+ på Autobahn eller slapseføre i 130km/t. Greit at man kan komme opp i dette på kortere turer, men ikke på 20+ mil. Da har du halvt lufttrykk og varmen på full guffe. Kjører du opp ett fjell blir problemstillingen en annen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

For å få lengst mulig rekkevidde på vinter er det nok lurt å velge 19" vinterhjul.

For referanse kan jeg nevne at på ca 2500 km med campingvogn til Danmark i sommer hadde jeg et forbruk på ca 380 Wh/km.

Etter 15 mnd. 51000 km er snittforbruket mitt på 228 Wh/km, det inkluderer ca 3000 km med campingvogn og ca 5000 km med "vanlig" varetilhenger. Så godt som null motorveikjøring, men hadde 20000 km på vinterhjul sist vinter, og ca 6000 km på vinterhjul til nå i høst/vinter.

Sommerrekkevidden min med X100D på langtur i norsk landeveishastighet ligger på drøyt 500 km hvis jeg kjører ned mot 0%, noe jeg aldri gjør da passasjerer i bilen har behov for pause før bilen har behov. På vinter er nok langturrekkevidde redusert til ca 40 mil. Kjører originale 20" sommerhjul og 19" 235/55 vinterhjul.

På mye småkjøring vinterstid (gjentatte turer på noen få km med nedkjøling av bilen i mellom) ligger jeg nok over 400 Wh/km i snitt når jeg kjører med Range mode av. Hvis jeg slår på range mode er også forbruk på småkjøring mye lavere.

Nå er jeg usikker på hvor mange kWh som er tilgjengelig fra 100% -0% på X75D, men vil tippe ca 68 kWh.
68kWh og forbruk, inkludert 900 høydemeter opp, på ca 270 Wh/km vil gi rekkevidde på ca 250 km. Det vil jeg tro er veldig reelt på en slik tur vinterstid med 19" vinterhjul og normale kjøreforhold. Som sagt er det jo ikke et stort problem å ta noen minutter ladestopp de aller verste dagene, eller eventuelt også for å ha litt energi i reserve på batteriet når man kommer frem til hytta.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kim-

har hytte ca 22mil unna. Fikk bilen X75D for noen måneder siden og etter min erfaring bør det gå fint. Har hatt en tur til hytten. Har ikke lademuligheter der så måtte innom superlader for å komme meg tilbake igjen. Startet fra Bergen med nesten fullt batteri, ankomst Eidfjord med 53%, ladet til 70% og ankom Haugastøl med 37% igjen på batteriet.

Det vil si at fra Bergen-Haugastøl hadde jeg ankommet hytten med 17% igjen dersom jeg ikke hadde ladet på veien. Dette var en tur med noen forbikjøringer og ga på en del oppover måbødalen. I tillegg snødekke og rundt -10 over hardangervidda.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

GOS

Sitat fra: Kim- på fredag 14. desember 2018, klokken 11:41
har hytte ca 22mil unna. Fikk bilen X75D for noen måneder siden og etter min erfaring bør det gå fint. Har hatt en tur til hytten. Har ikke lademuligheter der så måtte innom superlader for å komme meg tilbake igjen. Startet fra Bergen med nesten fullt batteri, ankomst Eidfjord med 53%, ladet til 70% og ankom Haugastøl med 37% igjen på batteriet.

Det vil si at fra Bergen-Haugastøl hadde jeg ankommet hytten med 17% igjen dersom jeg ikke hadde ladet på veien. Dette var en tur med noen forbikjøringer og ga på en del oppover måbødalen. I tillegg snødekke og rundt -10 over hardangervidda.

For de som ikke er "lommekjent":
Og da har du også kjørt fra 0 moh opp til ca 1200 moh og ned igjen til ca 1130 moh om jeg ikke husker feil i farten.

creal

Ja, flust av turer  :) Typisk med fullastet bil - lufttrykket er bra, og varmen sparer jeg ikke på. Som sagt - dette er når jeg kjører uten å ta hensyn til rekkevidde overhodet. Rekkevidden er dels avhengig av kjørestil, men jeg tror nok mange elbileiere har lagt om til fast økokjøring uten helt å tenke så mye over det. Ihvertfall om man mener 30 mil er vinterrekkevidden til X75D kjørt som en vanlig bil.

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. desember 2018, klokken 08:34
Sitat fra: creal på fredag 14. desember 2018, klokken 00:48
På dårlige vinterdager er rekkevidden ca halvparten av typical range.
Har du i det hele tatt kjørt lange turer på dårlige vinterdager? 370 Wh/km tilsvarer 180+ på Autobahn eller slapseføre i 130km/t. Greit at man kan komme opp i dette på kortere turer, men ikke på 20+ mil. Da har du halvt lufttrykk og varmen på full guffe. Kjører du opp ett fjell blir problemstillingen en annen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA