Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig nyhet om takstativ?

Startet av Counterpointer, torsdag 13. desember 2018, klokken 13:49

« forrige - neste »

noGas

Kompatible? Borre 8 hull og tre inn festene. Funker fint.

Jeronan

I just saw the Model 3 at Moa last Friday and now saw the roof rack markings.

They are way too much too the front and very close on each other. You not going to fit any of the popular skiboxes available here in Norway. Maybe the smallest ones, but that's it.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

trykkertor

Sitat fra: Jeronan på mandag 31. desember 2018, klokken 13:52

They are way too much too the front and very close on each other. You not going to fit any of the popular skiboxes available here in Norway. Maybe the smallest ones, but that's it.  :(
You can always modify where the box is fitted to the rack.
And some might even sell adapter plates between the box and the rack.
No problem for a handy person. But yes. For those who wants a box with perfect fit and very close to the roof, it might pose a challenge in the beginning.
But afte some time different box brands might adapt to a "special" Model 3 setup if this is to be the new "peoples car".

ohowl

Mener karen i videoen her gjorde målinger for å endre festepunkter på skiboksen sin:

https://reddit.com/r/teslamotors/comments/abcvs5/model_3_roof_rack_bungled_install_or_short/
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

S4e

Hva tenker dere om dette takstativet?  :-\

Ser jo ut som det kun egner seg til å stå på permanent - i og med det både ser litt tidkrevende ut å montere og ikke minst på grunn av den tapen som skal hindre slitasje mot lakkerte flater?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: ohowl på onsdag 02. januar 2019, klokken 17:19
Mener karen i videoen her gjorde målinger for å endre festepunkter på skiboksen sin:

https://reddit.com/r/teslamotors/comments/abcvs5/model_3_roof_rack_bungled_install_or_short/

Det stemmer, i kommentarfeltet til videoen på Youtube, svarer han at han har målt avstanden til 71cm: they are 71cm from leading edge of one bar to the leading edge of the other.
Og det er nøyaktig samme avstand som jeg har på min Avensis Stv -09 model. Her er det ikke noe problem med skiboks. Jeg kunne sverget på at avstanden var mye kortere på Model 3 enn på Avensisen, men jeg tok altså feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

med såpass kurvet form på taket er det kjekt å få boksen lenger fremover enn på en Model S hvertfall. De fleste takbokser på S peker jo opp i lufta foran.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cowboystrekk

Håper virkelig dette med takstativ blir en kurrant greie å få til. Uten takstativ kan vi ikke ha Model 3 da vi bare skal ha en bil og må ha ski på taket. I Model S hvor vi ikke har takstativ har vi lagt skiene ytterst ved dørene, det går såvidt med smørefrie ski som er litt over 2 meter lange, der ligger de temmelig låst fast, men i Model 3 som er mindre vil ikke det gå og vi må ha de på taket.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

HalvorV

Klart dette går seg til!
Montering av takbøylene er garantert mye enklere enn den knotskallen på videoen klarte å vise.. Internett er fullt av udugelige mennesker med telefoner med videokamera.
Og uansett hvilken avstand det er mellom bøylene så vil det finnes takbokser som passer, M3 pumpes ut i et såpass høyt antall at markedet for en super aero, lav og designtilpasset takboks burde være tilstede.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Jeronan

Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:57

No problem for a handy person. But yes. For those who wants a box with perfect fit and very close to the roof, it might pose a challenge in the beginning.
But afte some time different box brands might adapt to a "special" Model 3 setup if this is to be the new "peoples car".

How are you going to balance a 220 - 230 cm skibox on the Model 3 that way? For good balance the holes need to be centered and the bars with good space apart to spread the weight . You can get away with being a little bit off-center, but with the Model 3, the mount points are so far in front, that the mounting holes would need to be far too much to the front of the skibox.

If the European Model 3 cars will have the same mounting holes on the front glass section only, the largest skibox you can probably fit is a 160-180 cm one, like the one in the posted video.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 03. januar 2019, klokken 12:27
Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 13:57

How are you going to balance a 220 - 230 cm skibox on the Model 3 that way? For good balance the holes need to be centered and the bars with good space apart to spread the weight . You can get away with being a little bit off-center, but with the Model 3, the mount points are so far in front, that the mounting holes would need to be far too much to the front of the skibox.

If the European Model 3 cars will have the same mounting holes on the front glass section only, the largest skibox you can probably fit is a 160-180 cm one, like the one in the posted video.
Her tror jeg du tar feil, mange store biler som idag bruker lange takbokser har samme avstand mellom bøylene som det US model 3 har. Altså rundt 70cm. Jeg har også sjekket flere produsenter og omtrent samtlige vanlige skibokser kan brukes med mindre enn 70cm. Det virker som om Tesla holder seg til en slags standard.
Men jeg skulle gjerne sett at takbøylene var mer sentrert på taket og ikke så langt fremme. Men min konklusjon er at vanlig skiboks på Model 3 ikke blir noe problem (forutsatt lik eller bedre løsning enn US-modellen).

Magnus Hansen

At takbøylene er langt frem på taket vil vel bare føre til at takboksen stikker forholdsvis langt over frontruten?

Jeronan

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. januar 2019, klokken 12:48
At takbøylene er langt frem på taket vil vel bare føre til at takboksen stikker forholdsvis langt over frontruten?

Exactly! Which is the limiting factor I am trying to explain here with the Model 3.

With the Model S, we got the advice to not buy any skibox larger than 210-215 cm, as it would otherwise stick out too much in the front. So that was the advised limit we got.
We wanted the Thule Flow ( 226cm ), but we were strongly advised not to buy it for the Model S, as it would stick out too much in front and impair the view.
They got too many of them returned by Tesla owners, that they now give a negative buy advise for skiboxes above 210-215cm.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. januar 2019, klokken 12:48
At den vil stikke langt frem kan sikkert for noen føles uvant, men er neppe et stor problem siden den fremre bøylen er høyere og skiboksen blir liggende ganske horisontalt. Det er imidlertid vanskelig å uttale seg om før man har testet. På mange skibokser kan man også justere ganske mye i lengderetningen, slik at boksen kommer lenger bak.
Jeg tror ikke det blir et problem for meg.

Elektrolytt

Noen formening om hvordan det vil påvirke luftmotstand/forbruk om den kommer langt frem med mye overheng over frontrute? Hva med vindstøy og eventuelt vibrasjoner i boksen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA