Hovedmeny

Dårlig nyhet om takstativ?

Startet av Counterpointer, torsdag 13. desember 2018, klokken 13:49

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Det eneste synlige er noen meget diskret merker i glasset. Se steg 3 i manual

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-3-roof-rack-owners-manual-en-us.pdf

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:38
Det eneste synlige er noen meget diskret merker i glasset. Se steg 3 i manual

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-3-roof-rack-owners-manual-en-us.pdf

Det stemmer. De er ikke lette å se, og krever at man ser på rett sted på nært hold, de syns ikke på avstand. Jeg så dem på bilen i Kristiansand, og da jeg skulle vise dem til en kompis måtte jeg faktisk lete igjen. Det er ikke hakk eller noe du fysisk du kan kjenne.  Altså ikke lette å få øye på ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Så lenge ikke utstilte biler er Europeiske men US så hjelper det lite hva en finner på dem!

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. desember 2018, klokken 13:33
Så lenge ikke utstilte biler er Europeiske men US så hjelper det lite hva en finner på dem!

Helt enig, poenget var bare å fortelle at merkene ikke er lette å se. Det har jo versert rykter endring av festene på Europamodellen. Håper selv på at plassering ikke blir så langt foran som på US-modellen. Den som lever får se ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Er vel ikke sannsynlig at de lager egne takfester for Europa?
Mener de er identiske på S i hvert fall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. desember 2018, klokken 13:43

Ja, høres veldig rart ut. Det var vel en eller annen her inne som hadde hørt det fra en selger. Men nå har vi jo etterhvert hørt mye rart fra Teslaselgere..

RuneW

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 18. desember 2018, klokken 13:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. desember 2018, klokken 13:43

Ja, høres veldig rart ut. Det var vel en eller annen her inne som hadde hørt det fra en selger. Men nå har vi jo etterhvert hørt mye rart fra Teslaselgere..

Det var jeg som hørte det fra selger. Han sa at de to forskjellene på US og Euro-modell var ladeport og klargjøring for takstativ.

Men Tesla-selger er Tesla-selger... ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olemorten76

Fikk samme beskjed fra selger på Skøyen.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Lynet

Dere kan diskutere dere blå på både takstativ og hengerfeste, det er det som blir stående i vognkortet som har betydning. Står det 0kg på begge så er saken avgjort. At ikke Tesla offentliggjør hva som kommer/er kommet i forbindelse med typegodkjenning i EU kan være fordi at de faktisk ikke er ferdig med typegodkjenningen enda.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GOS

Sitat fra: Lynet på tirsdag 18. desember 2018, klokken 14:54
Dere kan diskutere dere blå på både takstativ og hengerfeste, det er det som blir stående i vognkortet som har betydning. Står det 0kg på begge så er saken avgjort. At ikke Tesla offentliggjør hva som kommer/er kommet i forbindelse med typegodkjenning i EU kan være fordi at de faktisk ikke er ferdig med typegodkjenningen enda.

Dette stemmer vel ikke helt!? Dette var diskutert for mange år siden når det gjaldt taklast på Model S også. Den sto også med 0 som taklast i vognkortet, og biltilsynet bekreftet at vi allikevel kunne ha de 70 kg eller hva det nå er på taket på Model S. Jeg frykter ikke å få bot når jeg har last på taket på min Model S.

(Ser at om jeg går inn på Vegvesenet. no nå så står det følgende på min Model S: "Maks taklast  Ikke oppgitt". Jeg har ikke fått nytt vognkort etter at min S var ny så det står nok sikkert 0 der fremdeles....om det står noe i det hele tatt)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

I følge tidligere dialog med VV er det forskjell på taklast 0kg og taklast ikke oppgitt.
Står det ikke oppgitt er det generelle lastsikringsregler som gjelder.
Står det 0kg er det ikke tillatt med last på taket.

For Teslas del er det vel ikke oppgitt som har vært status på en del leverte biler. Dermed kan man trygt bruke takstativ så lenge man sikrer tilstrekkelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. desember 2018, klokken 15:35
I følge tidligere dialog med VV er det forskjell på taklast 0kg og taklast ikke oppgitt.
Står det ikke oppgitt er det generelle lastsikringsregler som gjelder.
Står det 0kg er det ikke tillatt med last på taket.

For Teslas del er det vel ikke oppgitt som har vært status på en del leverte biler. Dermed kan man trygt bruke takstativ så lenge man sikrer tilstrekkelig.

This! If the Model 3 gets delivered and registered with 0 kg "taklast" in the registration, you will not be allowed to put anything on the roof.
The Nissan Leaf (at least the older 24 and 33kW versions) for example is clearly registered with 0 kg "taklast" in the "vognkort" and as such you are not allowed to put anything on the roof.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Minner om følgende fra kommunikasjonssjefen i Tesla Norge:

Sitat
– Vi har ikke noe informasjon å meddele om hengerfeste på dette tidspunktet. Vi kan imidlertid opplyse om at vi har lansert takstativ til Model 3, sier Sandvold Roland.

Hadde vært ganske spesielt å opplyse om lansert takstativ hvis den har 0kg taklast. Også interessant at han nevner lansert takstativ i forhold til ryktene om at Europa får annet stativ/innfestning

Counterpointer

Jeg vil vurdere informasjonsansvarlig for Tesla Norge som en bedre kilde enn diverse selgere!
Hadde det ikke vært for at Tesla nå har tatt vekk muligheten på S, så hadde det ikke vært noe å tenke på. Men de har jo fjernet panoramatak og dermed muligheten for takstativ......

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:57
Jeg vil vurdere informasjonsansvarlig for Tesla Norge som en bedre kilde enn diverse selgere!
Hadde det ikke vært for at Tesla nå har tatt vekk muligheten på S, så hadde det ikke vært noe å tenke på. Men de har jo fjernet panoramatak og dermed muligheten for takstativ......

Helt vekke er vel ikke muligheten på Model S. Det siste jeg leste var at det var tatt vekk fra konfiguratoren, men at du kunne ta kontakt med en selger for allikevel å få kjøpe det. Mulig det bare var i en overgangsperiode.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA