Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig nyhet om takstativ?

Startet av Counterpointer, torsdag 13. desember 2018, klokken 13:49

« forrige - neste »

offpist

Det ser ut for meg som om festene er montert veldig langt frem på bilen.
Den fremste er inn over frontruten, og de bakre er midt oppå taket.

Hadde begge to vært montert lengre bak på bilen så er jeg sikker på dette hadde blitt mer i vater.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

offpist

Jeg ser at det skal være merker på taket, hvor takstativet skal stå, i så fall antar jeg han har gjort det riktig.
Men syns likevel det ser ut til å være langt frem på taket.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Autowinder

Det skal ikke være mulig å gjøre feil, krokene skal inn i metallankere/under en bøyle, og de vil ikke passe utenom i disse.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

magnetic

Her er en fyr med Thule takstativ   

https://www.youtube.com/watch?v=tx1Ns2eOngI

Autowinder

Jeg tror at det patentet kan gi problemer med det rammeløse glasset rett mot stativfoten selv med polstringen, er det utviklet for en annen bil enn modell 3? Har hørt Tesla er steile på feil forårsaket av uoriginale komponenter...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

xderia

70D Deep Blue

Jeronan

Ehhmm....So he uses unofficial Thule roof rack meant for another car and mounts it around the flimsy chrome lists of the car.  :o

PS. If you go to Thule.com you will see there are no "official" Thule roof racks available for the Model 3.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

trondhla

Her vises det hvordan man monterer slepekrok på en Tesla Model 3. Som man ser er det å feste den til enden på hjelperamme som finns i alle biler med selvbærende karosseri. Plug and Play med andre ord.
Det de derimot ikke viser er hvordan man kopler strøm til kontakten for slepekrok. Er det kanskje ikke påkrevet med lys etc. på henger i USA?

https://www.youtube.com/watch?v=nDtgQYxkpxY

ToWalkOrDrive

Sitat fra: trondhla på mandag 17. desember 2018, klokken 21:25
Her vises det hvordan man monterer slepekrok på en Tesla Model 3. Som man ser er det å feste den til enden på hjelperamme som finns i alle biler med selvbærende karosseri. Plug and Play med andre ord.
Det de derimot ikke viser er hvordan man kopler strøm til kontakten for slepekrok. Er det kanskje ikke påkrevet med lys etc. på henger i USA?

https://www.youtube.com/watch?v=nDtgQYxkpxY

Jeg tipper det kommer. De lager ledninger i USA til Model S i hvert fall. Ser noen i USA har ordnet med ledninger selv for Model 3, og koblet på baklyktene. Vet ikke om det er helt noe jeg ville prøvd på selv, men... Litt stilig å se at de egentlig kan trekke 450kg uten å merke noe... uten at det hjelper noe...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/installed-a-hitch-and-wiring-harness-on-my-m3.118242/
Tesla Model Y                         2021-

Sjøhyene

Sitat fra: TRM på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:50
Noe av det mest irriterende med Tesla er at de har mange ekstremt kunnskapløse selgere som snakker om ting de rett og slett ikke har peiling på. Det sprer mye støy og misforståelser.

This! Liknende hendelser skjer tilsynelatende ganske ofte. Merkelig at this folkene får lov til å uttale seg om ting de åpenbart ikke vet. Er jo utrolig negativt for Tesla sitt renome.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Counterpointer

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 18. desember 2018, klokken 09:52
Noe av det mest irriterende med Tesla er at de har mange ekstremt kunnskapløse selgere som snakker om ting de rett og slett ikke har peiling på. Det sprer mye støy og misforståelser.

This! Liknende hendelser skjer tilsynelatende ganske ofte. Merkelig at this folkene får lov til å uttale seg om ting de åpenbart ikke vet. Er jo utrolig negativt for Tesla sitt renome.
Dette gjelder selgere generelt og er ikke spesielt for Tesla.

Det er ikke lenge siden elbilsjefen i Audi ga et intervju i norsk presse og sa tydelig at E-Tron ikke fikk hengerfeste, dette dementerte den norske infoansvarlige for Audi Norge. Facit ble hengerfeste....

Så at de på laveste nivå sier feil ting er ikke rart.

Elon har jo sagt at Model 3 kommer med hengerfeste og Tesla offisielt har lovet takstativ. Ingenting av dette leveres nå med de første bilene.

MikkeBoomBoom

For å forsvare Tesla (og andre bilmerker med selgere som ikke har peil..):

Når jeg kjøpte min E-UP! av en ikke navngitt selger av en ikke navngitt bilforhandler her sørpå i 2014 så ble det sagt mye rart. Mine absolutte favoritter fra den tiden:

1. "Du skjønner det at batteriet er som en muskel, jo mer du bruker det jo bedre blir det"

2. "Å velge mellom forskjellig nivå av regenerering er akkurat som å spille et dataspill"

3. "Elbilister er som en stor familie, alle hilser på hverandre når man passerer hverandre på veien"

Når det er sagt så møtte jeg to forskjellige typer på Tesla i Kristiansand når vi så på Model 3:

"Jeg-er-verdensmester-og-vet-alt-siden-jeg-har-jobbet-med-biler-i-100år-og-jeg-passer-på-å-omtale-sjefen-i-tesla-med-fornavn-for-å-gi-inntrykk-av-at-han-er-kompisen-min" og "Mamma-har-sagt-jeg-må-flytte-ut-hjemmenifra-og-har-skaffet-meg-en-deltidsjobb-og-kjøpt-en-hvit-skjorte-som-ikke-passer-helt"

Hvis jeg spurte noen av de to litt for mange spørsmål, som f.eks hvor er nødåpneren til bakdørene eller hva er bredden med innfelte speil så fikk jeg beskjed om å "sjekke på internett".

Jeronan

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 18. desember 2018, klokken 09:52

It's due to the very high turnover rate at the Tesla SC's. Very few are working there for more than a year, before they are gone again.
Most of these sales people are very young and not very smart (can't say it any nicer) and can't even tell the difference between a rain sensor and a ambient light sensor ( I am not kidding me, when I ordered the Model S, the sales guy at Skøyen kept telling me the Model S has a rain sensor, pointing me to the ambient light sensor in the windshield  :o ).

It's like they don't even get any basic training on the cars they are supposed to sell, with few exception here and there.  ::)

Back to the topic, when I was at Skøyen when the Model 3 was on display, I could not see any roof rack mounts. There were no inidicators on the roof. Nothing like was shown on one of the very earliest pics people took from Model 3 test vehicles in US long ago.
So if the European Model 3's are going to be delivered with the same roof as the display car that was shown, you can forget putting an official roof rack on the car.  :-[
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:05

Back to the topic, when I was at Skøyen when the Model 3 was on display, I could not see any roof rack mounts. There were no inidicators on the roof. Nothing like was shown on one of the very earliest pics people took from Model 3 test vehicles in US long ago.
So if the European Model 3's are going to be delivered with the same roof as the display car that was shown, you can forget putting an official roof rack on the car.  :-[

Det var fester for takstativ på bilen som sto på Skøyen. Jeg fant de. De er veldig diskret og vanskelig å finne hvis man ikke vet hva man ser etter. Se på bilder og ta deg en tur til Grorud, så finner du de med litt leting   :)

Jeronan

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:05

Det var fester for takstativ på bilen som sto på Skøyen. Jeg fant de. De er veldig diskret og vanskelig å finne hvis man ikke vet hva man ser etter. Se på bilder og ta deg en tur til Grorud, så finner du de med litt leting   :)

I went with my mobile flashlight along the whole rubber lining along the roof. Must be seriously small then. If I remember some old pictures from US forums, they showed very discreet cut-outs in the roof glass for the mount points. At least those were not present on the display car.

Unfortunately the Model 3 is only til dec.31 at Oslo Nord, so I have no time anymore to go there to check again. :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA