Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig nyhet om takstativ?

Startet av Counterpointer, torsdag 13. desember 2018, klokken 13:49

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:34
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:57
Jeg vil vurdere informasjonsansvarlig for Tesla Norge som en bedre kilde enn diverse selgere!
Hadde det ikke vært for at Tesla nå har tatt vekk muligheten på S, så hadde det ikke vært noe å tenke på. Men de har jo fjernet panoramatak og dermed muligheten for takstativ......

Helt vekke er vel ikke muligheten på Model S. Det siste jeg leste var at det var tatt vekk fra konfiguratoren, men at du kunne ta kontakt med en selger for allikevel å få kjøpe det. Mulig det bare var i en overgangsperiode.
Jeg tolket det som at de skulle tømme lageret for de de hadde.. .... og så var det slutt (frem til det endres igjen [emoji6])

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:34
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:57
Jeg vil vurdere informasjonsansvarlig for Tesla Norge som en bedre kilde enn diverse selgere!
Hadde det ikke vært for at Tesla nå har tatt vekk muligheten på S, så hadde det ikke vært noe å tenke på. Men de har jo fjernet panoramatak og dermed muligheten for takstativ......

Helt vekke er vel ikke muligheten på Model S. Det siste jeg leste var at det var tatt vekk fra konfiguratoren, men at du kunne ta kontakt med en selger for allikevel å få kjøpe det. Mulig det bare var i en overgangsperiode.
Jeg tolket det som at de skulle tømme lageret for de de hadde.. .... og så var det slutt (frem til det endres igjen [emoji6])
Det høres logisk ut det.
Hadde vært flott om de hadde laget et litt enklere system for å feste takbøyler enn det de har på model 3 i USA. Var veldig mange deler og skruer. Faktisk mer tungvindt enn på model s så det ut til. Skull bare hatt noen slisser i taket med skruhjul på endene av takbøylene, så alt en trengte å gjøre var å sikte og skli inn i slissene og skru til det satt fast... jeg bør være Head Engineer Roof Racks Model 3...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:44
...,,var å sikte og skli inn i slissene og skru til det satt fast... jeg bør være Head Engineer Roof Racks Model 3...
He he

Kanskje det er med takstativ som det er med jazz [emoji847] ( som Viggo Sandvik sa ; «jazz er ikke så enkelt som avholdsfolket skal ha det til....»)

My2cents

Fra bilen i Stavanger

Magnus Hansen

Takstativet er i alle fall tilbake på lager igjen

og utsolgt igjen

hgs

Jeg sendte spørsmål til Thule i håp om de hadde noe mer enn bare spekulasjoner, og fikk dette svaret:.

Hi xxxxxx

We do not have a ready roof rack for the car yet. If the car uses the same type of fixpoints as the current model S I do not see any problems making a rack for the car. If there are no fixpoints then it becomes another issue since the roof would have to have support for cargo and the angles of the roof needs to be good enough for a rack to sit tight.

Once the car is available in Europe and we have access to test vehicles we will have more information and a date for a potential rack.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

TøddiVedder

Er veldig spent på hvordan takstativet blir med stor takboks (eks thule flow, som jeg har liggende). Bra de har begynt å levere i USA igjen. Satser på at de klarer å lage nok til å levere her hjemme om ikke så lenge

My2cents

Svar fra Thule for et pr uker siden ;
«Our goal is always to have a roof rack available for the car once it is released do not have a set date for the Tesla Model 3 yet or if there will be a system available. For the Model S we just had to withdraw the current solution due to the manufacturing of the cars fixpoints varying too much in height and angle for us to continue recommending the current solution. Hopefully, Tesla can raise their production quality check in this regard. It could be that this is an issue on model 3 also and that the engineers want to do measures on several cars before recommending a solution.
Once the car is available in Europe we will have better access to it and there should be more information available.»

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 28. desember 2018, klokken 09:06
Er veldig spent på hvordan takstativet blir med stor takboks (eks thule flow, som jeg har liggende). Bra de har begynt å levere i USA igjen. Satser på at de klarer å lage nok til å levere her hjemme om ikke så lenge
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Var en som fikk levert igår, og kommer sikkert bilder etterhvert.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-roof-rack-options.106309/page-9

hkaspenberg

Jeg sjekket ut en demo-bil i Düsseldorf i går, fikk bekreftet at det er er US-modell, og den hadde ingen antydning til fester for noe takstativ.  :o
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hgs

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 28. desember 2018, klokken 18:50
Jeg sjekket ut en demo-bil i Düsseldorf i går, fikk bekreftet at det er er US-modell, og den hadde ingen antydning til fester for noe takstativ.  :o

Det hadde den nok, men som mange har vært inne på er de ikke enkle å finne. Her er forresten en fin beskrivelse av noen problemer som kan oppstå ved montering: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/installing-the-official-tesla-model-3-roof-rack.139045/

Man kan jo spekulere i om det er noe av dette som gjør at det det tar såpass lang tid å få opp en 3.partsløsning.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Øyvind.h

Tipper det er derfor stativet er vanskelig å få tak i. Yakimas første løsning for takfeste til Model S var ikke bra. Ble raskt byttet ut til noe enklere og smartere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trondhla

Tesla Model 3 takstativ fra Tesla selv (som orginalt tilbehør):

https://www.youtube.com/watch?v=FtPiRoXFhNU

fonberg

OK takstativløsninger kommer helt sikkert fra de vanloge produsentene til en høyvolummodell som 3 er/blir. Det jeg er skeptisk til er plasseringen av festene, som for det første er veldig langt fram, og for det andre er med veldig kort avstand mellom fremre og bakre. Dette illustreres godt på bildet med skiboksen i posten over. Jeg har ikke målt, men er usikker på hvor mange skibokser som vil være kompatible med så kort avstand mellom festene.
Sykkelstativer går nok bra.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA