Hovedmeny

Dårlig nyhet om takstativ?

Startet av Counterpointer, torsdag 13. desember 2018, klokken 13:49

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. januar 2019, klokken 10:43
Et litt sideordnet spørsmål kanskje, men har noen prøvd å legge en normalt lang skipose inni bilen ved å legge ned et av baksetene? Jeg har en BMW 320 Touring og den har hull i midten på baksetet med innebygget skipose som jeg nesten alltid bruker når jeg skal ha med ski. Får fint med 3 passasjerer og deres ski inni bilen...

;-D Hans

Det er knappe 2m lengde i bagasjerom med bakseter felt ned.

hkaspenberg

I BMW'en blir skiposen så lang at den ligger inn over midtkonsollet mellom forsetene, men det er greit. TM3 har også assymetrisk delt baksete, så hvis en legger ned den bredeste delen, så bør ski osgå kunne transporteres inni bilen. Håper jeg...  ::)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

fonberg

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. januar 2019, klokken 12:21
I BMW'en blir skiposen så lang at den ligger inn over midtkonsollet mellom forsetene, men det er greit. TM3 har også assymetrisk delt baksete, så hvis en legger ned den bredeste delen, så bør ski osgå kunne transporteres inni bilen. Håper jeg...  ::)

Det bør gå greit å frakte ski inntil litt over 2 meters lengde om man legger ned enkeltsetet til høyre, så lenge de legges litt på skrå. Da har man fortsatt fire sitteplasser disponibelt i bilen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Magnus Hansen

Her måler man 193cm til forsetet. Men sier ikke noe om hvilke posisjon seter står i.

https://youtu.be/ntKJ92TB384

noto

Hvis man i tillegg utnytter skråplassen fra hjørne til hjørne eller stikker skiene inn over midtkonsollen blir det enda litt lengre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på fredag 04. januar 2019, klokken 14:33

Det bør gå greit å frakte ski inntil litt over 2 meters lengde om man legger ned enkeltsetet til høyre, så lenge de legges litt på skrå. Da har man fortsatt fire sitteplasser disponibelt i bilen.

Eventuelt kan en ta ned midt-armlenet bak, finne frem bajonett-sagen og lage et hull til ski bak der armlenet var i oppreist posisjon. Kona var ikke helt enig i den løsningen, men ville gjort at to unger kan sitte med vindu...
Tesla Model Y                         2021-

torjze

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. januar 2019, klokken 16:27
Sitat fra: fonberg på fredag 04. januar 2019, klokken 14:33

Eventuelt kan en ta ned midt-armlenet bak, finne frem bajonett-sagen og lage et hull til ski bak der armlenet var i oppreist posisjon. Kona var ikke helt enig i den løsningen, men ville gjort at to unger kan sitte med vindu... [emoji362][emoji362][emoji362]

Det har jeg faktisk fundert på selv. Burde egentlig være en smal sak å få en skredder til å gjøre det pent. Tror dere Tesla vil godta dette mtp. garanti?

ToWalkOrDrive

Her er forresten en som har kjørt noen tester på forbruk med og uten takboks. Så ut som en gammel boks. Sikkert ikke den mest aerodynamiske, men den var ikke veldig bred heller. Synes absolutt ikke forbruket var ille:

https://youtu.be/4tXnmYRCy4o
Tesla Model Y                         2021-

Hdloop

Håper å kunne bruke denne boksen på MS - lav støy og nesten ikke merkbart at den er på.
Packline Premium NN

Trond.m

Sitat fra: hawK på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:42
Pratet i helgen med han som passet på model 3 hos Tesla Skøyen, sa også at det kommer takstativ..
Er det fester på taket til takstativ, tilsvarende løsning som BMW har sine biler (unntatt i3) ? Eller må man ha feste det med fester direkte mot lakk / karosseri ?

olavxxx

Sitat fra: TM på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:18
Pratet i helgen med han som passet på model 3 hos Tesla Skøyen, sa også at det kommer takstativ..
Er det fester på taket til takstativ, tilsvarende løsning som BMW har sine biler (unntatt i3) ? Eller må man ha feste det med fester direkte mot lakk / karosseri ?

https://www.youtube.com/watch?v=FtPiRoXFhNU

Det er under glasset, så ikke synlige fester.

trykkertor

Sitat fra: TM på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:18
Ja, festene ligger mot lakk og karosseri.
Med mindre man velger å benytte den medfølgende monteringsfolien. Men kjører jo ikke rundt med den til hverdags, og da forsvinner litt av poenget.
Så ja, føttene på stativet ligger ned mot lakk og vil potensielt gnisse lakk.

Handyman

Gode nyheter om takstativ:
https://shop.tesla.com/no/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html
Ikke på lager, men håper det snart er på vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA