Hovedmeny

Batterifeil og batterikapasitet 40 kWh

Startet av erinaes, torsdag 13. desember 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

erinaes

Forrige ukes begivenhet en fredelig tirsdags morgen i det jeg setter meg i bilen: "DANGER, STOP, ELECTRIC FAULT". Deretter rett til nærmeste MF verksted, som feilsøker, demonterer hele driftsbatteriet og sender det inn for reperasjon. Etter en og en halv uke er bilen klar for henting og alt ser fint ut. Men, jeg synes tilgjengelig batterikapasitet er mindre enn normalt. Jeg sjekker CanZE, som rapporterer "Energy to full kWh" og "Available Energy kWh", som i sum ligger på 35,3 kWh. Jeg har kjørt 21000 km. De første 15000 km eller så, lå jeg stabilt på en sum rundt 39,8 kWh. State of health er nå 98%. Den var 101% de første par tusen km.

Hvilken batterikapasitet bør jeg ligge på rundt 20000 kjørte km? Andre som har sett hva CanZE rapporterer? Et enkelt overslag kan også lett gjøres uten CanZE. Det er jo bare å sjekke forbrukt energi fra fulladet batteri i bilens display ved å kjøre batteriet ned mot null. Det ser stygt ut for Renualts batterigaranti dersom denne degraderingen fortsetter. Jeg er nå på 88% etter mindre enn ett år. Her må det vel være en feil?

zbk

Har du ladet fullt og kjørt ned til ganske lav %? SOH og tilgjengelig batteri ser ikke ut til å stemme overens, så tallene gir ikke helt mening. Be i alle fall MF om en forklaring på hva dette kan skyldes siden det skjedde rett etter en reparasjon.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erinaes

Takk for svar zbk.
Jeg bør legge til at jeg lå på rundt 35 kWh også i dagene før den fatale totalstoppen i forrige uke, og jeg hadde allerede en timeavtale med MF for å sjekke dette, så jeg vet ikke om det er noen kopling mellom den akutte batterifeilen og den lave kapasiteten. MF har ikke gitt meg noen tilbakemelding på hva 35kWh skal bety.
Da jeg spurte hva slags feil som var oppdaget og rettet i driftsbatteriet, fikk jeg beskjed om at det vet ikke de som lokal Renualt-forhandler. Den informasjonen sa MF at ligger hos spesialverkstedet som Renault tydeligvis bruker i Drammen (ikke min lokale MF forhandler) og dessuten hos Renault i Frankrike. Jeg er enig i at tilgjengelig kWh og SOH ikke virker konsistent. Jeg regner med at disse parameterne bør stemme over ens, uansett hvor stor batterikapasitet man måtte ha?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA