Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Sitat fra: Elmaster på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:02
Jeg har aldri hatt den som heter Best rate gurantee. Hva står det i den?

Samme her! Har aldri hatt "Best rate guarantee" før den dukket opp i dag.
Kommer ikke videre når jeg trykker på den.

Noen som vet hva det er?

Elmaster

Sitat fra: Karma på onsdag 19. desember 2018, klokken 22:38
Sitat fra: Elmaster på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:02
Jeg har aldri hatt den som heter Best rate gurantee. Hva står det i den?

Samme her! Har aldri hatt "Best rate guarantee" før den dukket opp i dag.
Kommer ikke videre når jeg trykker på den.

Noen som vet hva det er?
jeg har fått det nå. Sjekk du og. Kanskje du har fått den også. Den tar meg til en side med referral koder osv. Ikke noe spesielt.

GOS

Jeg fikk den for noen dager siden, men den viser bare en litt annen variant av min "Startside" hvor forskjellen stort sett er at VIN- og reservasjonsnummer er skrevet i rødt, mitt Tesla henvisningsprogram vises på annen måte, samt at tildelt Tesla kreditt/forbruk dukker opp. Ingenting av interesse foreløpig. Det er nok tenkt å vise noe annet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Reflektor

«Best rate gurantee» diskuteres her. Handler om at Tesla matcher lånet innen 7 dager om du får tilbudt bedre lån fra 3-part. Vet ikke om det er relevant for det norske markedet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-financing-best-rate-guarantee.129853/

[attachment id=0 msg=743229]

emurof

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:00
Sitat fra: emurof på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:52
Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene.

Og hvordan kan du si så skråsikkert at de VET at de ikke klarer å levere alle disse bilene i løpet av første halvår neste år?  Ja, for det er alt de har LOVET. Og ja, de må altså VITE dette for at dine beskyldninger om løgn skal ha noe som helst hold.

Jeg skriver jo at vi ikke vet. Det er hele poenget. Vi vet ikke om de vil klare å levere som lovet, og om de eventuelt har løyet. Jeg håper de vil levere som lovet, men når de ikke engang klarer å bli enige med seg selv om leveringen er i februar eller februar/mars så tyder mye på at de ikke har kontroll på sakene sine.

Jeg håper de klarer å levere som lovet, men nå har de lovet to ulike ting.

Sitat
Når de formulerer seg som de gjør så vil jo en vanlig person tolke det som at de antar at de vil klare å levere til da.

Men det er da helt greit?  "Anta" inneholder akkurat samme usikkerhet/forbehold som "forvente" eller "estimere". Ingen har grunnlag til å være skråsikker på at de får levering i Februar eller kan si at Tesla har lovet dem dette. Men ja, enkelte tidlige reservasjons-holdere som også er eiere og bestilte tidlig bør altså kunne anta/forvente levering i februar. Resten av tidlige bestillinger kan forvente i løpet av februar/mars. Men noen av dem vil nok antagelig (merk også her forbehold/usikkerhet i ordvalget!) først få bil i andre kvartal.

Hvis ikke alle får levering innen april så har jo ikke Tesla fulgt opp informasjonen de ga til kundene. Da er spørsmålet om de lyver, eller om det er manglende kompetanse.

Men jeg håper som sagt at de vil klare å levere som lovet. Det bør man nesten kunne forvente nå. De kan ikke holde på som amatører til evig tid.

emurof

Sitat fra: Reflektor på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:09Dette er jo «Tesla-forventninger» og det er jo noe helt annet ;)

Jeg reagerer på at man fortsatt skal måtte finne seg i å bli villedet av selskapet. Det er en ting å være usikker på levering når man er på et forholdsvis tidlig stadium i utviklingen, men da bør selskapet også kommunisere usikkerhet til kundene så man vet hva man har å forholde seg til.

Denne holdningen med at "det er jo Tesla, så da gjør det ikke noe" gjør stor skade. Kundene må begynne å forvente mer av dette milliardselskapet.

Sitat fra: GRS på onsdag 19. desember 2018, klokken 17:58
Jeg forstår de som reagerer på ordlyden man kan "forvente levering i februar/mars" dersom dette ikke innfris. Mange nye kunder er ikke vant til Teslas flytende tidsfrister, og tror selvsagt man kan forholde seg til det som står skrevet svart på hvitt.

Men Teslas flytende tidsfrister er ikke godt nok lenger. De prøver å nå "massene" og ikke bare "Early Adopters" og entusiaster.

Amoss

Sitat fra: emurof på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:09
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:00
Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene.

Jeg skriver jo at vi ikke vet. Det er hele poenget. Vi vet ikke om de vil klare å levere som lovet, og om de eventuelt har løyet.

Nei, det var ikke det du skrev - se sitat av hva du skrev over. Men om du skulle moderere deg til dette så er det helt greit. Men som vi ser av resten av innlegget ditt så har du ikke det...

Jeg håper de klarer å levere som lovet, men nå har de lovet to ulike ting...

Nei, det har de ikke. De har LOVET å levere alle bestillinger bestilt i år i løpet av første halvår neste år (eller rettere "innen sommeren"). Disse to andre  "tingene" du mener de har lovet har de kun oppgitt som "forventninger" eller estimater.

Hvis ikke alle får levering innen april så har jo ikke Tesla fulgt opp informasjonen de ga til kundene. Da er spørsmålet om de lyver, eller mangler kompetanse.

Men jeg håper som sagt at de vil klare å levere som lovet. Det bør man nesten kunne forvente nå. De kan ikke holde på som amatører til evig tid.

Det er helt legitimt å spørre seg om de virkelig klarer det de har estimert at de vil klare. De har helt klart satt seg ett veldig ambisiøst mål, og det er slett ikke sikkert at de kommer i mål på dette. Og derfor har de også valgt en vag formulering i form av "forventing", ikke som ett klart løfte. Hadde de lovet at alle skulle få bilene sine i løpet av februar eller mars, og de på forhånd viste med sikkerhet at de ikke ville kunne klare å gjennomføre det løftet, så hadde man kunnet snakke om å lyve. Men nei, de har ikke lovet dette, og vi har ingen indikasjon på hva Tesla selv mener å vite. Altså er alt snakk om "løgn" i denne sammenheng tull og tøys fra din side.

Klarer de å levere de aller fleste bilene innen utgangen av mars så har de sine ord i behold selv om enkelte biler skulle bli utlevert også i april. Dersom de skulle vise seg å være langt unna de forventningene de selv har satt med sine formuleringer, så kan det virke amatørmessig ja, men det kan også fort vise seg å skyldes årsaker som Tesla selv ikke visste om da de formulerte dette, eller som de ikke har kontroll over. F.eks. har det nå i etterkant kommet frem at Kina midlertidig setter ned bil-tollen for en begrenset tre måneders periode. Det kan fort skje at Tesla nå bestemmer seg for å prioritere Kina disse månedene på bekostning av noen av leveransene hit. Dette var ting Tesla ikke viste da de formulerte disse estimatene. Evnt. kan en båt med biler på vei hit gå ned. Nei, jeg sier ingen ting om at jeg *tror* noe av dette skjer, bare peker på hva som KAN skje som kan forskyve/forsinke leveransene hit uten at Tesla løy da de satte forventingene.

Sitat fra: emurof på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:11
... men da bør selskapet også kommunisere usikkerhet til kundene så man vet hva man har å forholde seg til.

... og det er akkurat hva de gjør ved å bruke formuleringen "forvente". Tesla bør kunne forvente at kundene deres forstår norsk godt nok til at de vet hva det ordet betyr (se link/sitat fra ordbok tidligere i tråden).
Model S 85D

ofn

Her var det mye trolling. 31. mars vet vi mer om hvor mange tusen biler Tesla har levert og hvor mange som eventuelt ikke er levert. Bedre å ta en oppsummering da.

Tipper Tesla fyller opp ett eller flere skip med biler til Norge. Deretter vil de prøve å levere ut disse så effektivt som mulig. Det vil si at leveringstidspunkt vil avhenge av hvor du bor i Norge, og hvor hurtig Tesla får klargjort din bil. Tror ikke Tesla vil bruke for mye tid på om du bestilte den eller den dagen eller den eller den konfigurasjonen. De vil forhåpentligvis fokusere på å få levert bilene som kommer med disse båtene så hurtig som mulig samtidig som de trenger litt tid til klargjøring. Det er ikke alltid bilen(e) som kjører først inn på fergen kjører først av..
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Roy Aasen

Hvis  Tesla leverer 1500 biler pr måned til kunde så er det vel meget bra. Blir verdensrekord i leveranser av elbil uansett fra Musker'n.

Jeg skal gi dere fasit 31/12-2019

Magnus Hansen

Sitat fra: ofn på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:59
Her var det mye trolling. 31. mars vet vi mer om hvor mange tusen biler Tesla har levert og hvor mange som eventuelt ikke er levert. Bedre å ta en oppsummering da.

Synes ikke akkurat det er trolling og bære skeptisk til informasjonen som blir gitt. Og så er nøyaktigheten på informasjon av interesse til mange som har bestilt. For finansiering, salg av annen bil, om man får bilen i tide til planlagt tur osv.

Øyvind.h

Å være skeptisk til ambisiøse mål må være lov. Men det er langt derfra til å konkludere med at folk sitter på tuer i selskapet og kokkelerer opp løgner. Folk får beskjed om hva målet er og hva de skal levere. Selv om de er usikre på om de klarer det skal de jobbe for å nå målet. Ansatte kan føle det er urealistisk uten at det skal klassifiseres som løgn. Men det er jo ingen lovnader eller garantier i kommunikasjonen, så påstand om løgn faller på sin egen urimelighet.
For øvrig er det bare å se på hva andre giganter med lang erfaring får til. Eksempelvis Kia, Hyundai, Nissan, Audi osv. Fortell meg at deres forsinkelser også skyldes bevisst løgn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

noto

Temmelig ørkesløst dette.

Håper jeg ikke får bilen FOR tidlig. Reserverte ikke før i juni i år, så forhåpentlig litt bak i køen. Månedsskiftet mars/april hadde vært perfekt.

emurof

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:38Nei, det var ikke det du skrev - se sitat av hva du skrev over. Men om du skulle moderere deg til dette så er det helt greit. Men som vi ser av resten av innlegget ditt så har du ikke det...

Hvis du leser det igjen så vil du se at jeg skrev "om" (dersom, hvis):

"Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene. "

Sitat
Jeg håper de klarer å levere som lovet, men nå har de lovet to ulike ting...

Nei, det har de ikke. De har LOVET å levere alle bestillinger bestilt i år i løpet av første halvår neste år (eller rettere "innen sommeren"). Disse to andre  "tingene" du mener de har lovet har de kun oppgitt som "forventninger" eller estimater.

Jeg vet ikke hvor løftene dine kommer fra, men hver kunde har først fått en e-post der det står februar, og deretter har de kunne se at det står februar/mars på bestillingssidene. Eventuelle andre tidsangivelser er ikke særlig relevante så lenge de ikke er kommunisert direkte til kunden.

SitatHadde de lovet at alle skulle få bilene sine i løpet av februar eller mars, og de på forhånd viste med sikkerhet at de ikke ville kunne klare å gjennomføre det løftet, så hadde man kunnet snakke om å lyve. Men nei, de har ikke lovet dette, og vi har ingen indikasjon på hva Tesla selv mener å vite.

Nettopp. Hvis de nevner leveringstidspunkt og vet at de aldri vil klare det så er det løgn. Så får tiden vise om de klarer å levere alle i februar (eller vi kan strekke oss til mars siden de også har motsagt seg selv og sagt februar/mars i tillegg til det som står i e-posten).

SitatKlarer de å levere de aller fleste bilene innen utgangen av mars så har de sine ord i behold selv om enkelte biler skulle bli utlevert også i april. Dersom de skulle vise seg å være langt unna de forventningene de selv har satt med sine formuleringer, så kan det virke amatørmessig ja, men det kan også fort vise seg å skyldes årsaker som Tesla selv ikke visste om da de formulerte dette, eller som de ikke har kontroll over.

Ja, det kan være. Men det er også ganske amatørmessig å si en ting i bestillings-e-posten, og en annen ting på bestillingssidene. Det tyder jo på at de ikke helt har orden på sakene sine.

Sitat
Sitat fra: emurof på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:11... men da bør selskapet også kommunisere usikkerhet til kundene så man vet hva man har å forholde seg til.

... og det er akkurat hva de gjør ved å bruke formuleringen "forvente". Tesla bør kunne forvente at kundene deres forstår norsk godt nok til at de vet hva det ordet betyr (se link/sitat fra ordbok tidligere i tråden).

Jeg tror ikke den jevne kunde vil anse "forvente" som en usikkerhet rundt leveransetidspunkt. Hvis kunden rent faktisk ikke kan forvente leveranse da så bør Tesla kommunisere det ut til kunden også. Det er poenget mitt.

Saken er jo nettopp at ved å skrive "forvente levering i februar" så skaper man et klart inntrykk av at de faktisk vil være i stand til å levere da også.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:50
Å være skeptisk til ambisiøse mål må være lov. Men det er langt derfra til å konkludere med at folk sitter på tuer i selskapet og kokkelerer opp løgner. Folk får beskjed om hva målet er og hva de skal levere. Selv om de er usikre på om de klarer det skal de jobbe for å nå målet. Ansatte kan føle det er urealistisk uten at det skal klassifiseres som løgn. Men det er jo ingen lovnader eller garantier i kommunikasjonen, så påstand om løgn faller på sin egen urimelighet.
For øvrig er det bare å se på hva andre giganter med lang erfaring får til. Eksempelvis Kia, Hyundai, Nissan, Audi osv. Fortell meg at deres forsinkelser også skyldes bevisst løgn.

Det er jo påfallende at de sier en ting i e-posten og en annen ting på sidene sine. Hvis det bare er et løst mål og ikke noe de mener at kunden kan forvente så er det også dette de må kommunisere ut til kundene.

Jeg står fast ved at dersom de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere til alle i februar (eller mars hvis vi skal gi dem litt slingringsmonn) så har de løyet til kundene. Men jeg håper som sagt at de vil klare det, samtidig som jeg håper de blir klarere i kommunikasjonen i fremtiden (igjen så fremstår det ikke veldig profesjonelt å skrive en ting i e-posten og en annen ting på bestillingssiden).

Har disse gigantene med lang erfaring gått ut og sagt at kundene kan forvente levering innen en gitt måned?

Øyvind.h

Gigantene har kommunisert leveransetider de ikke har overholdt ja. For å ta ett konkret eksempel er E-tron som av produsent og forhandler er beskrevet tilgjengelig i 2018. Det sklir langt ut i 2019. Kan godt hoste opp mange eksempler, men det er egentlig irrelevant.

Tesla har ikke lovet eller garantert noe som helst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA