Dørhåndtak... Igjen..

Startet av DaTwister, onsdag 12. desember 2018, klokken 16:13

« forrige - neste »

DaTwister

Er det noen som har funnet en måte å justere dørhåndtak ene selv, eller nullstille de, slik man kan med vindusheisen? Fører siden piper når den kommer ut, og lenge når den går inn. Kan ikke bruke det til å åpne døren med. Hadde dette tidligere i år, men da ble alt helt topp etter oppgradering av bilen.

Var på drop in, og de fikk ikke justert det der, og mente det måtte byttes. Men feilen syntes da ikke å være mekanisk, som de tenkte på drop in. Om jeg låser opp, og igjen bilen noen ganger, spretter døren opp, som om den går for langt ut. Og lager fortsatt samme pipelyden.

DaTwister

Nå, ut av det blå, virket alt som før, igjen idag.

streken

Jeg følger på i denne tråden, jeg:

Dørhåndtaket på fremre passasjerdør trenger å justeres ned 2mm for å fungere som det skal (Teslas beskrivelse).
Nå fungerer det dårlig når døren brukes, siden det ikke vil trekke seg inn uten hjelp.

Tesla får ikke ordnet dette før om lenge, så jeg lurer på om det er noen kvikkfiks jeg kan gjøre selv med litt fingerferdighet?
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Muffinman

Da må du nok ta det ut, finne ut hva som er feil og reparere selv er jeg redd. Vanskelighetsgrad medium pluss.

megja

Hvis det tar borti kanten så må en ta av dørtrekket og løsne muttrene som holder dørhandtaket fast. Har bare hatt oppe ene bakdøra og hatt ute dørhåndtaket der og det var festet med 4 muttere, når muttrene er løse så holder en håntaket riktig og strammer så til. For å komme til oppre fremre mutter så må en få vinduet helt opp og det gjøres ved å vippe dørlåsen to hakk til låst stilling, da går vinduet opp. Du må etter å ha tatt bort dørtrekket ta bort noen runde tettelapper for å komme til hulla forran muttrene og den store lappen/plastplata. Dem er festet med seig lim som fester igjen når en klemmer lappene på igjen. Du trenger torx og en 10 mm pipe med skralle og forlenger for å gjøre dette hvis det er likt som bakdørene. På bakdørene var det to torx under plastdeksel inne i døråpneren inne og en skrue med 10 mm hode under ett gummideksel nede i indre dørhåndtak. Det finnes youtube filmer som viser fremgangsmåten.

SabreMan

Det høres ut som samme problem jeg hadde i noen måneder før jeg fikk det fikset. Jeg måtte lirke litt med det for å få det til å trekke seg inn, men ellers var det ingen problemer.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

DagfinnN

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
Det høres ut som samme problem jeg hadde i noen måneder før jeg fikk det fikset. Jeg måtte lirke litt med det for å få det til å trekke seg inn, men ellers var det ingen problemer.
Veldig glad for at jeg ikke bor i Oslo. Skodje fixet mine dagen etter at de røk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

SabreMan

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
Veldig glad for at jeg ikke bor i Oslo. Skodje fixet mine dagen etter at de røk.

Jeg kunne fått det fikset tidligere, men jeg bor ca. 3 timer unna servicesenteret, og siden det var enkelt nok å få håndtaket til å trekke seg inn igjen, lot jeg det være til det passet bedre.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

BMW850

Sitat fra: streken på mandag 18. februar 2019, klokken 21:50
Jeg følger på i denne tråden, jeg:

Dørhåndtaket på fremre passasjerdør trenger å justeres ned 2mm for å fungere som det skal (Teslas beskrivelse).
Nå fungerer det dårlig når døren brukes, siden det ikke vil trekke seg inn uten hjelp.

Tesla får ikke ordnet dette før om lenge, så jeg lurer på om det er noen kvikkfiks jeg kan gjøre selv med litt fingerferdighet?

Dra til Kristiansand. Der er det helt andre ventetider enn rundt Oslo/Drammen :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

streken

Takk for tipsene. Jeg skal sjekke om youtube får opp motivasjonen til å gyve løs selv, og så får jeg ellers glede meg til de åpner servicesenter i Sarpsborg. Du verden, så mye enklere hverdagen blir da!

I mellomtiden be passasjerer om å sitte bak og late som om de tar taxi, siden også bilbeltet på passasjersiden foran skal byttes (men ikke et såkalt sikkerhetsproblem - det bare prøver å kvele de som sitter der).

Like fullt elsker jeg Teslaen min!  :laugh:
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

SilverBullet

Sitat fra: DaTwister på onsdag 12. desember 2018, klokken 16:13
Er det noen som har funnet en måte å justere dørhåndtak ene selv, eller nullstille de, slik man kan med vindusheisen? Fører siden piper når den kommer ut, og lenge når den går inn. Kan ikke bruke det til å åpne døren med. Hadde dette tidligere i år, men da ble alt helt topp etter oppgradering av bilen.

Var på drop in, og de fikk ikke justert det der, og mente det måtte byttes. Men feilen syntes da ikke å være mekanisk, som de tenkte på drop in. Om jeg låser opp, og igjen bilen noen ganger, spretter døren opp, som om den går for langt ut. Og lager fortsatt samme pipelyden.

Jeg fikk i dag problemet som du beskriver her med venstre håndtak bak. Hva ble konklusjon? Løste det seg av seg selv? 2018 75D

Klykken

Du får dette fikset hos tesla uten kostnad. Med en gang du rører dette selv, og det er tydelig, vil du selv måtte betale for en reperasjon.
Bør være kort ventetid hos de fleste SC nå. Bestill time i appen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SilverBullet

Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. april 2020, klokken 08:30
Du får dette fikset hos tesla uten kostnad. Med en gang du rører dette selv, og det er tydelig, vil du selv måtte betale for en reperasjon.
Bør være kort ventetid hos de fleste SC nå. Bestill time i appen.
Har booket time var bare nysgjerrig på om dette var en gremlins som løste seg selv ::)
Vet noen om de Bytter over håndtaket? Har folie på d... Fikk dette delenr. oppgitt i ett estimat for noe de trodde var feil på håndtaket ifm men en annen sak. Ref. no grip:ASY- EXT HANDLE, RH, GEN3, NO GRIP, SVC(1100300-
S0-A)

Klykken

Det som kan skje er at de krangler pga folien. Men håndtakene er en gjentakende og kjent feil, så bør gå greit. Nei, mener hele håndtaket og innmat er en hel del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SilverBullet

Sitat fra: Klykken på onsdag 22. april 2020, klokken 11:24
Det som kan skje er at de krangler pga folien. Men håndtakene er en gjentakende og kjent feil, så bør gå greit. Nei, mener hele håndtaket og innmat er en hel del.

Kan melde om at de flytter over selve håndtaket ref. delenr over i innlegget mitt :+1: om LED i håndtaket er defekt antar jeg at hele må byttes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA