Nye elbiler (e-Niro, Kona, i-Pace) med redusert hurtigladefart i kulden?

Startet av geear, onsdag 12. desember 2018, klokken 10:00

« forrige - neste »

bmw2002

Sitat fra: TorT på fredag 28. desember 2018, klokken 06:55
Var særdeles lite informasjon her.

Hvilken bil gjelder det? Høydemeter eller sted ved start? Høydemeter eller sted ved lading? Prosent ved ladestopp? Bør jo være minimumsinfo.
Går ut ifra at du startet med 100%?

I-Pace. Starter ved 200 moh og ladet på 190 moh. Starter på 100%, ladet på 38%.

Tellus

I og med at disse bilene har muligheter til å varme opp batteriet så er jo løsningen å tilby føreren en "knapp" som man kan slå på litt før man skal ha ladestopp. Bilen kan da varme opp pakken til ideell temperatur slik at man får full effekt fra start. Disse batterkondisjoneringsprogrammene er jo allerde i bilene, men kjøres vel kun før avgang og kanskje også kun når er plugget inn. Dette hjelper lite hvis pakken kjøles ned under kjøring på grunn av lav lufttemperatur.

Har en følelse at spesielt de tradisjonelle bilfabrikantene ønsker å gjøre ting så ukomplisert som mulig for oss, men resultatet er at vi får biler som fungerer unødvendig dårlig f.eks. i kulda.

TorT

Enig med Tellus.
Man kunne bare lagt det inn i navigasjonen feks. Man kunne hatt mulighet til å markere en destinasjon som hurtigladestopp.
Da tar man høyde for at ikke alle hurtigladere ligger inne i nav.

Counterpointer

Harde gjentatte akselerasjoner varmer batteriet mer en bruk av aktiv batterivarmer. Hvertfall på Tesla. Teslabjørn målte dette på sin X. Vil tro fysikken er ganske lik for de fleste elbiler.

TorT

Sånn som jeg har forstått det, så har vel Tesla isolert batteripakken sin mye bedre enn andre fabrikanter har gjort. Det er vel derfor en kan høre så mye vifter på en Tesla som har jobbet hardt i varmen. Og at de virker såpass godt på vinteren.

Har ikke Tesla, så mulig jeg tar helt feil.

Counterpointer

Sitat fra: TorT på søndag 30. desember 2018, klokken 22:03
Sånn som jeg har forstått det, så har vel Tesla isolert batteripakken sin mye bedre enn andre fabrikanter har gjort. Det er vel derfor en kan høre så mye vifter på en Tesla som har jobbet hardt i varmen. Og at de virker såpass godt på vinteren.

Har ikke Tesla, så mulig jeg tar helt feil.
Tesla har nesten IKKE isolering av sine batterier. Kun en tynn matte oppå. Dette kan en lett se ved å se på Carguru/Rich rebuilds videoer.
Det de har er derimot et godt varme og kjølesystem som styres av avansert software.

TorT

OK. Men så nevnt i en Teslabjørn video at han mente at hvis en brukte navigasjonen på vei til en supercharger, så skjønte bilen at den var på vei til lading, og kondisjonerte batteriet deretter.

Vet ikke om dette stemmer, men synes det er genialt hvis det er riktig.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Egil Fonn

Generelt er dagens elbil produsenter ikke veldig opptatt av å produsere bilene på en måte som gjør at de taper lite varme energi i kulde. De bygger elbilene nesten som fosilbiler der store mengder spillvarme uansett må dumpes til uteluft.
Bedre isolering av batteri, varme/kjølerør og kupe hadde hjulpet. Dette betinger god klima kontroll av batteri og drivlinje for sikker kjøling i høye sommer temperaturer.
Mulighet for manuelt styrt oppvarming av batteripakke før hurtiglading burde være obligatorisk. Så enkelt som en knapp lik varmetråder for bakvindu.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: TorT på søndag 30. desember 2018, klokken 22:27
OK. Men så nevnt i en Teslabjørn video at han mente at hvis en brukte navigasjonen på vei til en supercharger, så skjønte bilen at den var på vei til lading, og kondisjonerte batteriet deretter.
Tesla har en patent på dette, men så vidt jeg vet er det vel ikke implementert. Ingen som har greid å vise det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Da jeg snakket med en tekniker hos Tesla for et par måneder siden anbefalte han at jeg plottet inn SuC på navien i stedet for å kun kjøre dit, nettopp pga at batteriet kondisjonerer seg for optimal lading.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TorT

Tesla har nesten IKKE isolering av sine batterier. Kun en tynn matte oppå. Dette kan en lett se ved å se på Carguru/Rich rebuilds videoer.
Det de har er derimot et godt varme og kjølesystem som styres av avansert software.
[/quote]

Ser du sier en tynn matte oppå.
Med moderne materialer kan vel en tynn matte isolere godt?

Apache

Sitat fra: TorT på mandag 31. desember 2018, klokken 15:45

Ser du sier en tynn matte oppå.
Med moderne materialer kan vel en tynn matte isolere godt?
[/quote]

Hvis jeg ikke husker feil så er den tynne matta kun et brannhemmende matte. Ikke noe annet.

Hansi

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. desember 2018, klokken 10:14
Sitat fra: TorT på søndag 30. desember 2018, klokken 22:27
Tesla har en patent på dette, men så vidt jeg vet er det vel ikke implementert. Ingen som har greid å vise det.

Interessant, er det noen som har noe mer info om dette? Linker?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA