Hva har du bestilt? Long Range eller P? -For de som har bestilt Model 3-

Startet av P85TMS, tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

JorEl

Skulle jeg hatt en fartsglad bil til en forsvarlig pris, er det bare et alteranativ. Ingen over, ingen ved siden, som det sto på melkesjokoladen før.. SWEET 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

S4e

Sitat fra: gr på onsdag 12. desember 2018, klokken 12:44
Så med 100 stemmer nå må jeg si at andelen P er overraskende lav. Sjelden har man fått slike ytelser for så lite penger, så det føltes som eneste mulige valg for meg. Kanskje jeg må tenke meg om.  :laugh:

Long Range Dual Motor firehjulsdrift    85 (85%)
Performance Dual Motor firehjulsdrift    15 (15%)

Jeg er ikke overrasket for vanlig dual motor er jo ikke akkurat treig. Det blir ihvertfall helt klart den kjappeste bilen jeg har hatt noen gang!

Derfor blir det de som er litt mer interessert i bil og/eller morro som går for P. Det koster jo ikke veldig mye mere - så hold fast for reservasjonen om du er i denne kategorien :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

HalvorV

Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Counterpointer

Så med 100 stemmer nå må jeg si at andelen P er overraskende lav. Sjelden har man fått slike ytelser for så lite penger, så det føltes som eneste mulige valg for meg. Kanskje jeg må tenke meg om.  :laugh:

Var en annen undersøkelse på dette (tror det var før de norske prisene kom) som hadde litt over 140 svar, da var P andelen 10%

Det vil si en 50% økning til denne [emoji6]

Jo færre P jo bedre er det vil jeg si.

Geir K

Har bestilt P, sikkert ikke smart, men sjelden jeg har sett så lav prisforskjell på oppgradering. Men i forhold til hybriden jeg har, så er fallhøyden lav. Tenkte mer på at den er lett å selge. Vi har og en Zoe som vi er meget godt fornøyd med.Og den er heller ikke kjøpt inn pga fart.  Derfor selges hybriden som ikke er omtrent mer enn innkjørt.

geear

På X og S ser det ut for at P-bilene faller mest i pris iallfall, men det er normalt, jo dyrere bil, enten det er i ekstrautstyr eller annet, jo flere kroner i tap.

Rolf Gjerdsjø

Kan snakke for min egen del, LR AWD er mer enn rask nok. Det er liksom litt begrenset hvor mye krefter man må ha for å kjøre til barnehagen eller rundt på Østlandet i tett trafikk, og det er jo det som er virkeligheten. P kunne jeg utnyttet noen få ganger i sommerhalvåret i praksis, og da blir prisforskjellen ganske stor. Og om det blir som på S hjelper det lite på bruktmarkedet også.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

teslamsp

Virker som det er en annen giring på P. Ser den har litt lavere toppfart.

Counterpointer

Sitat fra: teslamsp på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:39
??? Hvem er det som har mer enn 261 km/t som P har.......

Handyman

Sitat fra: teslamsp på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:39
Laver toppfart enn hva?? Det er nok ikke ulik giring på P og AWD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Steffinho

Jeg har litt lyst til å dra opp igjen denne diskusjonen. Prisforskjellen den gang i slutten av 2018 var drøye 90k. Nå er den 50k. Jeg har bestilt en LR og venter spent på den, men har blitt mer og mer usikker på om jeg ikke skal kline til med P allikevel. Men er det verdt det?

Jeg bestilte 5.okt, så regner med jeg er et stykke frem i køen (hvis det er noe køsystem da?). Hvis jeg ber om å endre bestillingen så havner jeg vel bakerst igjen?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Pliskin

Ble LR med hengerfeste. Litt mere komfort å bakkeklaring, billigere med dekk.  Det er viktigere for meg en det 1sekundet 0-100

lars667

Blir LR for meg. Hadde jeg hatt 50-60 lapper til overs ville jeg heller lagt dem i FSD enn P. Men det er fordi jeg er mer tech-interessert enn fartsglad, og nok skal klare meg med ytelsene til LR. I tillegg vil jeg gjerne ha den bakkeklaringen jeg kan få.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

hemi

FSD gir deg 0, P gir jo faktisk noe. viktigste på P er jo også uten tvil track mode.

Jeg har hatt FSD på 2 biler, blir ikke det på nr 3, det er 50-60k i dass enn så lenge.

hadde jo vært fint om det endret seg, men mtp på at den ikke klarer en basic rundkjøring, broer, trafikk i nabofiler er jeg veeeeeldig skeptisk til at det skjer noe der nærmeste årene. Basic ting som... regn får de jo ikke til.

Steffinho

Hvis man tar å oppdaterer førsteinnlegget så virker det jo som man får mye mer for pengene nå enn tidligere.

SitatForskjellene fra LR til P i tillegg til prisforskjellen på 91.300,- 50.000 ,- er i korte trekk:
0–100 km/t på 4,7 s 4,4 s vs. 0–100 km/t på 3,7 s 3,3 s
233 km/t vs. 250 km/t 261 km/t topphastighet
18" vs. 20" felger
Performance bremser
Aluminium pedalsett
Carbon spoiler
Track mode (Oppgradert siden 2018)
544km 580 km vs. 530km 563 km rekkevidde WLTP

I tillegg har vel Performance bedre sommerdekk, sportsunderstell og er senket noe.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA