Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Charger Jordfeilbryter type B?

Startet av Futurecar, tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Skal til å installere Tesla Wall Charger i egen garasje(Er elektriker:)
I hht krav så må jeg ved elbil uttak enten ha Jordfeilbryter type B, eller jordfeilovervåkning som kobler ut ladingen ved DC lekkstrømmer.

I manualen til Tesla Wall Charger så står det at det er innebygget overvåking itillegg til at det står det skal installeres jordfeilbryter.

Er denne innebyggede jordfeilvarslingen godkjent i Norge slik at jeg kun trenger vanlig jordfeilautomat i sikringsskapet eller må jeg inn med type B jordfeilbryter? Står lite om dette i manual og kundesupport hadde ikke noe svar å dette.

sjokomelk

Trenger jordfeilbryter type B for TWC. Den har ingen "skikkelig" jordfeilbryter innebygd.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Burgeir

Jeg tenker også litt på TWC på grunn av pris, men mulighet for annen lader er tilstede enda.
Har denne innebygget jordfeilvern-B eller må det monteres i sikringsskap/grunnmurskap ?

Futurecar spør om jordfeilautomat (type A) og jordfeilovervåking fra lader.
Jordfeilautomat (type A) og jorfeilbryter-B ikke kan kombineres iht forskriftene.
Hvordan det stiller seg med jordfeilovervåkning i lader og jordfeilautomat er jeg ikke sikker på.
Plan til meg er å legge kabel fra grunnmurskap (strømmåler montert her) til garasje.
Blir nesten sikkert kabel PFXP 5G10 og 32A kurs. 400 volt 3-fas vil gi meg 22kW kapasitet

ok67

Sitat fra: Burgeir på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:38

Jordfeilautomat (type A) og jorfeilbryter-B ikke kan kombineres iht forskriftene.
Jo det kan dei, forutsatt at du kun har eit uttak på kursen (ladestasjonen).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

Sitat fra: ok67 på onsdag 26. desember 2018, klokken 17:09

I praksis ja, men iht. forskriftene (som var temaet du svarte på) sliter en vel litt med dette?

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 26. desember 2018, klokken 23:03
Sitat fra: ok67 på onsdag 26. desember 2018, klokken 17:09

I praksis ja, men iht. forskriftene (som var temaet du svarte på) sliter en vel litt med dette?

Det er ingen forskrift men en norm. Det betyr at man kan gjøre ting på andre måter, men man må dokumentere at man har risikovurdert det slik at det er minst like sikkert. Dvs. at det er lov å bruke hodet ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ok67

Nettopp som jkirkebo seier er NEK400 ei norm som er ein måt å oppfylle forskriftenes krav på. Du kan fint gjere det på anna vis, men då må du (dvs installatøren) dokumentere at forskriftenes krav er oppfylt.

Det bør vere rimeleg greit å dokumentere at ein jordfeilautomat (med JFB type A) i serie med ein jordfeilbrytar type B på ein kurs som kun forsyner eit uttak, som ein ladestasjon, er sikkert.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Futurecar

Hei
Jeg fikk ikke noe svar fra Tesla eller forum som tilsa at den innbyggere jordfeilovervåkingen i laderen er godkjent iht NEK så jeg la opp type b jordfeilbryter selv om jeg har powerflex(dobbelisolert kabel) og kun laderen på denne kursen. 
Har modell x75 så denne lader ikke mer enn 16.5 kw, så kunne vel klart seg med 6mm2 men tenkte det var greit å ha mulighet til fullbelastning av laderen om det skulle bli en kraftigere lader i fremtidige biler:)

versys

Hei.
Er det noen som kan si meg hvor mye det vil koste for en 32A 3fase sikring og en jorfeilbryter-B. Gjerne også hvilken type kabel jeg trenger. Fint om dere kunne linke direkte til produktet i feks elektroimportøren som selger slikt utstyr.
Synest prisen jeg fikk for sikring, jorfeilbryter-B og ca 10meter kabel var en smule høy hos installatør(6000 + mva.....)
Er til en Model 3

jkirkebo

Sitat fra: versys på lørdag 05. januar 2019, klokken 19:22
Hei.
Er det noen som kan si meg hvor mye det vil koste for en 32A 3fase sikring og en jorfeilbryter-B. Gjerne også hvilken type kabel jeg trenger. Fint om dere kunne linke direkte til produktet i feks elektroimportøren som selger slikt utstyr.
Synest prisen jeg fikk for sikring, jorfeilbryter-B og ca 10meter kabel var en smule høy hos installatør(6000 + mva.....)
Er til en Model 3

Ta en titt på websidene mine:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

1275,- for jordfeilbryter og 3-pol sikring. 1325,- med 4-pol.

Kabel avhenger av om du har 230V 3-fase eller 400V. Som regel holder det med PFXP 4G6/5G6, men noen ganger må man opp på 4G10/5G10.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA