Hovedmeny

Reelle kønummer tilgjengelig

Startet av navyelsen, mandag 10. desember 2018, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Har fremdeles kønummer 102, siden depositum er refundert nå blir jeg nok stående der.

Fikk melding om refundering den 12. og i dag (14. ) kom pengene inn på kredittkortet.

Scrooge

Som jeg skrev i går 0824 så er jeg nr. 14xx og har heller ikke gått ned på to dager selv om flere har skrevet at de har kansellert de siste dagene (med lavere nummer enn meg). Jeg tror at den automatiske jobben som oppdaterer listene enten ikke kjører som den skal, at data ikke blir oppdatert som de skal etter kanselleringer eller at dette er noe som kjøres ad-hoc istedenfor daglig.

DDE

Fra 62xx til 38xx. Må vel vente på bil til slutten av 2020 

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har hatt kønummer 99 etter at vi fikk vite "relle" kønummer.

Blir stående og avventer om den kommer med hengefeste og om BOS oppretteholder "Norgestillegget".

3 kolleger på jobb skulle kansellere i forrige uke, men ble oppringt av en hyggelig dame hos Kia Norge som sa at de bare kunne opprettholde plassen sin siden depositumet ble refundert uansett. Tror dermed at det blir lite bevegelse i køen siden det nå er "gratis" å stå der.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Cral

Kia gjør seg selv en Bjørnetjeneste ved å tilbakebetale egentlig.

Nå blir det stående en "haug" med folk som egentlig ikke skal ha bilen, hadde "alle" disse avbestilt i stedet, så hadde en reell mulighet for å vite hvem de skulle kontakte for å skrive kontrakt.

Først 5 av disse.
Kia:"Hei, jeg ringer fra Kia/Forhandler, nå er det din tur til å bestille bil"
Kunde:"Kia e-Niro? Nei, den skal jeg ikke ha"
Kia:"å...."

Så,
Kia: "Hei, jeg ringer fra Kia/Forhandler, nå er det din tur til å bestille bil"
Kunde: "Kia e-Niro? Kommer den med hengerfeste?"
Kia:"Ehh, nei ikke enda, Kia tester mulighetene, vi har det kanskje et svar i Mars."
Kunde:"Kan jeg få vente til da?"
Kia:"Ja, det kan du"

Så en tre-fire stykker som ikke skal ha bilen, et par som skal ha hengerfeste til, noen som venter på app. Kanskje en som faktisk skulle ha bilen også innimellom der...

Ikke alle gidder å bry seg med å logge inn på en nettside for å se - de vet jo at Kia eller Forhandler tar kontakt.
De som logger inn og lager seg bruker, kan godt finne på å avvente, siden de likevel får penger i retur...

Hadde man hatt en vasket liste, så hadde det gått mye fortere å ringe seg gjennom den.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Superelbilen

Sitat fra: Cral på søndag 16. desember 2018, klokken 13:10

Nå blir det stående en "haug" med folk som egentlig ikke skal ha bilen, hadde "alle" disse avbestilt i stedet, så hadde en reell mulighet for å vite hvem de skulle kontakte for å skrive kontrakt.

Først 5 av disse.
Kia:"Hei, jeg ringer fra Kia/Forhandler, nå er det din tur til å bestille bil"
Kunde:"Kia e-Niro? Nei, den skal jeg ikke ha"
Kia:"å...."

Så,
Kia: "Hei, jeg ringer fra Kia/Forhandler, nå er det din tur til å bestille bil"
Kunde: "Kia e-Niro? Kommer den med hengerfeste?"
Kia:"Ehh, nei ikke enda, Kia tester mulighetene, vi har det kanskje et svar i Mars."
Kunde:"Kan jeg få vente til da?"
Kia:"Ja, det kan du"

Så en tre-fire stykker som ikke skal ha bilen, et par som skal ha hengerfeste til, noen som venter på app. Kanskje en som faktisk skulle ha bilen også innimellom der...

Ikke alle gidder å bry seg med å logge inn på en nettside for å se - de vet jo at Kia eller Forhandler tar kontakt.
De som logger inn og lager seg bruker, kan godt finne på å avvente, siden de likevel får penger i retur...

Hadde man hatt en vasket liste, så hadde det gått mye fortere å ringe seg gjennom den.

Denne støttes. Har fått penger tilbake jeg også.

HCO

Sitat fra: Cral på søndag 16. desember 2018, klokken 13:10
Jeg tror de vet hva de gjør, og at lang kø gjør at det kommer flere biler til Norge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 16. desember 2018, klokken 11:08
Har hatt kønummer 99 etter at vi fikk vite "relle" kønummer.

Blir stående og avventer om den kommer med hengefeste og om BOS oppretteholder "Norgestillegget".

3 kolleger på jobb skulle kansellere i forrige uke, men ble oppringt av en hyggelig dame hos Kia Norge som sa at de bare kunne opprettholde plassen sin siden depositumet ble refundert uansett. Tror dermed at det blir lite bevegelse i køen siden det nå er "gratis" å stå der.

1. Hvis jeg kjøper FE i første pulje, så blir det for å gamble på at det blir mulighet for hengerfeste allikevel eller at Kia dropper hengerfeste.
2. Venter på avklaring om hengerfeste, kommer hengerfeste blir det sannsynligvis kjøp.
3. Kommer Tesla med signal om hengerfeste på 3 mens evt venter på Kia, ja da blir det 50-50 om det blir Kia eller Tesla.....leverer Tesla kjapt blir det Tesla!

Liten sjans for alternativ 1, er også en fjerde mulighet: vente på neste bil.
DS kunne også vært aktuell, med annen importør enn BOS,  men jeg styrer unna BOS.
Jeg antar at pakke med vinterdekk til DS kommer på over 30k kr, DS er jo premiummerke.....

Electric cars in Norway

Cral: jeg har hørt at det er finans regler som gjør at alle bilforhandlere må tilbakebetale depositum etter en tid. BOS gjør det samme med MB EQ.

navyelsen

Mange som "har hørt" mye rart om elbiler i det siste. har du en kilde? evt et lovverk eller regelverk å henvise til?
Tesla sitter tross alt på depositum i nesten 3 år, frem til bilen leveres. Hvordan skulle det gå til hvis de var regulert av finansreglene du har hørt om?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Electric cars in Norway

Navyelsen: det var en bilselger som fortalte meg dette når vi snakket om dette. Jeg tror på det. Men jeg vet jo ikke. Hvis vi har en revisor her inne så har kansje den personen svaret. Hvem vet?

kristtorp

Rykker stadig fremover i køen.
Etter at vi fikk vite reelt kønummer, så har vi hoppet 7 plasser fremover!

93x -> 92x

navyelsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. desember 2018, klokken 20:44
Navyelsen: det var en bilselger som fortalte meg dette når vi snakket om dette. Jeg tror på det. Men jeg vet jo ikke. Hvis vi har en revisor her inne så har kansje den personen svaret. Hvem vet?
"Min selger sier at [...]" har preget dette forumet i alle tråder.
Faktum er at bilselgerne ikke har peiling, og forteller kunden det de vil høre. Enten det gjelder pris, levering, hengerfeste eller whatnot...
Eneste offisielle informasjon har vært direkte fra Kia, men selv dette har vært basert på spekulasjoner, forsinkelser og endringer

navyelsen

Sitat fra: kristtorp på mandag 17. desember 2018, klokken 12:41
Rykker stadig fremover i køen.
Etter at vi fikk vite reelt kønummer, så har vi hoppet 7 plasser fremover!

93x -> 92x

Indeed!
Har i dag rykket en plass lenger frem blant de hundre første :)

Mr Oizo

14 plasser opp på 2 dager. Tror ikke vi ser de store bevegelsene fremover nå, er jo ingen risiko å stå i køen. Bare si man venter på hf eller app hvis de ringer og vil skrive kontrakt. Hvis Tesla virkelig leverer bra utover nyåret da kan vi nok se betydelig frafall, de er jo konkurrenter men begge biler vil nok selge en del. Niro får helt sikkert bra andel import også, tidligere er det import fra Tyskland og Frankrike hvertfall.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA