Hovedmeny

Total ladestyrke?

Startet av Recursos, søndag 09. desember 2018, klokken 20:28

« forrige - neste »

Recursos

Hei.

Har en Model X med såkalt "høy strømstyrke lader". Den kan trekke 16.5kW såvidt meg bekjent. Dersom bilen blir forvarmet bruker den en ganske stor andel av dette. (spesielt hvis batteriet også blir varmet)

Er 16.5kW absolutt max bilen kan trekke? Eller trekker bilen 16.5kW til lading av batteriet og evt. overskytende kapasitet i veggladeren til forvarming++? (hvis jeg f.eks har 22kW lader)

Ble litt kronglete formulert, men håper dere skjønner spørsmålet :)
2015 - Leaf Nordic 6,6kW

geear

Den trekker maks 16,5kW. Laderen er på 3x24A (3x5,5kW), så den klarer ikke ta i mot mer uansett hva det går til senere i kjeden.

Recursos

Ok, takk for svar.

Skal bytte ut Saltoboksen min med en som takler 400V/3-fase, så lurte på om det var noe vits i å ha mer enn 25A. Leafen trekker vel 28A på en fase, så er vel greit med 32A sikring uansett. Hadde bare et lite håp om at TMX kunne lade med full styrke samtidig som den varmet batteriet/kupéen :)
2015 - Leaf Nordic 6,6kW

sjokomelk

På en 22kW ladeboks er det fortsatt strøm til overs til å lade bilen selv om varmeapparatet og batteriforvarmingen går for fullt. Begge de trekker maks 6kW hver seg. Så da er det 4,5kW igjen til lading. (16,5 - 6 - 6 = 4,5)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Og med 16,5kW inn på batteriet, eller 10kW for den skyld, så avgir det i seg selv en del varme i batteripakken, så det er svært begrenset tid du varmeelementet vil stå på 6kW, samme med kupéen, etter 10-30 minutter vil du som regel ha oppnådd satt temp i kupéen også...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA