m3: Oppgradert Autopilot - verdt 42000 kr?

Startet av GreenEyez, torsdag 06. desember 2018, klokken 16:30

« forrige - neste »

kirky

Sitat fra: Joltus på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:51
Sitat fra: kirky på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:42
8 av 10 ganger bruker jeg AP - og ikke ACC, selv hvertfall.

Så du sitter og gasser og bremser selv, mens du lar bilen styre selv?

Ser nytten av det på svingete veier der man må mye opp og ned i fart, men ellers er det da lite poeng? Dessuten trodde eg AP hos Tesla tok hensyn til fart i svinger vha gps etc?

AP er jo ACC + selvkjøring / styring. Så den gjør alt selv. Det bruker jeg altså ~8 av 10 ganger, og ikke ren ACC som klart også fins.

Svar til han som mener folk bruker ACC og ikke AP så ofte..
2023 Model S

golo

Sitat fra: Joltus på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:49
Det er jo en helt hinsides pris.

Hvertfall om det man hovedsaklig trenger er ACC. Autopilot er jo finsligt på motorveien, og denne varianten er jo meget god. Men hjelpe meg for en pris.

Problemet er at en bil uten ACC er i 90% av kjøringen ræv. Synes eg...... Helt utrolig at de ikke har delt det opp slik at man kan få ACC uten å betale over 40k.

Eller at ACC burde vært den del av standardpakken. De bruker vel ACC for å få folk til å kjøpe AP. Jeg tror mange hadde droppet AP hvis ACC var inkludert som standard

Balrog

Veldig i tvil selv, bestilte med AP. Kjekt å ha definitivt, men svært usikker på kost/nytte-forholdet.

Forhindrer den en ulykke er den jo tjent inn og vel så det.
Det skal jo ikke mer til en en rask titt på mobilen for å sette eget og andres liv i fare.
For ikke å snakke om de gangene man kjører og er sliten/trøtt..
Om det øker annenhåndsverdien særlig kan vel diskuteres, men det gjør bilen vesentlig mer lettsolgt.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Mulig å legge til Autopilot i etterkant hvis man er i tvil (dog til litt høyere pris). Hardwaren er allerede på plass uansett:)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

jkirkebo

Sitat fra: golo på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:35
Regner med de som sier de bruker AP mener egentlig de bruker ACC. Jeg vil klart savne det men betaler ikke 41 000 kr

Ikke for min del. Dvs. jeg bruker cruise control, men jeg kjører stort sett manuelt når jeg ligger bak andre biler. Bruker altså ACC som vanlig CC i bunn og grunn. Ligger jeg bak noen med ACC aktivert er det stort sett fordi AP også er aktivert.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GOS

Sitat fra: Vesel på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:22
Det stemmer ikke at den bare er til nytte på motorvei. Fungerer supert på alle landeveier og ved køkjøring. Superavslappende måte å kjøre på..

Hvilke landeveier kjører du på? Slake flate veier på Østlandet?
Funker ikke særlig på svingete opp/ned Vestlandveier.

Jeg har denne gangen ene og alene huket av for AP fordi jeg fremover kommer til å kjøre mye mer på Østlandet og motorveier. Hadde jeg fortsatt som før, stort sett bare Vestlandet, så hadde jeg helt klart droppet det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tut

Bestilte i går uten AP siden dette er bil nr 2 i heimen.
Men har tenkt litt og endret til å ta med AP i dag.

Hadde egentlig tenkt en hel enkel standard range uten PUP og AP som konebil, men når det nå likevel ble en LR/4WD (trenger bilen i mars) tenker jeg at AP passer en slik bil bedre. På en basismodell hadde AP utgjort en for stor andel av kjøpesum og ikke vært aktuelt.

Egentlig er oppgradering til AP litt i dyreste laget (i motsetning til LR og 4wd som jeg synes er "billig"), men jeg tenker en slik rasjonalisering:
-42.000 pris
-ACC må jeg ha. Dette er verdt 10.000
-20.000 får jeg igjen ved salg
-Da står det igjen 12.000 som jeg skal fordele over flere år samt at jeg får glede av det også :)

Plutselig var det ikke så dyrt likevel :)

navyelsen

Maskinvaren til AP inngår vel i standardkonfigurasjonen. Så de 42.000 kronene er gebyr for å låse opp funksjonene.
Dette kan vel også gjøres på et senere tidspunkt, er det noen (med erfaring fra S/X) som tør komme med en kvalifisert gjetting på hvor mye det vil koste å låse opp AP på et senere tidspunkt?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Klykken

Står vel 73.000kr på Teslas sider. (EDIT: 73k for model S/X etter levering)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

NilsG

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Handyman

Stemmer, 59 000,- i ettertid, ifølge konfiguratoren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rocklobster

Trenger en avklaring på ny hw som kommer neste år? Hvis dette ikke er inkludert bytte til ny hw vil jo dagens Ap ganske snart henge etter, og det kan føles litt sårt å ha betalt såpass mye. Nytteverdien vil jo være den samme for de som kjører veldig mye, men for meg som egentlig bare elsker teknologien føles det litt ullent. Vanskelig valg basert på tilgjengelig informasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Rocklobster på fredag 07. desember 2018, klokken 10:15
Trenger en avklaring på ny hw som kommer neste år? Hvis dette ikke er inkludert bytte til ny hw vil jo dagens Ap ganske snart henge etter, og det kan føles litt sårt å ha betalt såpass mye. Nytteverdien vil jo være den samme for de som kjører veldig mye, men for meg som egentlig bare elsker teknologien føles det litt ullent. Vanskelig valg basert på tilgjengelig informasjon.

Det spørs hvor mye funksjoner de kommer til å legge til på AP. Antageligvis er dagens hardware kraftig nok for de funksjonene til AP som vil komme og at det bare er full selfdriving som krever HW3. Hvis man ønsker seg dette en gsng i fremtiden så har man jo et lite problem. For da må man antageligvis selv betale for bytte av Hardware i tillegg til prisen for FSD. Hadde jeg vært veldig opptatt av å få FSD en gsng, så ville jeg ventet på Hw3 blir standard, eller kjøpt FSD nå ved å ringe Tesla.  Selv har jeg begrenset tro på FSD de nærmeste 10 årene, men hvem vet..

RuneW

Noen som har ringt Tesla og funnet ut hvor mye de skal ha for FSD på Model 3?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

pkhamre

Sitat fra: Balrog på fredag 07. desember 2018, klokken 00:35
Forhindrer den en ulykke er den jo tjent inn og vel så det.
Det skal jo ikke mer til en en rask titt på mobilen for å sette eget og andres liv i fare.
For ikke å snakke om de gangene man kjører og er sliten/trøtt..
Om det øker annenhåndsverdien særlig kan vel diskuteres, men det gjør bilen vesentlig mer lettsolgt.

Funksjonaliteten for å unngå en ulykke er alltid på i en Tesla uavhengig om bilen har oppgradert autopilot eller ikke.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA